Scheidingstonnen (OpenSeaMap)

Een scheidingston wordt gebruikt om een splitsing van vaarwegen aan te geven.
De huidige tags voor zo’n opject zijn bijvoorbeeld:

seamark:buoy_lateral:category=preferred_channel_starboard
seamark:buoy_lateral:colour=red;green;red
seamark:buoy_lateral:colour_pattern=horizontal
seamark:buoy_lateral:shape=spherical
seamark:name=VO 2-NR 1
seamark:topmark:colour=red
seamark:topmark:shape=cylinder
seamark:type=buoy_lateral
source=Rijkswaterstaat.nl

seamark:buoy_lateral:shape=spherical is een bolvormige boei
seamark:topmark:shape=cylinder is een topteken dat je ziet als een rechthoek.
Zodat je op de kaart en in werkelijkheid een rechthoek boven een bol ziet.
De realiteit is dat Rijkswaterstaat een andere vorm boei en topteken heeft neergelegd, namelijk een sparboei met als topteken een cilinder boven een bol. In Nederlandse wateren 45 stuks. (bron: http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/downloads → 160108_DNZ_002a_markeringen_drijvend)
In de praktijk zie je dan een rechthoek boven een bol.
Het probleem nu is dat er geen aanduiding voorzien is voor het topteken “cylinder over sphere”. (wel voor zo’n 30 andere vormen)
Edit: er is nog een (Nederlands) topteken: kegel, punt naar boven boven bol → “cone, point up over sphere”.
De vraag is: hoe dit aan te pakken?

De koninklijke weg is: maak een voorstel.

Maar in het geval van Openseamap stel ik 3 andere manieren voor:

Daar zullen mensen vaker met dit bijljte gehakt hebben.

Ad,

'k Zou het even bij onze Duitse buren vragen.
http://www.openseamap.org/index.php?id=kontakt

Egbert

Een veel groter probleem dan de exacte weergave van een boeivorm, is volgens mij dat er niemand is die serieus onderhoud op de ligging van de boeien in OSM pleegt.

Boeien worden, in tegenstelling tot andere infrastructurele “wegwijzers” als b.v. verkeersborden die redelijk statisch zijn, continue herlegd en verplaatst als een vaargeul door natuurlijke slibverplaatsing of baggerwerkzaamheden van ligging veranderd. Deze wijzigingen vinden lang niet altijd hun weg naar OSM.

Zo heeft b.v. wel iemand 4 jaar geleden veel boeien in mond van de Rotterdamse haven aangebracht, maar zijn de wijzigingen in de boei-ligging in de al lang geopende Tweede Maasvlakte haven niet doorgevoerd… Zie b.v. de ligging van de boeien in het Yangtzekanaal.

Helaas lijkt Bing ook achter te lopen, dus even bij-prikken vanuit de luchtfoto’s in iD zit er ook niet in… als je al details over de vorm en type kon achterhalen op basis van 3 pixels!..

Dan blijft de oude kruispeiling over om de boei op de goede plaats te krijgen, dubbel werk dat wel, maar op zee wordt het met een boot eenvoudiger, denk ?

Met niemand en serieus doe je mij tekort. Ik ben een paar weken geleden begonnen met het bijwerken van inderdaad “oude” gegevens.
Sinds zomer 2011 is in OSM heel weinig aan gedaan, terwijl in de echte wereld boeien bijgekomen, weggehaald en verlegd zijn. Bij de vaste lichten zijn ook de nodige veranderingen geweest.
De Westerschelde, Veerse Meer, Oosterschelde, Schelde-Rijnkanaal, Lauwersmeer zijn nu ongeveer op orde.
Dat ongeveer betekent dat nog niet de posities van deze boeien en vaste lichten nagekeken zijn. (mijn bron van informatie zie #1).
Uit die informatie bronnen valt te destileren dat er ongeveer 9000 + 7800 objecten nagekeken en eventueel bijgewerkt moeten worden.
Met het huidige tempo gaat dat nog wel even duren. Dus als iemand zich geroepen voelt om daar een bijdrage aan te leveren… voel je vrij om dat aan te pakken.

P.S. Mijn vraag heb ik ook bij OpenSeaMap forum gelegd. http://forum.openseamap.org/viewtopic.php?id=2278 waar mogelijk een actie van komt.

Ad, Marco heeft gelijk er lopen weinig routes over het water anders dan veren. Maar je bijdrage verdient waardering, een ieder doet wat hij bij wil dragen en het past niet om dat dan aan of langs de norm lat te leggen. Dat is juist het aardige een grote gemeenschap die samen een beeld opbouwt zonder zaken als niet ter zake doend dan weer af te breken en te verwijderen. Daar wordt een mens dan weer niet mee gemotiveerd. Dus zet m op en behouden vaart.

Je bedoelt Marco, want ik heb er niets over gezegd…

@Marc sorry, aangepast.