Luchtfoto's 2014 CycloMedia

We zijn erg verheugd om aan te kondigen dat CycloMedia via WMS luchtfoto’s 2014 in een resolutie van 50 cm. ter beschikking stelt aan OpenStreetMap. Om toegang te krijgen tot de luchtfoto’s moet je een licentie aangaan met CycloMedia. Dat kun je hier doen: http://www.cyclomedia.com/nl/openstreetmap/

CycloMedia heeft de foto’s expliciet voor mappen in OpenStreetMap ter beschikking gesteld. Dat houdt in dat er voor wat betreft het mappen geen licentiebeperkingen zijn. Enig ander gebruik van de foto’s is uitdrukkelijk niet toegestaan. Lees svp ook de Terms of Service goed hierop na: http://www.cyclomedia.com/nl/src/68f1cae79deb
Je krijgt de licentie voor een periode van 6 maanden. CycloMedia heeft aangegeven dat je na de 6 maanden een verlenging kunt aanvragen.

Als je de foto’s wilt gebruiken moet je in elke changeset waarbij je de foto’s gebruikt als comment de volgende tekst opnemen: © Aerodata International Surveys BVBA, powered by CycloMedia Technology B.V.

De foto’s zijn in RD formaat wat sinds kort native door JOSM wordt ondersteund. De foto’s zijn van voorjaar 2014 (en daarmee enkele jaren actueler als de Bing foto’s uit 2009/2010) en kennen geen afwijking, waardoor deze de referentie zijn voor positionering van wegen en dergelijke.

Voor zowel CycloMedia als OSM is het beschikbaar stellen van deze foto’s een concreet eerste resultaat van de samenwerking. We hopen dat deze samenwerking een vervolg krijgt.

Veel dank voor het mogen gebruiken van de luchtfoto’s CycloMedia! Dit betekent een boost in de kwaliteitsverbetering van OSM.

Veel plezier met het gebruik van de foto’s! We horen en/of lezen graag jullie ervaringen met het gebruik ervan.

Gert-Jan en Johan

Da’s mooi! En hoe vinden we de WMS-laag in JOSM?

Niet, want je krijgt een persoonlijke API-key. Daarmee kunnen ze controleren of je je wel aan de ToU houdt. En logisch, want zij verdienen hier hun geld mee.

Bij het registreren kreeg ik dit bericht:
Thank you for you request to use the AerialNL50cm for OpenStreetMap.
We will send you an email with the username and password.

Ik neem aan dat je komende week meer informatie krijgt. Hoe / of dit precies in JOSM te krijgen is, weet ik niet. Ik had de indruk dat ze een speciale URL voor je gingen maken.

Hehe, na googlen kom ik hier op uit. 2 uur geleden gefixed! Het zou in build 9396 moeten zitten. Nou, afwachten dus. Als het morgen nog niet gelijk werkt, is dat nog geen ramp. Update: dit bleek op een andere bug te slaan, waarbij WMS tiles parallel worden geladen.

Vanochtend heb ik een e-mail gekregen van Cyclomedia met de URL van de endpoint + inloggegevens. Je kunt de WMS op de normale manier toevoegen. Wanneer je de lagen opvraagt, krijg je eerst een popup waar je de inloggegevens moet invullen. Kies vervolgens de laag NL_aerial_2014_50cm, wijzig eventueel de naam voor gebruik in JOSM en sla de laag op.

De WMS ondersteunt geen EPSG:3857 (World Mercator), maar wel EPSG:4326 (WGS84). Op zich is dat niet erg, want er zijn geen verschilen die door rotatie ontstaan tussen WM en WGS84. Op kleine schaal (landelijk niveau) zul je wel verschil zien, maar op het schaalniveau waarop we de luchtfoto’s gebruiken (dus ingezoomd op buurtniveau) niet.

Een eerste indruk is dat deze laag goed ligt. Ik had ook niet anders verwacht, tenzij e.e.a. verschoven ligt vanwege offset-instellingen. De BAG-panden in Papendorp (blokkendozen) liggen perfect, maar bijv. bij mijn huis elders in Utrecht lijkt op het eerste gezicht een kleine afwijking te zijn. Bij nadere inspectie blijkt dit door de parallax te komen, dus het verschijnsel waarbij gebouwen gaan overhellen.

De kwaliteit van de luchtfoto’s vind ik tegenvallen. Ik had er meer van verwacht. 50cm is dus toch erg weinig. Niet genoeg voor het tekenen van features als je een hele hoge kwaliteit nastreeft (bijv. BGT-niveau), maar nog wel bruikbaar voor het alignen van wegen, e.d. Ook is de schaduw hinderlijk, terwijl het contrast van de lichte delen matig is. Misschien is de kwaliteit beter bij gebruik van het RD stelsel in JOSM.

De gebruikte JOSM-versie is 9329, dus de laatste stabiele release (met RD-ondersteuning).

