Osmand OSM Live

Ik weet niet wat ik van de nieuwe “OSM Live” feature van Osmand moet vinden, jullie?

J-----.

Kan iemand me uitleggen hoe ik OSM live kan registreren als recipient?

  • Waarom moet het OSM password ingevuld worden.
  • Waarom moet een Bitcoin address opgegeven worden. (waar kun je deze verkrijgen?)

Verder vind ik het positief dat je live updates zou kunnen downloaden (om evt. te testen zonder een maand te moeten wachten op een update.) Nightly builds heb ik eigenlijk nooit gebruikt, omdat ik een betaalde versie op mijn telefoon heb. De nightly build kan helaas er niet naast worden geïnstalleerd

OSM password vind ik ook wat teveel van het goede. Als het voor eenmalige verificatie is (en daar lijkt het op) zodat anderen niet jouw edits kapen om het op hun eigen bitcoin adres bij te laten schrijven zou je direct daarna je wachtwoord kunnen veranderen naar wat anders.

Gezien de beschikbare user activity op hun site lijken users die met iD of potlatch heel veel kleinere edits maken nogal boven te komen drijven als users die veel bijdragen en relatief veel uitgekeerd zouden krijgen als ik het goed begrijp.
Op basis van nodes/ways gewijzigd/toegevoegd/verwijderd zou net zo min eerlijk zijn, want door de BAG updates zouden Commodoortje en ik dan weer erg oneerlijk bevoordeeld worden voor de vele wijzigingen die we daarvoor uploaden omdat wij toevallig in de testgroep zitten en de nieuwe plugin tot onze beschikking hebben.
Denk dat zoiets als dit nooit eerlijk te krijgen is, maar het siert ze om te proberen op hun manier de contriburors te belonen, al denk ik dat de meeste contributors hiervan weinig zullen meekrijgen en dat het voor de weinigen die zich inschrijven waarschijnlijk niet veel oplevert.
Het is wachten op de eerste misbruiker die een edit-bot maakt om bovenin de ranking te komen staan…

Voor bitcoins zie de grote blauwe ‘get started’ knop op: https://bitcoin.org/en/

Wat betreft kaartupdates maak ik af en toe m’n eigen obf (duurt wel een paar uurtjes). Op die manier had ik een dag na opening de A4 bij Delft/Schiedam en eerder de parallelinfrastructuur bij de A15 bij Rotterdam paraat om zodoende snel bijstellingen te kunnen uitvoeren vanuit de praktijk. Live updates zouden dat overbodig maken.

Ik heb een bitcoin adress aangemaakt maar deze begint met een 3 en dat lijkt het formulier niet te accepteren als een valide bitcon adress :s

Ik vind het een slecht idee, niet stroken met de ideeen van de opensource community, en slecht uigelegd wat het nou precies inhoudt.

Bovendien riekt het naar geldklopperij.
De “gratis” versie van source installeren op een computer is maar een kleine stap t.o.v. van de gepackagde versie, maar op een telefoon is het heel wat meer werk. Ze weten dat ze zo een barriëre opwerpen.

Ik begin ook een bang vermoeden te krijgen dat dit is waarom de kaartupdates van elke 10 dagen naar elke maand zijn gegaan.
Ik snap dat het redelijk wat computerkracht kost om de .obf-files te creeren, laat ze liever investeren in dat gedistribueerd maken. Oh, en in OSMand gewoon goed werkend te maken ipv steeds meer gimmicks toe te voegen maar ondertussen de core-functionaliteit steeds onbruikbaarder te maken.

Misschien dat Harry vd W wat uitleg zou kunnen/willen geven.

Je maakt geen bitcoin adres. Die krijg je en soms zelfs meerdere.
Als je bijvoorbeeld bitcoin wallet op je android hebt staan (wat één van de veiligste is), heb je rechtsboven een QR code staan.
Als je daarop “tapt” wordt die vergroot en daaronder staat je bitcoin adres.
Kies voor delen met bijv. (g)mail naar jezelf en dan kun je hem zo uit je mail copy&paste in het recipient invul formulier.

De kaart updates zijn van 2x per maand naar 1x per maand gegaan vanwege de osm live updates. Om beide te laten draaien vergde teveel capciteit.
Overigens werkt osm live nog zeer beroerd in OsmAnd.

Die snap ik niet. Los van het feit of het een goed of slecht idee is (ik ben ook niet echt voor) zie ik niet waarom het naar geldklopperij riekt. Kun je uitleggen wat je bedoelt?

