Vraag: wat te doen, als iemand 'achter je gat' telkens iets veranderd?

Heb al meerdere keren vastgesteld, dat er ‘dingen’, die ik met (soms) veel moeite opgezocht heb, verdwijnen en/of veranderd zijn.
voorbeeld : ik tag de oude gemeentezaal van kerkplein heist, met adresnr. 11, want dat is de ‘logische’ nr. in de rij van huizen … heeft wel geen adresnr. bij agiv/crab, en aldus heeft er iemand (weeral es ‘klakkeloos’) agiv/crab ‘gevolgd’, en die nr.11 tag met bijhorende info van mij verwijderd.
Erfgoed geeft een foute nr. 14 op, want nr. 14 is de nabijgelegen school : https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/2785
en zo zijn er nog meerdere keren vanalles veranderd … als dat ‘spelleke’ zo voortduurt, ga ik maar een andere hobby zoeken… :roll_eyes:

Heb je al geprobeerd om te persoon die de wijzigingen doet te contacteren ? Dit kan bijvoorbeeld door een commentaar op de changeset of via een prive bericht ls je op zijn mapper naam klikt.

De afspraak bij de “import” van AGIV was wel om niet aan de bestaande data te komen, als je niet vertrouwd bent met de lokale situatie. Blijkbaar houdt niet iedereen zich daaraan.

Als je wil kan ik nog wel eens een oproep doen op de mailing list om AGIV/CRAB niet letterlijk te volgen in plaatsen waar je niet bekend bent.

een adres-node, die door iemand ‘weggevaagd’ is, kan je blijkbaar niet meer terugvinden, wie die weggedaan heeft ?

Hier nog een voorbeeld(van de velen) :
http://www.openstreetmap.org/way/107594834
ik had het gebouw getagd met building = yes, en 2 aparte adres nodes(met info/email/telefoon/enz.) in dat gebouw geplaatst, met nr.49(= firma met bouwmaterialen/bouwonderneming), in linkse deel van gebouw) en nr. 49A(= firma met schrijn-en timmerwerken) in rechtse deel, kort bij ingang van beide(opgezocht met streetview, en zelf ter plaatse vastgesteld) … is er ne zekere lodde, die dat veranderd(heeft in dit gebouw wel een deel van de info, die ik bij die adres-nodes gedaan heb, laten staan), en aldus word die firma-naam niet meer gerenderd(=zichtbaar gemaakt) op OSM.
Gebouwen, die eerst wel de namen zichtbaar waren in OSM, zijn aldus niet meer zichtbaar.
Daarom (nogmaals) pleit ik voor APARTE adres-nodes in gebouwen ;

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=30835

henke:

Weet je nog de changeset of wanneer je ongeveer die data hebt toegevoegd. Je zou zo de node nog moeten kunnen terugvinden.

Er zijn nog andere opties maar laat ons eerst dat proberen… :slight_smile:

Hallo Ben, ik ken die changeset of datum niet meer, doch dat doet er niet toe :wink:
De mensen die ‘dingen veranderen’, doen dit (waarschijnlijk) te goedertrouw om ‘te verbeteren’, doch doordat er zoveel verschillende plug-ins bij JOSM voorhanden zijn, die niet altijd ‘op mekaar zijn afgestemd’, gebeuren er zulke ‘toestanden’ denk ik :roll_eyes:
Zou ‘ideaal’ zijn, als er 1 ‘universele’ JOSM plug-in was, die waarbij men een gebouw/shed/barn/hut/huis/enz. kon taggen met ‘yes’(en eventueel naam van dat gebouw/plaats), en waarbij men dan de plaats van het ‘adresnr.’(met info over telefoon/email/fax/website/enz.) even nadien kon ‘verschuiven’ naar de juiste geografische plaats(dicht bij ingang/postbus) in dat gebouw … my 2 cents …
Ook zou er best nog de mogelijkheid moeten zijn om meerdere websites/bronnen/enz. aan dat 1 adresnr. te koppelen, in plaats van nu slechts maar 1 enkel , want heb es een gebouw met 14 offices, met elk een website , maar allen met adresnr. 24 ; http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=30893

Vergeet niet dat er naast JOSM ook nog iD, Potlatch, Level0, Vespucci en andere editors zijn.

Als je meerdere offices in 1 gebouw hebt, moet je ook meerdere knopen in dat gebouw plaatsen. Op termijn gaan we toch evolueren naar indoor routing, waar de verdieping en het juiste lokaal ook gemapped gaan worden.
Dus er is geen reden om meerdere websites enz. op 1 node te plakken.

Voor gebouwen die volledig ingenomen zijn door 1 POI (bv. supermarkt), worden typisch alle adres & contact gegevens op de contour van het gebouw geplaatst. Indien een gebouw meerdere functies heeft bv. beneden winkel, boven appartementen, wordt er een node (punt) gebruikt voor de node. Als de indoor mapping zich doorzet gaat dit ook weer veranderen.

Er zijn nu eenmaal verschillende methodes waarmee je iets kan mappen. Iedere mapper zou daar rekening moeten houden