Fietsroutenetwerk

Aangezien ik woon in een van de blinde vlekken van de fietsrouteknooppuntenkaart, wil ik er best wat aan bijdragen. Maar eerst een paar vragen:

  • ik kan geen duidelijk stappenplan vinden hoe je een “relation” gebruikt in JOSM. Wat ik graag zou willen, is een simpele manier om een hele route “aan te klikken” en te voorzien van de juiste routeinformatie. Iemand een link naar een stappenplan?
  • de fietsroutes die ik kan vinden, zijn voorzien van veel meer informatie dan ik zomaar uit de knooppuntenroutebordjes haal. Waar haal ik die informatie vandaan? Want als ik - bijvoorbeeld - hier in de wijk het bordje richting knooppunt 69 ga volgen, dan is het alleen maar dat: knooppunt 69. Hoe vind ik welke routes dat nog meer betreft?
  • tenslotte (en dat haakt aan bij een andere vraag): kunnen die knooppuntroutes niet gewoon door de Fietsersbond aangeleverd worden? Is daar al eens overleg over geweest? Of wie is eigenlijk “eigenaar” van het landelijk fietsrouteknooppuntennetwerk (3 x woordwaarde)?

JOSM: Selecteer alle ways en de 2 knooppunten die de route tussen deze 2 knooppunten vormen, maak een nieuwe relatie, en voeg de selectie toe hieraan. Er zijn echter vele wegen naar Rome: er kan al een relatie zijn voor een stuk van die route (altijd controleren dus), of je kunt eerst de relatie aanmaken, en dan steeds een stukje route selecteren en toevoegen. Het is maar net wat de situatie vraagt, en wat je zelf het prettigste vindt werken.

Als jij bordjes volgt richting knooppunt 69, dan is het alleen maar die route. Als je zo’n bordje passeert, en je kijkt aan de andere kant, staat er meestal ook wel het bordje met het nummer van het knooppunt waar je juist vandaan fietst, bv 12. Dan weet je dus dat je de knooppuntroute 12-69 aan het volgen bent. Voor wat betreft knooppunten ben je dan klaar. Er kunnen echter ook landelijke en lokale fietsroutes samenvallen met een (deel van) een knooppuntroute. Die behandel je dan wel apart, met aparte relaties.

Er is geen landelijk fietsrouteknooppuntennetwerk, dus ook niet 1 eigenaar. Het zijn veelal regionale initiatieven, bv in een hele provincie of een streek. Je zult dus aan al die organisaties de routes moeten opvragen. Nu verkopen deze organisaties zelf ook kaarten voor hun netwerk, wat de kans op het aan OSM ter beschikking stellen van de routes, volgens de licentie van OSM (commercieel gebruik is toegestaan) nihil maakt. Zelf de routes afleggen en deze invoeren in OSM is de meest effectieve manier gebleken.

En ook nog veel leuker, maar dat is persoonlijk :slight_smile:

Los daarvan kloppen de kaartjes niet altijd. Ik heb kaartjes gedownload van http://www.lekkerfietsen.nl/nl/routes/download_kaarten/ (=regio Arnhem-Nijmegen). Volgens die kaartjes gaat tenminste 1 route over een weg waar je niet eens mag fietsen! En ik heb ook meegemaakt dat ze een knooppunt verplaatst hebben…

Hier is dus een uitdaging voor OSM, om altijd actueler te zijn en te blijven dan de papieren kaarten, of zelfs de digitale route-informatie op de websites van de routemakers!

En dat is niet eens zo moeilijk. Als je een (stukje) netwerk in je buurt ‘adopteert’ en in de gaten houdt of er wegwerkzaamheden zijn, of bordjes/routes worden verlegd, ben je er al.

OK. Ik heb een relatie aangemaakt met de volgende gegevens (ik weet dat de “note” niet hoeft, maar het leek me wel gemakkelijk):

route=bicycle
name=Laag Holland
type=route
note=69-70
network=rcn

Daaraan heb ik een aantal van de weggedeelten toegevoegd (het laatste stuk route heb ik nog niet gefietst, vandaar). Is dat voldoende? Is er een mogelijkheid om de gegevens als “gaarne controleren” te uploaden? (Of als dat niet kan: wil iemand, wanneer ik ge-upload heb, eventueel de changeset even controleren?)

Op het wikiproject was nog sprake van de volgende voor mij cryptische mededeling: "Er zijn nou 4 relaties die deze knooppunten (gedeeltelijk) verbinden. Enig idee wat de correcte is, ik gebruik nu de relatie met het laagste nummer. Frank Visser 10:02, 18 March 2009 (UTC). Frank: Zie wiki pagina Fietsroutes: elke verbinding tussen twee netwerkpunten krijgt een eigen relatie. Op [3] zie je dat er 90 relaties zijn gelabeld met de tag: name=Laag Holland. "

Ik kan die 90 relaties niet terugvinden in het (bescheiden) stukje import waar ik nu mee werk (en de link naar [3] werkt niet), dus ik begrijp deze mededeling in het geheel niet. Een nieuwe relatie met een ander nummer?? Welk nummer dan en hoe vind ik dat??

Kortom: voor mijn gevoel weet ik nu nog even niet genoeg om mijn eerste stukje route toe te voegen.

Je kunt het gewoon uploaden. Zodra de kaart is geupdate, kun je op http://openfietskaart.nl/ zelf het resultaat controleren. Tegenwoordig worden veel kaarten dagelijks geupdate. Maar het kan ook tot een week duren. Als je twijfelt kun je het altijd vragen, bijvoorbeeld hier. Maar hou er ook rekening mee dat anderen hun eigen regio in de gaten houden. Als je een fout ziet, maar je bent op dat moment niet in staat die te herstellen, kun je het ook op http://openstreetbugs.schokokeks.org/ markeren.
Het is niet erg dat de route nog niet compleet is. Liever dat iets ontbreekt, dan een verkeerde route.

Nou hier dan. Het ziet er wat gek uit, alsof de delen elkaar niet raken, maar in JOSM lijken ze dat wel te doen. Wat gaat er mis? Renderingbug of routebug?

Ik denk dat die wegen dubbelop in de relatie zitten.

Ja, dat zaten ze. Bovendien is er een volgorde in relaties - dat wist ik ook niet. Die heb ik zojuist ook nog opgeschoond. Ik neem aan dat die volgorde van belang is, dus als je de relatie opent in JOSM, dat 'ie dan overal “linked” zegt? En eh, voor een niet-zichzelf-kruisende relatie moet zoiets door de computer te berekenen zijn - grijns -, is daar een optie voor in JOSM?

De volgorde in relaties is alleen van belang als je bv een busroute beschrijft met haltes. Voor de fietsroutes maakt het op dit moment niet uit. Ik gok dat JOSM in de toekomst ook wel een sorteerknop krijgt.

Er is een programma wat relaties kan checken (in Perl). Kan hierhttp://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation_Check worden gevonden. Voor NL wordt er met een lage regelmaat een extract gemaakt wat van de zelfde pagina kan worden gedownload.

Hugo