Huidige staat van de tag smoothness

Mijn vriendin houdt van rolschaatsen (inline skating) en is geergerd over het feit dat ze niet weet waar ze mooie gladde asfaltwegen kan vinden. Daarom is ze op zoek gegaan naar websites die informatie konden geven over gladde rolschaatspaden in de buurt. Aangezien ik zelf enige ervaring heb met het bewerken van openstreetmap, dacht ik dat openstreetmap een mooie bron voor haar kan zijn om gladde paden te vinden. De hoeveelheid wegen die met een smoothness-tag zijn getagd, zijn er echter niet bijster veel. Op de pagina van de documentatie over smoothness zie ik dat de tag “approved” is, maar dat er nog wel wat discussie over is.

Ik vraag me af of iemand van jullie meer weet over de huidige staat van smoothness en of er bijvoorbeeld gemeenschappen zijn die zich erg bezighouden met het toevoegen van smoothness tags. Ik ben best bereid hier energie in te steken, maar dan moet er in zijn algemeenheid wel een geaccepteerde vorm van aanpak zijn.

Ik gebruik de smoothness tags in uitzonderlijke situaties zoals hier!

Ik gebruik hem regelmatig, maar het is nu eenmaal veel werk om wegen volledig te taggen.

Er is een afgeleide kaart die de routes, welke in OSM staan laat zien.
Je kunt op de Waymarked Trials kaart kiezen tussen wandelen, fietsen, Mtb, Inline skating, Paardrijden en Wintersportpistes.

http://skating.waymarkedtrails.org/nl/relation/1468230?zoom=13&lat=52.16007&lon=4.94655&hill=0&route=0.82

Ik had verwacht dat er meer routes op zouden staan, ik weet dat in mijn omgeving sommige gemeentes (of organisaties?) speciale inlineskate routes hebben uitgezet met markeringsbordjes.
Nu kan ik me voorstellen dat deze nog niet allemaal in OSM staan.

Wel kan ik een tip geven om Mapillary te gaan gebruiken op je smartphone (of action cam) zodat je op een redelijk snelle manier te wegen op een juiste manier zou kunnen taggen, welke je dan later uit gaat filteren om daarvan zelf routes te maken.
Of de geskate tracks taggen, maar dan weet je vaak niet precies hoe de situatie was.

De relatie van bovenstaande route heeft onderstaande tags.

route=inline_skates
direction=clockwise
name=Bosdijkroute
roundtrip=no
type=route
operator=ANWB

Bedankt voor de reacties :slight_smile:

De asfaltwegen zijn in Nederland vaak prima, maar toch valt er een onderscheid te maken tussen ruwglad en echt glad. Vooral het nieuwe stille asfalt is echt prettig om overheen te skaten. Je voelt bijna geen vibraties. Het meeste asfalt in Nederland is echter wat ruwer en dus vibrerend onder de voeten, maar het is nog wel mogelijk er op te skaten. De documentatie op de smoothness pagina geeft aan:

“Because the smoothness of a way should be assessed solely based on whether the way is usable by the vehicles mentioned above. This is my whole point: as a user of a certain road or path I am only interested whether I can drive on this road or not.”

In dit geval zouden bijna alle asfaltwegen in Nederland gewoon smoothness=excellent zijn of heb ik dit mis? In dat geval zal ik inderdaad ook eens moeten kijken naar route=inline_skates, etc… zoals Commodoortje aangaf. Thanks!

Deze kwam ik laatst achterop.
Ze ging speciaal uit de stad hier naar toe, omdat het zo glad was.
Maar dit is concrete.

http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.85429/6.42864

off topic: Heeft ze nou wieletjes onder de surfplank gemaakt? :laughing:

Speciaal voor jouw een extra foto!

Al fietsend in Midden-Delfland kom ik ook inline-skate routebordjes tegen. Route(s) staan nog niet op waymarked Trails zo te zien.

Heb er vorig jaar een paar toegevoegd (http://skating.waymarkedtrails.org/en/?zoom=11&lat=51.8622&lon=4.20686&hill=0), dus als je er mist, niets houdt je tegen…

Wat gek, ik zag die routes in Midden-Delfland eerst niet via de link bij #4
Dank voor de update.

Voor de wegen in de fotos boven zou ik smoothness=good gebruiken. Dat is toch een beetje te ruw voor excellent.
In Czechie zijn er veel inlineskaters op de “fietswegen”, dat is daar heel normaal. En de nieuwe fiestpaden zijn er echt excellent.
In Duitsland zijn inlineskaters op de fietswegen niet so vak. En de nieuwe fietswegen zijn vak een beetje ruw, zoals in de fotos; maar de kwaliteit is afhangelijk van de companie - in de omgeving van Bayreuth kan ik je door de qualiteit vertellen of de weg door companie X gebouwed is…