Mijn wijk aanpassen en wat doen met "AND"-elementen?

Dag allemaal,
Sinds een paar weken ben ik helemaal onder de indruk van OSM. Ik heb al een paar kleine veranderingen in de kaart aangebracht en een klein dorpje in Duitsland toegevoegd (na het affietsen). Ik vind het prachtig.
Nu kijk ik in mijn eigen woonomgeving en zie, dat de kaart daar best wat verbeteringen nodig heeft. Er zijn heel veel straten als “highway: unclassified” in de kaart, die in een woonwijk liggen en volgens mij “highway: residential” mogen zijn, sommige ook “highway: living_street” omdat er de blauwe borden staan (ik weet de goede name niet voor deze type straat in het Nederlands). Bepaalde afsluitingen staan er niet in en heel veel andere dingen ontbreken nog.
Ik zie dat heel veel elementen “AND_nosr_r” hebben. Heeft dat te maken met de kaart, die voor Nederland ter beschikking was gesteld? Ik weet er helaas niets van.

Nu mijn vragen:

  1. Waarvoor staat “AND:importance_level”?
  2. Het polygoon voor “landuse: residential” heeft vaak een “layer: -1”. Als ik het goed begrijp is dat niet nodig (of verkeerd), omdat er niet werkelijk iets bestaat.
  3. Er staat bij elke node aangeven zoiets als “AND_nodes:123456” en “Source:AND”. Waar is dat goed voor en moet dat wel zo blijven als de node verder geen betekenis heeft (als het bij voorbeeld alleen een verbinding tussen twee straten vormt)?
    Dit zijn mijn eerste vragen. Misschien heeft iemand zin om antwoorden te geven aan een beginner :slight_smile: Alvast bedankt!
    Groeten - andreas

Fijn, een nieuwe enthousiast lid erbij! Welkom.

De belangrijkheid waarop AND een weg inschaalt, daar hoef je geen rekening mee te houden.

Nee, afaik is layer-1 niet nodig bij dat soort dingen.

Dat zijn de id’s die binnen de AND data gebruikt worden en kan eventueel nog gebruikt worden om de huisnummers uit de AND data te importeren, maar dat is weer een andere discussie. Sommige mappers verwijderen die tags zodra ze een weg aanpassen. Je mag ze zonder problemen laten staan en negeren.

Blijf gerust je vragen hier plaatsen en veel plezier met je (toekomstige) nieuwe verslaving!

Dag Lambertus,

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Hier komen de vervolgvragen :slight_smile: Is er ergens meer informatie beschikbaar over AND? Ik weet er namelijk niets over.

Ik zie dat heel vaak doorlopende straten in kleine stukjes zijn gehakt. Is er een praktische reden voor? Misschien dat de straatnaam op elk stukje terug te vinden is? Ik probeer eigenlijk een straat voor zo ver mogelijk in één stuk aan te maken en maak er alleen stukjes van als dat nodig is, omdat er iets verandert (b.v. als er een “maxspeed:x” bijkomt of de “surface” verandert.)
Ik bedoel zoiets als hier bij de “Emmastraat”: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.21824&lon=6.88553&zoom=17&layers=B000FTF
Mag ik een straat samenvatten of is het slimmer om de stukjes te laten staan? Of hebben de stukjes ook te maken met import van huisnummers?

Leuke mapping tools heb je :slight_smile: En wat de avataren toch op elkaar lijken :slight_smile:
Groeten - andreas

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AND_Data voor meer info over de AND data

Vaak zijn wegen juist door AND in stukjes gehakt, en hebben alle stukjes een ander ID. Zoals ik begrepen heb kunnen we (in de toekomst) met die ID’s huisnummers importeren in de kaart. Ik laat het dus staan zoals het is, omdat ik er verder ook geen last van heb. Maar ik map net als jou ook in Duitsland, en daar probeer ik dus inderdaad ook zoveel mogelijk een lange weg te maken.

Als je nieuwe wegen invoert, kun je ze inderdaad zo lang mogelijk proberen te maken.

AND heeft gewoon de eigenschap dat elk wegstuk zijn eigen way is, met een eigen AND id. Als je alle huisnummers ook hebt ingevoerd langs die weg, is er weinig reden meer om ze niet samen te voegen tot een langer stuk, maar het hoeft natuurlijk niet. Opgeknipt werkt het op dit moment ook goed. Je hoeft dus niet te gaan samenvoegen alleen om het samenvoegen.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Nu weet ik wat AND is :slight_smile:
Over (toekomstige) nieuwe verslaving gesproken: het is al gebeurt. Ik fiets ergens langs, zie iets en denk meteen “onthouden, thuis in de OSM checken en zonodig aanpassen” :slight_smile:

Is “surface” voor straten in steden eigenlijk belangrijk?

Nog even een aanvullende vraag: ik zie in het wiki staan over het taggen van wegen in Nederland voor “highway: residential” : ‘Straten binnen woonwijken met een maximum snelheid van 30 km/uur, maar geen doorgaande wegen binnen wijken (tertiary).’
Betekend dat, dat “maxspeed: 30” voor deze wegen niet nodig is?

Die is wel nodig, en ik snap even niet zo goed waarom die 30 km/h er op de wiki bijgesleept is. Alsof een 50km/h weg in een woonwijk (ja, ze bestaan nog in ons zonegekke landje) geen highway=residential zou kunnen zijn.

Er is wel een verband, maar het zo hard stellen als op de wiki, zou ik dus niet doen.

Dag Ldp,
Ik was ook en beetje verbaasd over de 30 km/h voor “highway: residential” maar dacht, dat een afspraak was voor Nederland. In Duitsland (waar ik tot nu toe meer gemapt heb), heb je heel vaak wegen in woonwijken, waar je 50 km/h mag rijden. En daar is “maxspeed: 30” wel nodig als het om een “Zone 30” gaat.
Dan volg ik mijn gevoel en gebruik deze tags ook voor de wegen in woonwijken in Nederland.

Is het een idee, om de tekst in het wiki aan te passen? Misschien zoiets als:
‘Straten binnen woongebieden, vooral bedoeld om huizen binnen een wijk te bereiken (dus niet voor wegen met vooral doorgaand verkeer). “maxspeed: 30” aanvullend voor wegen binnen een “Zone 30”.’

Het is een wiki, dus dat aanpassen is appeltje-eitje.

Mijn zegen heb je.

Mijne ook :slight_smile:

[sub]alsof dat wat uitmaakt[/sub]

living_street = woonerf

verder is data expliciet toevoegen aan OSM altijd een goed idee. En zo geld het ook met maxspeed. Anders weet je namelijk niet of het impliciet is of dat het gewoon niet gecontroleerd is.

Behalve dus bij woonerven. Daar hoef je (wat mij betreft en bij voorkeur) geen maxspeed op te zetten, omdat het feit dat het een woonerf is al genoeg informatie is.

Of er moet natuurlijk ter plekke nog een lagere snelheid zijn aangegeven. Dit is dan wel een niet-wettelijk geplaatst bord, maar daar schijnen wij van de rechterlijke macht “niet aan te mogen twijfelen” (als het maar net zo uitkomt voor de zaak, natuurlijk :)).