En die snap al helemaal niet :slight_smile:
OsmAnd is en blijft open source. Daar worden steeds nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd en daarin is het dev team zeer aktief (Persoonlijk vind ik al lange tijd dat ze op de verkeerde dingen focussen maar dat is de vrijheid van open source: dan gebruik je wat anders).
Nu hebben ze een model waarbij wat geld terugstroomt naar de mappers die aktief wijzigingen aanbrengen in OSM: Dat is toch prima.
(Stel je er overigens niet te veel van voor: Ik sta op 67 cent (omgerekend naar euro). Na lang aarzelen heb ik me toch maar aangemeld).

Omdat je nu om de volledige functionaliteit van vaak updates hebben moet gaan betalen. Tot een paar maanden terug kwamen er elke 10 dagen updates.
Dat is daarna naar 1x per maand gegaan. Meestal op de 2e al de kleinere gebieden (Andorra) en de 6e of 7e had je ze allemaal wel binnen.
Vandaag is het de 11e en ik heb nog geen update van april gezien (alleen Mecklenburg-Vorpommern van 4 maart).
Kortom: zonder te betalen krijg je mindere functionaliteit.

Ik wil ook wel eens experimenteren, maar ik weiger mijn wachtwoorden aan een externe partij op te geven (ook al beloven ze het niet op te slaan - die belofte kan ik niet controleren).

Daarnaast zijn er vele onderzoeken waaruit blijkt dat de intrinsieke motivatie van mensen omlaag gaat als ze eerst vrijwilligerswerk deden en er daarna voor betaald worden, zie onder andere https://ideas.repec.org/p/zur/iewwpx/007.html en http://preserve.lehigh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1645&context=etd

Tot ongeveer 1½ jaar geleden was ik intensief betrokken bij OsmAnd en deed ook van alles en nog wat op kaart gebied. Omdat ik vind dat OsmAnd al tijden de verkeerde kant op gaat, ben ik ook al tijden niet meer actief.
Mijn informatie is dus mogelijk achterhaald. Ik type dit dus ook niet om OsmAnd te verdedigen maar om hopelijk iets meer info te delen.
Waar het echter om gaat is dat OsmAnd welliswaar open source is maar dat dat dus niet hoeft te betekenen dat alles gratis is. Zo’n 1½ jaar geleden waren de OsmAnd maps generation server en de download servers “met die dikke datalijnen” (en ja, het zijn er meer om de vraag aan te kunnen) de grootste opslurper van de donaties.
Er zijn gelukkig mensen die doneren maar het grootste deel doet dat niet en wil wel snelle datalijnen hebben om die grote, zeer gedetailleerde maps te downloaden.
In deze wereld gaat alleen de zon voor niets op. 1½ geleden waren de server kosten al een issue. Mogelijk is dat probleem nu alleen nog maar groter geworden en gaan ze daarom naar zo’n model. Overigens vind ik de gewone 1* per maand download meer dan voldoende. Grote bedrijven als Tomtom en Navigon updaten 1* per 3 maanden en daar betaal je dus ook nog eens meer voor.

Als je overigens op de osmand build server kijkt (http://builder.osmand.net:8080/) zie je dat de jobs op de 1ste van de maand hadden moeten starten, maar dat om wat voor reden dan ook niet gedaan hebben (en zoals gezegd: ik maak me er al ruim een jaar niet meer druk om).

Dank je voor je inzichten.

Ik begrijp dat server- en netwerkcapaciteit niet gratis is, en ben daarom ook best bereid een fee te betalen voor wat extra functionaliteit. Ik heb daarom vrijwel direct Osmand+ geinstalleerd. Ik zou dat bedrag zelfs jaarlijks willen betalen (ben alleen niet zo’n fan van “bedeldonaties”)
Maar ik vind dit de verkeerde manier.
Ik denk dat ze beter hadden kunnen investeren in een soort @home-achtige functie, waarbij vrijwilliggers hun servercapaciteit (geheugen en rekenkracht) doneren voor map generation en met een torrent-achtige constructie (allemaal netjes verborgen voor de gebruiker) aan downloads.

Dank je voor je info over de build server.

En daarbij blijft dat de documentatie over wat en hoe te vaag is en ik het onvergefelijk vind om je wachtwoord af te moeten geven.

:slight_smile: Ik ben het helemaal met je eens. Zo’n jaar geleden heb ik bitlet voorgesteld wat open source is, simpel ingebouwd kan worden en dus die torrent functionaliteit mogelijk maakt vanuit de app (mapfactor navigator gebruikt het ook). Victor (Scherb, de hoofd developer) reageerde enthousiast en daarna niets meer.

Zie dit issue: https://github.com/osmandapp/Osmand/issues/2398#issuecomment-204408998
Het betreft osm live en het niet genereren van de maps in april.

de kaart van Nederland is ondertussen geupdate (april 2016)

Ik heb het toch maar eens geprobeerd, maar ik ben er niet heel tevreden over.

