Hoef en Haag

Hoi, vanmiddag was ik de nieuwe kaarten van OpenTopo aan het bekijken die Jan-Willem van Aalst genereert voor de (komende) septemberrelease. Het viel me op dat er opeens BAG-panden die min of meer af lijken midden in het weiland ten oosten van Vianen stonden. Het nieuwe dorp Hoef en Haag begint dus vorm te krijgen, dus aanleiding voor mij om een kijkje te nemen.

En met resultaat, de eerste contouren zijn hier te aanschouwen: https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.9870/5.1189. Op dit moment zonder bebouwing, maar ik zal hiervoor een importverzoek indienen.

Het zuidelijke deel was nog niet toegankelijk. Ik ging er even naar toe met de auto, maar ik besloot dat het te gevaarlijk was om daar rond te rijden. Het is mogelijk dat de wegen andres gaan lopen. Als ik weer een tijd heb, wil ik daar wel een keer rondwandelen. Als een van jullie mij voor is, is dat natuurlijk prima :wink:

Bij de ingang van het terrein (vanaf de Lange Dreef) viel me op dat er een lange rechte weg rechtdoor loopt. Er staat zelfs een spiksplinternieuw kombord langs! Alleen is deze weg nog niet toegankelijk. Verderop leek er wel puin te liggen, maar het eerste stuk nog niet. Deze sluit vermoedelijk aan op de wegen die op het zuidelijke deel van het bouwterrein komen. De wegen die ik als highway=service heb getekend, bestaan grotendeels uit rijplaten. De construction=residential wegen zijn grotendeels puin. De weg die naar het noorden loopt, loopt naar een terrein met bouwmaterialen en kantoorcontainers. De straatnamen komen uit de BAG-viewer van het Kadaster, afgeleid van de aanwezige panden.

Als je zelf een kijkje wil nemen, dan moet je de Lange Dreef vanaf het dorp Hagestein nemen. Dat stuk is eenrichting, m.u.v. bouwverkeer. Ja, het is maar een klein stukje vanaf de hoek van de Lange Dreef en de Hoefslag als je vanuit de richting Vianen komt, maar als goed burger houd je je natuurlijk aan de verkeersregels.

De Berchmansweg, die parallel aan de A27 is getekend, bleek wel erg voorbarig te zijn. Deze is nog in aanleg, maar nog niet met een auto toegankelijk. Aan het begin (Lange Dreef) en eind (afslag A27) kun je er nog helemaal niet langs.

Misschien kan iemand ook de bijbehorende Wikipedia pagina bijwerken met meer informatie, nu er meer te melden is dan de geplande bouw:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoef_en_Haag