Gisterenavond na de Geomeeting in Hilversum direct de code aangevraagd en ook ik kreeg vanmorgen mijn eigen inlog.
Ik kan je bevindingen onderschrijven en ben niet heel erg veel blijer geworden.
Controle van wegen gaat inderdaad goed en als ik met Bing vergelijk zie ik wegen die op Bing naast de “werkelijkheid” liggen bij cyclomedia correct op de kaart liggen.
Er blijft echter nog flink wat te wensen over…

Ik heb inderdaad ook het idee dat de kwaliteit van de Cyclomedia-beelden iets lager is dan de kwaliteit van de Bing-beelden.

Let er overigens goed op dat de WMS meerdere lagen bevat, we mogen alleen de 2014_50cm-beelden gebruiken.

De kwaliteit an sich zal zeker niet slechter zijn, maar wel het contrast. Met gamma-correctie en helderheid is e.e.a. iets beter in te stellen in JOSM, maar niet veel. Ik mis een contrast-optie, of zie ik die over het hoofd?

Afgezien van de kwaliteit van de foto’s, er is altijd wel iets aan te merken op iets nieuws, natuurlijk is het menselijk om eerst kritisch te zijn.
Probeer de goede kant te zien van de ter beschiking gestelde beelden. De beelden zijn ongeveer 4 jaar jonger dan de Bing beelden, wat zeker zijn voordelen heeft.

Om aan de eis te voldoen van Cyclomedia:
Als je de foto’s wilt gebruiken moet je in elke changeset waarbij je de foto’s gebruikt als comment de volgende tekst opnemen: © Aerodata International Surveys BVBA, powered by CycloMedia Technology B.V.

Een kleine tip:
Geef de layer de naam : © Aerodata International Surveys BVBA, powered by CycloMedia Technology B.V.
In JOSM kun je deze naam meegeven door het aan te vinken en te klikken op “(obtain from current layers)”

Met beiden krijg ik goede resultaten, maar lastig blijft dan wel dat andere lagen (zoals hillshade) weer niet werken.

Overigens krijg ik nu iedere keer als ik JOSM opstart en de cyclomedia laag wil laden het inlogvenster te zien en wordt mijn logincode niet geaccepteerd. Maar de foto’s verschijnen wel!

Hier ook

Het blijkt dat je voor iedere tile die je gebruikt moet inloggen.
Dus ik klik iedere keer zo’n 10-15 keer al die inlogvenstertjes weg, daarna werkt het zonder problemen.
Handig is anders. . .

In de JOSM opties bij Imagery Preferences kun je op het tabblad Settings het aantal TMS connecties terugschroeven. Ale je die op 1 zet worden alle plaatjes dan wel sequentieel ingeladen ipv parallel (dus duurt het iets langer), maar je hoeft dan niet voor elke connectie je gegevens in te vullen.

Inmiddels de inloggegevens binnen van Cyclomedia. Echter ik krijg het niet voor elkaar dat ik de achtergrond als luchtfoto zichtbaar krijg. Een enkele keer blikkert er iets van een foto op als ik in en uitzoom. Voor de rest blijft het een zwart geheel met heel vaag wat lijnen. Bing werkt wel, maar ook niet van harte.
Heeft het wellicht met het geheugen van m’n laptop te maken? Heeft het zin al die caches leeg te maken van die layers?
Wel netjes kaartmateriaal opgehaald en de inloggegevens ingevuld. Wat doe ik verkeerd?
… of ben ik nog te vroeg en moet ik nog even wachten op het stappenplan van Commodoortje?

Egbert

Misschien kun je een batch file starten om het geheugen te regelen.
Ik gebruik Windows.

Maak met het kladblok een tekstbestandje aan.
Zet hierin de tekst:

java.exe -Xmx2000M -jar josm-tested.jar
pause

Save het bestandje als *.bat (het sterretje staat natuurlijk vrij van invulling)
en sla het op in de folder waar ook josm-tested.jar is opgeslagen.

Start dan de *.bat file ipv josm-tested.jar.

Nu zal voor JOSM een stuk geheugen gereserveerd worden waar windows soepeler mee om kan gaan.
Voor verdere info kijk dan even hier:
https://josm.openstreetmap.de/wiki/InstallNotes

Het valt me trouwens op dat bij het starten van de Cyclomedia layer, niet meer de gebruikersnaam en ww 9x gevraagd wordt.
Dit is een vooruitgang.

PS, ik ben zeer tevreden over de nieuwere beelden van Cyclomedia. Ze zijn een jaar oud, maar je ziet dat er in Nederland best veel veranderd is, als je vergelijkt met de beelden van Bing.

Hebbes… 'k was alleen vergeten die NL-areal 50cm te selecteren…

edit: zo dat is wel even wat anders. Ben ik weken bezig in de Brabantse Biesbosch en kom tot de conclusie dat ik het op de 17de eeuwse manier nog niet zo slecht heb gedaan.
Maar uiteraard zit ik er overal naast. Volgende update klopt de Biesbosch helemaal. :slight_smile:

Een naburige mapper zet tegenwoordig z’n drone in :wink:

Schitterend! Maar dan moet je wel een gps logger installeren… niet?

Ja, zit een gps aan boord heb ik begrepen. Peewee moet nog heel wat vlieguren maken voordat ie er echt mee kan mappen, maar de beelden zijn al erg mooi. :wink:

Mooie beelden PeeWee!