josm plugins

Ben mijn eerste stappen in de josm wereld te zetten, en loop al vast bij plugins te installeren.

Bij instellingen zou een lijst met plugins moeten komen, maar daar wordt niets zichtbaar. Het adres van de plugins is neem ik aan goed, de bladzijde met de plugins in de josm-wiki?

Zelf de plugin gedownload, maar die pikt die niet op (dir ingevuld bij ‘einstein’, maar wellicht werkt dit niet). Kan de plugin niet neerzetten in de default-dir.

Dus, hoe krijg ik de plugins geinstalleerd?

Ten eerste, je kunt prima met JOSM werken zonder plugins. Heb ik ook een hele tijd gedaan.

Ik heb ondertussen wel twee plugins geinstalleerd, maar als ik de plugin directory verwijder, lukt het mij ook niet meer de lijst met plugins te downloaden. Ga maar even uit van een bug, en dat het ophalen van de lijst op dit moment bij niemand werkt.

Als ik de twee plugins die ik had handmatig terugzet in de juiste directory, zie ik die plugins wel bij de instellingen, en kan ik ze weer aanzetten.

Op mijn windows pc is de plugin directory: C:\Users\NAAM\AppData\Roaming\JOSM\plugins, en de plugins zelf hebben een .jar extentie, bijvoorbeeld validator.jar. Bij “einstein” heb ik helemaal niets ingevuld bij de plugins instelling.

Aanvulling, Bij einstein wordt de plugin instelling niet gebruikt om aan te geven waar de plugins staan, maar daar staan alleen de namen van de plugins die je gebruikt.

Er is een bekend probleem met de plugins, en het verbaast me werkelijk dat dit nog steeds niet gefixt is. Zover ik het begrijp, moet er een regex match aangepast worden in JOSM.

En inderdaad, de plugins zelf downloaden en in de juiste map zetten, is wat nog wel werkt.

Vervelend dat dat niet werkt. Wilde graag zien wat de plugin ‘osmarender’ voor een functionaliteit biedt.

Heb josm op een centrale schijf heb staan zodat ik met windows, linux en apple programma kan gebruiken. Default windows gebaseerde directory is dan niet handig. Je mag dan hopen dat programma toelaat om eigen directory te kiezen, bij ‘einstein’ zou dat toch een mooie plek zijn om dat te regelen, helaas pindakaas.

Is dus deze ticket?

http://josm.openstreetmap.de/ticket/2530

Zit een patch bij, maar hoe moet je dit patchen?

Tja, dan moet je de JOSM source code vanuit SVN op een linux machine kopieren, de patch toepassen en dan met Ant een nieuwe JOSM compileren. Dit is niet geschikt voor de gemiddelde gebruiker zullen we maar zeggen.

Zie http://josm.openstreetmap.de/ticket/1628, Je kunt tegenwoordig bij het starten van josm opgeven waar de instellingen staan, dus ook de plugins:

java -Djosm.home=./josm_home -jar josm-custom.jar

Probeer wel even te volgen wanneer patch in versie zit, kan dat niet 123 op de site zien.

Ik lees zojuist dat in de nieuste versie van josm (r1591) het probleem opgelost moet zijn. Zie ook http://josm.openstreetmap.de/ticket/2530

Kan nu de lijst zien en plugins installeren. Maar weer verder experimenteren.

De huidige stabiele versie (1607) heeft nu ook een werkende download lijst .

Wat ik ook zie is dat ze van default projectie methode zijn gewisseld: eerst EPSG:4326 nu Mercator. Je krijgt ook zo nu en dan waarschuwingen. Reden van de verandering: “looks much nicer”. Weet iemand of er meer consequenties zijn dan alleen deze?

Hugo

De keuze voor EPSG:4326 was in het verleden gemaakt, omdat de WMS-lagen die toen gebruikt werden (Landsat bv) alleen in die projectie beschikbaar zijn. Tenminste, zo begreep ik het.

Het voordeel van Mercator is dat het hoekrealistisch is. Een hoek van 90 graden op de kaart correspondeert met een hoek van 90 graden in het echt. Met EPSG:4326 heb je bv platgedrukte rotondes, huizen uit het lood, en dat soort dingen. Bij Mercator zijn die mooi rond, resp. rechthoekig. En de Y! laag die je met de WMSplugin kunt ophalen, is ook in Mercator.

Nog iets belangrijks over de WMS lagen, of de Yahoo! laag. Probeer altijd te controleren of die laag wel netjes aligned is of lijkt met de data van OSM. Afhankelijk van waar je kijkt, is een afwijking tot tientallen meters mogelijk. Als er een afwijking is, dan ligt het een beetje aan je ervaring met dat gebied, en de data die al beschikbaar is, om te kunnen oordelen welke laag er gelijk heeft. :slight_smile:

Iemand ervaring met de osmarender plugin? Kan daar niet zo gek veel over vinden. Hier en daar een melding vanwerkt wel/werkt niet, maar veel meer zie ik niet.

Mijn 2 cent: Ik had allerhande problemen met plugins als ik JOSM als Java WebStart-app startte. Gewoon de JAR downloaden en deze lokaal starten verhielp mijn plugin-problemen. Bij mij wilde AgPoj…weetikveel (die geotagged-foto-plugin) niet laden.

Martijn