Namen rivieren, kanalen e.d.

Bij sommige rivieren en kanalen zie ik in de standaard weergave van openstreetmap.org de naam dubbel afgebeeld worden, een keer horizontaal en een keer gedraaid langs de oriëntatie van het betreffende water. Bijvoorbeeld de Oude IJssel.

In een dergelijk geval is de naam zowel toegevoegd aan de bedding (met bv. natural=water) als aan de waterweg (bv. waterway=river). Het lijkt mij dat wanneer er een waterway aanwezig is met naam, dezelfde naam niet nogmaals aan de bedding moet worden toegevoegd. Alleen als er geen waterway is getagd, zou de bedding benoemd mogen worden.

Verder is het me een raadsel waarom de IJssel (de rivier van Rijn naar IJsselmeer) voorzien is van de tag ‘name:fy=Isel’. Naar mijn weten bereikt die rivier nergens Fries grondgebied.

De naam op de bedding is oud. Ik dacht dat dat nog van 3dshapes meegekomen is. Later is men waterway gaan toevoegen.
Het heeft nu de voorkeur om altijd een waterway met naam toe te voegen en niet meer een naam op de bedding
Alleen, dat gezegd hebbende, het is een enorme klus om dat uit te voeren.
Met alleen een waterway ben je er vaak niet, er moeten dan ook duikers worden ingetekend. (layer=-1 tunnel=culvert) Vaak lopen kleinere waterstromen door duikers en dan is de bedding tot aan de weg getekend, maar de waterway moet doorlopen.

Maar hij kan toch wel een Friese naam hebben? Met deze redenering zou er ook geen ‘name:nl=Parijs’ op Paris mogen staan… ligt ook niet op Nederlands grondgebied.

Deze node voor Groningen heeft ook een name:fy, omdat Friezen de stad Grins noemen. (Ik zou zeggen, de relatie Groningen moet die naam ook krijgen, maar deze tag is genoeg voor Nominatim om de Friese naam te vinden.) De IJssel is dus geen uitzondering. Dit mag inderdaad best gemapt worden.