Josm: Rondvraag geheugen

Hebben meerdere van jullie dat Josm vast loopt in het geheugen bij:

Windows 7 en Josm geinstalleerd met: Windows installer
JOSM osm 8279, voordien had ik het probleem niet.

Ook een update gedaan naar Java 8 update 45

Rondvraag.

Nee, niet meer sinds ik josm altijd met een batch file opstart:

java -jar -Xmx2048M "D:\Software\JOSM\josm-latest.jar"

Voortdurend. Heel vervelend, ik moet een aantal keren per dag herstarten,. Momenteel safe ik maar flink vaak. Weliswaar kun je restoren als je JOSM met taakbeheer onderuit hebt gehaald, maar omdat ik de laatste dagen veel netwerkfoutjes herstel, is dat nauwelijks een optie, dan gaat ie een enorm gebied downloaden en loopt ie gelijk weer uit zijn geheugen

Ik gebruik de volgende opdrachtregel, maar helpen doet dat niet (gevonden in de wiki): “C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_45\bin\javaws.exe” -J-d64 -Xmx2048m -localfile -J-Djnlp.application.href=https://josm.openstreetmap.de/download/josm.jnlp “C:\Users\Dick\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\56\1ee8cfb8-2fec2105”

Ik ben er nog niet uit of het een grote M of een kleine m moet zijn bij de -Xmx parameter.
Uit mijn beroepservaring, aantal jaren systeembeheer in een Java omgeving, weet ik dat Java case sensitive is.

Ik heb Java 8.45 en Windows 7

Het is net de laatste week dat ik het heb. na install 8279

Ik twijfel of het aan mijn eigen systeem ligt.
zoals je zegt na melding alleen josm af te sluiten met taakbeheer.
Kijk in taakbeheer bij prestaties dan staat bij mijn geheugen: vrij soms onder de 250, en dan kan ik het mij voorstellen.
4gb machine,
voer regelmatig alle windows update uit, net of het vol loopt.

soms denk ik dat er een te actieve schijfdefragmentatie heb, bij windows 7, wat hij uit zichzelf doet of zou het met het indexering schijf te maken, wat teveel geheugen vraagt. Dat er teveel taken worden uitgevoerd.

Het rare is dat het vrij plotseling is opgekomen na een update.

C schijf is 488 GB en 94 Gb vrij

Edit: het lijkt er op dat de nieuwe versie van JOSM, wanneer het vrij geheugen onder 250 komt, de beveiliging ingrijpt en op tilt slaat.

Mag beide, m of M. Ik haal overigens josm-latest.jar op van https://josm.openstreetmap.de/download/ en gebruik geen windows installer versie.

Sinds kort heb ik er ook last van bij windows 7 (64 bit, 16gb).
Ik weet niet of het de overstap naar java8 is geweest of een nieuwe josm versie.
Al na een paar kleine edits komen er problemen.

Dankzij de tips hier lijkt het verholpen te zijn.

Sinds vanmorgen is er een nieuwe JOSM versie, 8339. Die lijkt zich wat beter te gedragen.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Windows

Ik mag toch aannemen dat bij de windows installer methode ook geheugen gereserveerd wordt net zoals bij de handmatige batchfile.
Lijkt mij eigenlijk logisch, omdat dit ook als voorbeeld geven wordt bij een batch constructie.

Zou het dan toch aan/in de nieuwe windows installer liggen.

Lijkt niet waarschijnlijk dat het aan de installer ligt. Ik heb/had het ook met de download versie, zie mijn opdrachtregel.

Eerder waarschijnlijk is dat er een geheugenhongerige aanpassing is gedaan of dat er een memoryleak is gecreëerd.

Had vandaag Josm nog niet gestart.
Waar we vroeger een melding kregen, dat er een update beschikbaar was, op beginpagina in Josm, en je dus handmatig de windows installer moest activeren voor de update van de nieuwe stable version, gebeurde het nu automatisch,…

en nu heb ik ook 8339.

Er is wat raars gaande!!!

Zoals eerder gemeld heb ik altijd gebruik gemaakt (nu nog) van windows installer, hierbij werd Josm op mijn PC geinstalleerd. Ik gebruik nooit mijn desktop koppelingen, heb ook niks op mijn desktop staan
Gebruik in startmenu de koppelingen. Windows installer geïnstalleerd.
Nu vandaag via deze aloude koppeling Josm opgestart.

Krijg ik eerst het java scherm en embleem nieuwe stijl, sinds de java update 8. 45
Daarna kreeg ik een veld met downloaden josm, ik verwonderde mij, downloaden?? Dat is toch van internet afhalen, niet opstarten applicatie.
Gisteren was het mij nog niet zozeer opgevallen toen zag ik wel 8339. Dacht, okay, toen automatisch update hier gemeld, zie bericht boven.
Nu weer downloaden 8339, maar die heb ik toch al op de pc staan, opstarten duurt wel langer.
Nieuwsgierig, maar eens gekeken in het configuratiescherm bij programma’s.
Josm 7347, The openstreetmap developer community, 29-07-2014
Josm 8279, Openstreetmap JOSM team, 27-04-2015

Raar de nieuwe versie is niet geinstalleerd op de pc.
Terwijl Josm geopend, een 8339 versie is.

