Beginnersvraagjes fietsroutenetwerk mappen

Gegroet,

Ik ben nog maar 2 dagen geleden op openstreetmap.org gestuit, maar ben meteen al aan het mappen geslagen! Ik heb gisteren al een paar ontbrekende straten in mijn buurt toegevoegd met josm en vandaag heb ik mijn knooppuntroute dan ook maar getracked (heb ik eindelijk een excuus waarom ik die veel te dure smartphone heb gekocht :wink: ). Ik wil die knooppunten nu vervolledigen, maar ik heb nog enkele vraagjes:

  • Weet er iemand of het mogelijk is om in josm de nodes met een rcn_ref te laten opvallen (kan je custom icoontjes voor properties tonen)? De enige manier die ik nu heb om na te gaan of een knooppunt al dan niet bestaat is josm constant vergelijken met openfietskaart.nl en als het knooppunt aanwezig is op elke node in de buurt klikken tot ik er een met een rcn_ref vind.
  • Zelfde vraag, maar dan voor de rcn routes/relaties …
  • Voor dat ik mijn .gpx files upload zou ik die graag willen editeren om mijn woonplaats en die van vrienden en familie eruit te halen. Deze plaatsen vallen nogal hard op door een wirwar van lijntjes waar ik heb zitten laveren tijdens het parkeren, en ik zet zo’n zaken liever niet op het net. Bestaat er een tooltje voor waarmee zo’n punten gewist kunnen worden of moet ik dit handmatig in de .gpx opkuisen?

Ik heb nog wel wat vraagjes, maar als iemand me kan helpen met die hierboven (vooral het zichtbaar maken van fietsnetwerk-info) zou ik het geweldig appreciëren.
Alvast bedankt voor je reacties!

Zou ik ook graag willen weten, ik ben af ten toe ook aan het zoeken…

Door een dubbelklik op de relatie, veranderen de bijbehorende wegen van kleur. (worden helder wit).

Er zijn diverse GPX Editors. Ik gebruik zelf onder windows de volgende:
http://www.knackes.com/blog/index.php?2008/11/20/193-gpx-editor-1070
(hoewel ik nu zie dat ik een verouderde versie gebruik)

Laat maar horen hoor!

Makkelijkste manier: Je kunt de knooppunten iets laten oplichten door te zoeken (ctrl-F) in JOSM op rcn_ref maar als het druk is op je scherm met nodes dan zie je ze alsnog over het hoofd.

Moeilijke manier: een eigen style maken voor JOSM.

Ok bedankt,

Ik heb gisteren de routes kunnen invoeren en ze staan blijkbaar correct op openfietskaart.nl. Nu ik een beetje mijn weg begin te vinden in josm begint het wel te vlotten.
Nodes met een rcn_ref staan blijkbaar als een klein vierkantje op de kaart ( je moet wel heel goed kijken), en het truukje met de banen selecteren in de relaties helpt ook wel wat.
Vanavond ga ik proberen de gps tracks te editeren en uploaden.

Nog vraagjes:

  • alle ontbrekende wegen van de fietsroutes die ik me niet zo goed kon herinneren heb ik toegevoegd als [highway = footway, bicycle=yes], want ik had de indruk dat highway=bicycle eerder bedoelt is voor gedesigneerde fietspaden. Zijn dit de geprefereerde tags?
  • Als een route over een deel van een weg liep heb ik deze weg steeds gesplitst (node selecteren => weg splitsen). Nu begin ik te twijfelen of dit wel een goed idee was, want uiteindelijk breek ik de weg op in veel kleine deeltjes…

Nu ja, bedankt voor de hulp :slight_smile: .

In JOSM staat elke node met tags als een open vierkantje op de kaart. In Nederland is dat dus bij een gigantische hoeveelheid aan nodes, vanwege de tags van de AND-import. Jij hebt er in België gelukkig een stuk minder last van.

  • highway=bicycle bestaat niet, dat zou dan highway=cycleway zijn
  • Als het een weg is zonder rond, blauw bord met fietser (en dat komt in Vlaanderen veel voor), dan zal de ene mapper daar toch cycleway van maken als het duidelijk een fietsfunctie heeft. Anderen zullen er misschien een highway=unclassified van maken. Weer anderen maken er dan echter een highway=path;bicycle=designated van, met diverse tags zoals foot=yes;moped=yes;agricultural=yes en wat dan nog meer van toepassing is. Een en ander afhankelijk van je ervaring en inschatting, de breedte en toegankelijkheid van de weg, en dat soort dingen die je vooral leert herkennen door ze maar vaak genoeg tegen te komen.
  • Splitsen van wegen is wel de geëikte methode, om een gedeelte lid te kunnen maken van een relatie. Ook voor andere eigenschappen, zoals oneway/maxspeed/lanes etc zul je wegen moeten splitsen. Dit is verder geen probleem.