Pen of pentablet/tekentablet voor OSM tagging.

Zelf maak ik gebruik van een Wacom Bamboo Pen and Touch. PC.
Dat is al bijna net zo groot als een flinke tablet.

Maar nu zit ik te denken aan een tablet-notebook. Windows.
Maar wil eigenlijk wel daarbij een pen/tekentablet hebben, maar wel wat makkelijk mee te nemen is onderweg.

Iemand meer ervaring met de kleinere mogelijkheden.

Wie tekent er nog meer met een tekentablet met pen.

rechts heb ik de tablet en links de muis om met de wiel te srollen cq. zoomen.

Voordelen pen:
Bij tekenen werkt het sneller en nauwkeuriger.
Minder belasting voor hand en pols dan bij een gebruik van een muis.

Ik gebruik ook vaak een tekentablet (Wacom Intuos) voor OSM-werk.

Voordelen zijn wat mij betreft inderdaad precisie en snelheid, en bij priegelwerk (grote hoeveelheden gebouwen intekenen) helpt het tegen RSI. Ik vind het ook gewoon intuïtiever om te tekenen met een pen in plaats van een muis.

Een groot nadeel is dat JOSM er niet echt op is gemaakt om alleen met een tablet gebruikt te worden; ik moet vaak even de muis erbij pakken om te scrollen of andere functies te gebruiken (bijvoorbeeld: popups openen vaak op mijn externe monitor; mijn tablet staat gemapt naar alleen mijn primaire monitor). Het kost behoorlijk wat tijd om telkens de pen neer te leggen en de muis te pakken. Een muis in de linkerhand houden zou daar inderdaad een oplossing voor zijn, maar ik houd zelf graag mijn linkerhand op het toetsenbord voor de sneltoetsen om tussen modi te schakelen. Een goede oplossing heb ik hier niet voor…

Ik heb 3 jaar gelede een XP-Pen Star G430 OSU Graphic Tablet (voor fotobewerking ) gekocht en hij werkt nog steeds zo goed als nieuw, absoluut een aanrader! Zeer powerfull en kost maar rond de 26 euro.

Je kan namelijk hetzelfde werk verrichten met een kleinere tablet. Ga dus vooral niet voor een groot formaat want het is onhandig, ligt in de weg en mocht ze het mee willen nemen is het makkelijker om in een tas doen.

Ikzelf gebruik een hele oude versie van photoshop , maar dat is aardig aan de prijs.