Ik vindt dit een zeer slechte zaak.
Bij windows installer verwacht ik dat het geinstalleerd is/word op de PC.
En dat het register correct wordt aangepast.
En ik zeggenschap heb of een update geinstalleerd wordt ja of de nee. Zo ook met downloaden.
Wat is jullie mening hierover.

Zijn daar regels voor mag dit zomaar?

EDIT:

NU heb ik eens WEBSTART geprobeerd op deze pagina. https://josm.openstreetmap.de/ daar staat automatic update Web start, dat heb ik dus een keer gedrukt. En krijg je download josm eerst
Wat blijkt, dat verandert de registry zo bij de links in startmenu en waarschijnlijk desktop, dat hij elke keer via de webstart method opstart.
Maar niet de registry in configuratiescherm programsverandert heeft.
Zodoende oude versie op pc staan, nieuwe versie webstart, het loopt dus door elkaar heen. Niet duidelijk.

Net weer wat in josm getekend loopt hij weer vast, dus 8339 heeft niet de oplossing gebracht.

@ligfietser adviseerde al eerder de .jar versie. Heb je dit al geprobeerd?

Nee, …

Bij de installatie vanaf icoon of bestand meldt ie 8339, maar na het opstarten komt de beschrijving van de vorige versie 8227 weer in beeld en niet de bijzonderheden van de nieuwe 8339 :frowning: Heel vreemd dat is nog nooit voorgekomen en ja volgens de windows installer geregeld. Dus handmatig en niet een automatische update met desktop iconen.

De versie die getoond wordt na het opstarten loopt wel eens een paar releases achter.
In JOSM wordt de pagina https://josm.openstreetmap.de/wiki/StartupPage getoond en daar is 8227 nog de laatste.

En volgens de changelog is 8279 de laatste, terwijl ik ook 8339 langs zie komen bij het opstarten (ik gebruik de WebStart versie van tested).
De tested versie is te zien op de download en release pagina.

Overigens ben ik geen problemen tegengekomen in JOSM de laatste tijd. Laat het meestal dagenlang openstaan en PC (W7-x64) gaat tussendoor regelmatig in standby/hibernate.

Sander, het is nu nog mooier JOSM laat 8339 zien en blijft daarbij, maar de legenda staat al op 8352 , en loopt dus voor zoals je al zei.

opgezocht waar de jar file staat.
heb dit ervan gemaakt, copy paste de windows string, uit eigenschapen, Dus windows 7 notatie.

java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"

josm-tested.jar, dubbelklik ik op file, dan opent JOSM

JOSM2048mbat.bat
sla ik de batch file op in een map, dubbelklik, geen JOSM
ook niet vanuit de file in de root van C:
Je ziet nauwelijks de commandline screen

Wat gedaan, hoe ziet bat er uit?

Edit:
nu via Command line
cmd
paste

java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"

Krijg melding
Error occured during initialization of VM
Could not reserve enough space for 2097152KB object heap

Moet ik dan toch eens upgraden naar meer als 4 gb.
Taakbeheer: Geheugen vrij te laag.

Staat weer haaks op wandelaars 16 gb machine.

Edit 2:
Als ik in de bat file een lege regel tussenvoeg


java -jar -Xmx2048M

"C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"

Krijg ik bovenstaande heap melding, en even daarna start Josm op.

Hoeveel RAM geheugen heeft jouw pc? Als je maar 4 Gb hebt kan dat idd de bottleneck zijn.
Als je een lege regel toevoegt voert ie eerst java -jar -Xmx2048M uit (te weinig geheugen) en daarna de volgende opdracht, “C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar”
Dan start je dus wel josm-tested.jar maar dan zonder het gevraagde geheugen van 2Gb maar alleen wat er beschikbaar is (is dus minder dan 2Gb).
Als je de opdrachtregels wilt zien voeg je pause toe. De gehele batch opdracht zou er zo uit kunnen zien:


echo off
cls
java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"
pause

Ja, die is leuk! :slight_smile:
Die eerste regel genereert de foutmelding omdat hij nog steeds niet genoeg geheugen kan toekennen.
De tweede regel start gewoon JOSM op zonder geheugentoekenning, dus met de default waarde omdat zeer waarschijnlijk in de file associations staat dat voor een jar file JAVA gestart moet worden.

File associations kun je vinden in Windows 7: Start en dan Standaard programma"s of Default Programs. Dat is een shortcut naar Configuratiescherm > Programma’s > Standaardprogramma’s > Koppelingen instellen.

En ja, Java is zeer geheugenhongerig. Het grote nadeel van dat soort programmeertalen. Los de boel maar in de hardware op.