Nieuwe gebruiker

Hallo

Ik gebruik een aantal OSM-afgeleide producten (OFM, NAVMII) en merk dat mijn omgeving (Maassluis) behoorlijk goed op de kaart staat. Toch zijn er verbeteringen mogelijk. Ik heb ik me de afgelopen tijd verdiept in OSM, JOSM, via dit forum en de WIKI.
Inmiddels een paar kleine wijzigingen aangebracht (ID 41059426, 41309895, 41383227), de eerste 2 met iD, de laatste met JOSM. Hoop dat ik dit goed heb gedaan. Feedback en suggesties zijn altijd welkom.

Mijn focus ligt primair op de fiets.

Jaap Cats

Dag Jaap,

Welkom als OSM’er en forumlid.

Ik hoop dat Marc je zijn welkomstmail alsnog stuurt (ook al zou hij daar oficieel mee gestopt zijn) met veel tips en trips

Goed dat je je direct openstelt voor review; dat gaat ook wel eens anders!

Ik zal vanavond eens kijken.

Verder raad ik je aan je op JOSM te focussen; iD is goed voor een snelle edit van beperkte omvang, maar de mogelijkheden van JOSM zijn oneindig veel groter. In het begin even wennen, maar daarna wil je niets anders meer.

Groeten,

Martin (geboren en getogen in Vlaardingen, maar inmiddels als zo’n 28 jaar in Zuid-Limburg woonachtig…)

ik heb de welkomstmail van Marc (als een van de laatsten) nog ontvangen.
iD vond ik niet zo fijn werken, dus ben overgestapt op JOSM.

Allereerst welkom in bij osm en goed dat je direct hulp en begeleiding zoekt!

ik heb naar deze changeset: http://www.openstreetmap.org/changeset/41383227 hier is een straat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Zie https://www.google.com/maps/@51.9251443,4.2374112,3a,31.1y,184.18h,87.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbmMMrvgPJldZY5Qysn1ZGw!2e0!7i13312!8i6656

de tag die je toegevoegd heb zijn:

emergency=yes
motor_vehicle=permissive
motorcycle=permissive

Echter permissive betekent dat je er wel mag komen. zie: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access
De motorcyle tag is ook niet nodig omdat deze geïmpliceerd word door de motor_vehicle tag.
Dit is hoe je deze situatie hoort te taggen:

motor_vehicle=destination
agricultural=yes

Dit betekent geen motorvoertuigen, belave landbouw- en bestemmingsverkeer.

De emergency=yes tag weet ik eigenlijk niet zeker maar ik denk dat je die beter weg kan laten omdat het niet expliciet op de borden staat.

In deze changeset heb ik ook een kleine imperfectie ontdekt. Je hebt de tag motor_vehicle=no op het fietspad geplakt. Dit is opzich niet fout, maar het is niet nodig omdat highway=cycleway al impliceert dat motorvoertuigen er niet mogen komen. Dit is eigenlijk een tekortkoming van ID omdat die het erg makkelijk maakt om dit soort tags toe te voegen. Je wilt namelijk niet weten hoeveel fietspaden er zijn met de tag “bicycle=yes” (edit: 90.139)

Een overzicht van de geimpliceerde access restrictions van de verschillende type wegen vind je hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#The_Netherlands

volgens mij moet het

motor_vehicle=destination
agricultural=yes

zijn.
destination is geen sleutel om toegang te beschrijven, het is een waarde, zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access Het staat bij values.

je hebt gelijk, ik heb het aangepast. thanx

Dank voor feedback

Nog twee vragen:

  • De betreffende weg is gesloten voor motorvoertuigen met uitzondering van motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 40 km/h (is meer dan agricultural maar wellicht is het een afspraak binnen OSM om deze voertuigen met agricultural aan te duiden).
  • Bestemmingsverkeer is niet toegestaan, alleen expliciete vergunninghouders (zoals vuilnisauto’s, voertuigen van handhaving). Dat probeerde ik aan te geven met permissive. Of kan ik deze uitzondering beter weglaten?

Gelijk een nieuwe vraag, ref wijzigingsset 41388540 (nog niet gesloten)

Vanaf de Santplaet lopen een trap en een aflopend voetpad (expliciet met bord aangeduid) naar de lager gelegen Koning Willem Alexanderboulevard.
Ik heb deze ingetekend op basis van GPS-track.

  • zijn deze op de juiste manier getagt?
  • moet ik het vlak landuse: grass bij het pad onderbreken, of mag dit door blijven lopen?
  • ik krijg een validator waarschuwing dat er geen hellingpercentage bij de trap en de helling is ingevuld. Mag ik die negeren of is een hellingpercentage gewenst?

Alvast weer dank voor de hulp
Jaap Cats

Volgens de wiki:
permissive: Open to general traffic until such time as the owner revokes the permission which they are legally allowed to do at any time in the future.
Deze tag is meestal erg geschikt voor natuurgebieden waar je permissie hebt van de landeigenaar (bijvoorbeeld Natuurmonumenten) om er te komen.

Indien niemand erin mag eigenlijk zou ik het op “delivery” (wegens vuilnisauto, al haalt deze meer op dan ie brengt :wink: ), “no” of “private” zetten. Voor handhaving is volgens mij geen specifieke tag en deze trekt zich er toch niks van aan, wegens algehele ontheffing waarschijnlijk.

De trap taggen we als highway=steps.
Een pad mag best door een landuse heen lopen.
De helling mag je invoeren als je het weet, maar indien niet bekend is down/up voldoende. De waarde down:stairway is nog niet eerder gebruikt en de validator herkent dat dus niet als een geldige waarde. Je kunt via taginfo nagaan welke waarden gebruikelijk zijn: http://taginfo.openstreetmap.org/keys/?key=incline#values

Een kleine opmerking verder nog:

Je had node 4345836685 (51.9199514, 4.2381456) waarschijnlijk onbedoeld vastgemaakt aan de landuse (multiploygon)=grass.