Een screenshot van de omgeving Kromwijkdreef, waar de wegen nogal in beweging zijn.

Op 1 mei (laatste osmand-download) waren de wegen nog anders dan op ongeveer 15 mei.
Wat er gebeurt is dat de nieuwe wegen keurig ingetekend worden, maar dat de oude wegen dat ook nog zijn. Door alle updates zijn er hier inmiddels 6 stroken snelweg waar het er in werkelijkheid 3 zijn; de OSM-router crashte er op.

Kortom: mooi idee maar er moet nog heel wat aan gebeuren!

De kaart april van Nederland is 25-04-2016 online gegaan.
(nadat maart is overgeslagen)

Het is op dit moment van schrijven 02-06-2016 en nog is er geen update (volgens mij)
mei is inmiddels overgeslagen, en juni laat op zich wachten.

Weet iemand de status van de builds?
Het lijkt erop dat liveupdate voorrang krijgt op alles.

Is er al iemand die als mapper (contributor van oa Osmand) heeft geregistreerd om zo de gratis live update te ontvangen?

Zo te zien is Nederland als geheel op 1 april voor het laatst bijgewerkt, maar de losse provincies zijn van 1 mei los te downloaden vanaf de OsmAnd site: http://download.osmand.net/rawindexes/

Bedankt voor deze tip, het lijkt er overigens op dat de mutaties in deze versie niet goed worden meegenomen.
Ik wilde controleren of nieuw aangelegde rotonde inmiddels in deze update was opgenomen.

Het antwoord, ja en nee…
Ja omdat de rotonde inmiddels al wel op OsmAnd staat.
Nee, omdat de oude wegen er ook nog op staan.

21 april 2016 is deze rotonde geplaats op OSM, terwijl OsmAnd gelderland de datum 01 mei 2016 heeft.
Het lijkt erop dat dit behoorlijk fout gaat, hoe de routering hier mee omgaat weet ik nog niet, maar er is al eerder aangegeven dat de routering fout liep op Live Updates.

Het lijkt erop dat Live update op één of andere manier ook actief is in het gedownloade bestand.

Mijn bovenstaande conclusie is ONJUIST.
Als ik (volledig) Nederland deactiveer, staat de rotonde er wel juist op.

Vermoedelijk is het Gelderland bestand na 21 april gerenderd, terwijl de upload datum op 01 april staat.
(de mutatie van de rotonde is 21 april 2016)

OSMand wordt zeer onbruikbaar door deze opdeling, zolang er geen [land]-addresses-bestand beschikbaar is, dus met adressen van het hele land.
Voor een land als Frankrijk worden de regio’s gebruikt, zelfs veel Fransen weten niet in welke regio (is niet hetzelfde als departement) ze wonen. Het is niet zoals in de VS waar je altijd “plaatsnaam, staatnaam” gebruikt bij een adres.

De zoekfunctie van OSMand voor kleinere plaatsen is mijn nummer 1 ergernis. Ik, en als ik fora lees meerderen met mij, hebben als “zoekmethode”

  1. zoek de plaatsnaam in Google
  2. zoek visueel op de kaart in OSMand waar je moet zijn
  3. klik op de kaart en maak een route aan.

Dit MOET verbeterd worden wil OSMand een serieuze kans maken op de zoekmarkt. OSMand live is een leuk hebbedingetje aangezien veel concurrerende navigaties maar enkele keren per jaar updates hebben; en ook Google heeft veel updates pas na enkele weken (grote wegen) tot jaren (kleinere wegen) verwerkt.

Tijmen

Ik heb een nieuwe versie van OSMAND, 2.4.3, waarin het lijkt alsof er ook gerouteerd wordt via OSMand Live.

Dat wil zeggen: Ik heb stukken van de A1 richting Amersfoort alvast dicht gezet en OSMAND routeert daar ook niet meer over maar wil de kleine weggetjes nemen. Ook worden i.t.t. de oudere versies verwijderingen ook meegenomen.
Het werkt nog niet helemaal 100%, sommige verwijderingen staan nog gewoon op mijn kaart, maar het is al heelveelbelovend!

Ook werkt adressen zoeken voor kleine dorpjes nu prima. Het dorp van mijn tante in Frankrijk (2 huizen) wordt prima gevonden in een seconde of 5 (je moet alleen even weten welke van de 17 dorpen met die naam in Frankrijk je moet hebben :slight_smile: )

Te snel gesproken… Osmand routeert gewoon over de wegen uit de full update. Ik bleek “avoid motorway” aan te hebben staan. :slight_smile: