Kreta openstreetmap tijdens de vakantie.

Hallo Lezers,

Tijdens de vakantie heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de routeerbare kaarten :laughing: van Kreta. En natuurlijk een paar dagen uitgetrokken om de kaart aan te vullen. Ondertussen heb ik de gegevens toegevoegd aan openstreetmap. Maar ik heb wat vragen.

Gebruikte methode.
Een GPS map60 met de recente navigeerbare kaart van Kreta.
Omdat de map60 maar 10.000 punten kan onthouden deze ingesteld op automatisch en dan middel.
Daarnaast een PhotoTrackr van GiSTEQ, deze kan 250.000 punten onthouden, deze heb ik ingesteld op elke 3 seconden.
De gevoeligheid van de GiSTEQ is goed, maar mijn ervaring was dat de naukeurigheid beduidend minder was dan de map60.
Achteraf moet ik zeggen dat de naukeurigheid mij heel erg meeviel. Misschien dat het veelvuldig gebruik en het langer aanstaan van de PhotoTrackr de nauwkeurigheid ten goed kwam.

Gebieden
Heraklion voornamelijk de stadsmuur met bastions (N35 19.947 E25 07.819)
Ruime omgeving Chersonisos (N35 18.495 E25 22.214) vooral veel van de ā€˜localeā€™ wegen proberen compleet te krijgen.
Spinalonga daar was ik niet voor het mappen, maar toch wat kleine veranderingen en de ferry van uit Agio Nikolaos. (N35 17.747 E25 44.287)

Mijn vragen:
1.
Wegen meestal residential of tertiary, maar hoe kies je dat ?
2.
Ik heb de stadsmuur en Bastion rond Heraklion proberen aan te brengen, getagged als archeologisch en de namen van de bastions ingevuld, maar is dit de juiste methode ?
De stadsmuren zijn nogal significant en bepalend. Hoe geef je dat aan zodat ze ook op de kaarten gerenderd worden ?
3.
Volgens mijn 2 tracks en al aanwezige tracks klopte de locatie van Spinalonga niet helemaal. Daarom het ik het eiland iets van vorm veranderd en een stukje opgeschoven, zodat het beter overeenkwam met de aanwezige en mijn tracks. Ik denk dat ik een ā€˜verbeteringā€™ heb aangebracht, maar wat is hierbij gebruikelijk ?
4.
De weg op locatie (N35 15.005 E25 24.183) was onderbroken en duidelijk niet meer aanwezig. Ze waren hier bezig een dam te bouwen. De weg heb ik daar dan ook voor een deel verwijderd en de dam heb ik als een blok toegevoegd. In de toekomst zal de weg daar waarschijnlijk onder water staan en het daarbij behorende dorpje ook. De dam is voor een deel al een feit, daarom heb ik deze getekend. De weg was niet meer toegankelijk (geheel afgezet, maar voor een groot deel nog bereikbaar).
Is er een correcte manier (verwijderen weg en dam aangeven ?

In de praktijk liep ging ik vaak een weg in die na een korte afstand niet goed begaanbaar was, of onverhard, of een zeer slecht wegdek. De wegstukken die wel verhard waren heb ik dan ingetekend, maar het slechte deel heb ik dan niet gereden en niet getekend. Hiervoor heb ik geen betere oplossing, jullie misschien wel ?

Met vriendelijke groet,
Crazy Software Productions.

highway=tertiary :Grotere wegen buiten de bebouwde kom en doorvoerwegen binnen de bebouwde kom, geen N-wegen. Doorgaande wegen binnen wijken, denk aan de 50-km-weg door een 30-km-woongebied, beter geschikt voor bestemmingsverkeer dan de meeste residential wegen.

highway=residential: Wegen in en rond woongebieden die geen classified of unclassified tag krijgen

Ja dat kun je zo doen. Hoe het gerendered wordt zou niet een overweging moeten zijn: verschillende renderes doen het verschillend. Gouden regel: je ā€œtaggedā€ niet voor de renderer.

Dit is altijd een discussie.De nauwkeurigheid van GPS is 6 m als je Egnos/waas aan hebt anders wordt het 15 tot 20 m. In gebouwen, kloven en bossen wordt het ook slechter. Je moet je GPS nauwkeurigheid goed in de gaten houden als je dit soort wijzigingen wikt aanbrengen.

Veranderende omstandigheden is vaak lastig. De wereld verandert steeds en je moet dat bijhouden.

Hier kun je heel goed gebruik maken van de tag: highway=track aangevuld met tracktype=grade1 tot grade5. Hier kun je vinden wat de verschillen zijn: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features#Type_veldweg_of_bospad_.28Tracktype.29

Succes, Hugo