Het is in het algemeen ongewenst om nodes behorend bij highways te delen met begrenzingsnodes van (multi)polygonen omdat dan met name in geval van verschuivingen ongewenste neveneffecten kunnen optreden.

Ik heb de node losgeweekt in changeset 41391924

Overigens: op highway=track mag je foot=yes weghalen, daar voetgangers default op een track mogen; ik heb het laten staan

Martin

Hierbij een link waar de defaults zijn te zien.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#The_Netherlands

Ja, daar had ik nog een vraag over: waarom taggen we verplichte fietspaden met “moped=no” (althans, dat zie ik vaak en staat ook zo beschreven op Overzicht Nederlandse Verkeersborden) als dat al de default is?

En waarom taggen we ze niet met “mofa=yes” (die volgens Access Restrictions helemaal geen default heeft, wat ook vreemd is)?

Wie/wat bepaalt die defaults eigenlijk?

Is een goede vraag, misschien dat iemand met meer fiets tagging ervaring hier een antwoord op kan geven.

moped=no is niet de default. Dat staat zo in het overzicht op de wiki, maar met voetnoot 4 erbij: Mopeds are not allowed to use cycleways indicated by the compulsory cycleway sign [2], or the optional cycleway sign [3]. There is however a sign that allows both bicycles and mopeds [4].
Maw als je simpel tagt met highway=cycleway, dan is het moped=yes omdat nog niet duidelijk is, welk traffic_sign voor dat fietspad geldt.
Je moet dan nog aangeven of het moped=no of yes is.

Naar mijn idee, kan in dat overzicht beter yes staan bij moped en noot 4 laten staan.

Ik kwam via zijdelingse weg nog op deze link:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Cycleway

Dat zijn 2 goeie vragen. Over vraag 1 even een klein stukje historie (en schiet maar als ik het mis heb). Omdat we vroeger bij cycleway geen onderscheid hadden tussen de 3 types (en we traffic_sign nog helemaal niet gebruikte) is er ooit besloten c.q. min of meer consensus ontstaan om het volgende te doen:

G11 : moped=no
G12a : moped =designated
G13 : mofa = no ( impliceert ook moped= no)

Als mijn geheugen me niet in de steek laat is toen geen rekening gehouden met de defaults per land. Volgens mij niet bewust oid maar dit schema was toen niet bekend / compleet of bestond wellicht nog niet. We hadden er toen bv ook voor kunnen kiezen om het volgende te doen (onder de aanname dat mofa en moped default geen toegang tot cycleways hebben) maar dat is het niet geworden.

G11 : mofa=yes
G12a : moped =designated (wat dan impliceert mofa=yes)
G13 : geen aanvullende tags.

Dit is 1 van de reden waarom ik de traffic_sign ben gaan taggen. Die is ondubbelzinnig en daarvan kan altijd afgeleid worden hoe access is geregeld mochten we dat willen aanpassen.

Op vraag 2 is het antwoord: de OSM community. Als er bv op dit forum consensus ontstaat over hoe we het gaan taggen dan kunnen alle wiki’s daarop aangepast worden. Ik ben het met je eens dat het momenteel wat tegenstrijdig lijkt en in dat opzicht zou een nieuw topic hierover niet eens zo’n slecht idee zijn. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om een proposal te maken maar omdat het hier iets specifieks Nederlands betreft lijkt mij dat wat overdreven.

Niet geheel specifiek Nederlands denk ik. In België heb je ook zoiets als klasse A en B bromfietsen waarvan de toegang op fietspaden door onderbordjes geregeld wordt.

En in Duitsland zie je wel eens voetpaden langs de weg waar onder het voetgangersbord een onderbord met “Fahrrad frei” (of het fietssymbooltje).
Daar mag je als fietser op fietsen, maar het hoeft weer niet…

Kortom: alles behoorlijk gecompliceerd en zich bevindend in het schemergebied tussen slordigheid en gedogen…

Verder een stelling waarop ik misschien aangevallen zal worden: ik denk dat een groot deel van de in ieder geval Nederlandse OSM-community uit fietsers bestaat (onder wie ikzelf) die van nature weinig oog hebben hoe e.e.a. geregeld is voor snorfietsen, bromfietsen, bromscooters en straks wellicht ook nog voor pedelecs.

Het wordt er niet eenvoudiger op.

Maar ik kan het mis hebben.

Als je het default access schema bekijkt dan klopt het helemaal wat je zegt. Access voor mofa/moped etc. is nogal verschillend per land. Dat betekent volgens mij dat we nooit wereldwijd consensus zullen krijgen over wat de default mbt mofa/moped moet zijn voor fietspaden. Dus moeten we het per land regelen en dan hoef je volgens mij niet heel veel rekening te houden met die andere landen

Aangevallen niet maar ik ben het niet (helemaal) met je eens :wink: . Het klopt volgens mij wel dat er veel fietsers actief zijn in OSM-NL. Dat die van nature weinig ook hebben voor andere ben ik weer niet met je eens. Of laat ik voor mezelf praten…ik tag o.a. de traffic_sign op fietspaden om al deze weggebruikers (en dan vergeet je nog de skateboarders/skeelers/electrische brommers zonder trapondersteuning :wink: ) van informatie te voorzien. Zij weten zelf dan waar ze wel/niet zouden mogen rijden (als het goed is :wink: )

Dat doe ik ook omdat er ik niet aan moet denken dat we straks op al die fietspaden tags krijgen als:

skateboard=yes
skeeler=no
pedelec25KM=yes
pedelec45KM = no