Presets van JOSM gebruiken

Wie bij het taggen van b.v. openingstijden van winkels of musea gebruik maakt van de presets van JOSM krijgt bij het uploaden te maken met waarschuwingen.
Geadviseerd wordt om scheidingstekens en Engelse namen te gebruiken.
Hoe dien je hiermee om te gaan?

Ik gebruik JOSM in het Engels, dus ik zie geen Nederlandse presets, maar als dat zo is is dat denk ik fout. Wat ook zou kunnen is dat JOSM waarden die reeds gebruikt zijn in de gegevens die je gedownload hebt toont in de uitklapper, maar het overnemen van “fouten” van anderen is ook niet correct.

Conform de wiki van openingstijden altijd de Engelse benamingen gebruiken. Alleen dan kunnen applicaties die de data gebruiken de gegevens correct gebruiken.
Validaties hierover probeer ik altijd op te lossen.

@Sander H: Bedankt voor je antwoord.
Kun je me ook helpen bij het taggen van b.v. een Welkoopwinkel of Boerenbondwinkel waar naast zaai- en plantgoed ook dierenvoeding, verfwaren, laarzen, loodgietersbenodigdheden, kleding en nog talloze andere artikelen worden verkocht.
Of iets eenvoudiger: een fietsenwinkel waar je ook (camping)gasflessen kunt omruilen?
Jan

Jarien, heb je aan de term agricultural gedacht ? Dat dekt de lading van de Welkoop aardig. Je gaat tenslotte ook niet dagelijks alle stellingen in een winkel af om te kijken of de ondernemer het assortiment heeft aangepast en de tag de lading nog dekt :confused:
Voor de fietsenwinkel lijkt, shop met bicycle=yes, campingsgaz=yes of kijk hier ook eens http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shop met de vreemde tag shop=car_repair, maar van een fietsenhersteller geen spoor, dat is dan weer amenity=bicycle_repair_station.

Deze detaillering is in verre van noodzakelijk. Je zult zien dat zulke vergaande detaillering (bijna) nergens wordt gemapt. Afgezien of het een goede bijdrage zou kunnen leveren.
Met de Taglocator van Marc Zoutendijk kun je vaak snel even spieken of er meerdere Welkoops in de omgeving zijn. Dan zul je vaak zien dat onderstaande node al best uitgebreid is.

addr:city Vorden
addr:housenumber 16
addr:postcode 7251EM
addr:street Stationsweg
contact:website http://www.welkoop.nl/winkels/welkoop%20vorden
name Welkoop
operator Welkoop
shop garden_centre
source BAG
source:date 2013-11-26
website http://www.welkoop.nl/

Een tip voor de Taglocator: Vul bij “User Poi’s”, name=Welkoop in en browse over de kaart:

User POI’s zijn nuttig, maar als er betere alternatieven zijn moet je die gebruiken vind ik.
Op de taglocator kaart is ook een zoekbox van Nominatim, als je daar Welkoop invult krijg je direct een waslijst aan Welkoops.
Bespaart je half Nederland afspeuren naar een bepaalde naam, al komt deze redelijk vaak voor nog.
Vervolgens kun je met de POI’s zien waar ie precies zit en de details uitvragen.
De combinatie van deze tools in de Taglocator maakt het nou juist krachtig.

Maar Marc, als je meeleest. Je zou natuurlijk de gevonden items via Nominatim wellicht gelijk kunnen highlighten om het iets gemakkelijker te maken voor ons?

@Jarien, we zijn er om elkaar te helpen, en ook ik kan nog zeer veel leren. Vandaar dat ik het prettig vind om open op het forum te communiceren.

Ik heb een paar laatste toevoegingen die je gedaan hebt even bekeken, paar vraagjes:
In Cangeset 28615214 heb je openingstijden toegevoegd aan een bestaande node:

addr:city=Moergestel
addr:housenumber=12
addr:street=Kerkstraat
name=Bakker van Hulten
opening_hours=Mo-Fr 8:30-18:00; Sa 8:00-16:00; Tu closed
phone=+31 13 5131268
shop=bakery
wheelchair=yes

Mag ik een aantal tips geven. (misschien dat ik gecorrigeerd mag worden als mijn zienswijze niet de juiste is)

  • De value van opening_hours is volgens mij niet conform de taggingsmethode, zelf gebruik ik de plugin OpeningHoursEditor, welke in JOSM bij menu data is te in te schakelen (na installatie natuurlijk) de waarde die ik teruggekoppeld krijg is Mo 08:45-18:00; We-Fr 09:00-18:00; Sa 09:00-16:00

  • Verder zie ik dat de node in het pand van Kerkstraat 16 is geplaatst en niet op nummer 12. Zelf zou ik de bovenstaande node samenvoegen met de BAG adresnode van nummer 12 CTRL-SHIFT-G (Geometrie vervangen) Je voegt dan beide nodes samen tot 1 nieuwe. Het kan zijn dat het vinkje bij instellingen (F12) expermodus dan moet worden ingeschakeld om deze functie zichtbaar te krijgen.

Natuurlijk ben ik er niet om je te corrigeren, maar ik weet uit ervaring dat het mij zeer heeft geholpen om de logica van JOSM en OSM goed te doorgronden.

Helemaal mee eens, op dit moment laat het selecteren van een Nominatim item niet de specs zien, zou een goede aanvulling zijn op de Taglocator, zoals je al aangaf.

Ook vind ik een makkelijke mogelijkheid in JOSM om in het Tagvenster aan de rechterzijde, de rechtermuisknop te gebruiken (Ga naar de wiki van OSM voor hulp over tags (F1))

Je komt hier dan op de bewuste wiki, waar je ideeën op kunt doen voor aanvullende tagging.

Dank voor jullie reacties. Ik heb om hulp gevraagd, dan is het prettig als die ook geboden wordt.
Ik ga me de komende dagen erin verdiepen.
Nu toch al een paar vragen:
Voor de openingsuren had ik getagd:

Het is me niet duidelijk hoe in de terugkoppeling dan heel andere tijden kunnen verschijnen.Zou je me kunnen aangeven wat daarin onjuist is?

Commodoortje wrote:

Een (vervelende) slordigheidsfout. Schaamrood op mijn kaken.
Als ik de **juiste **nodes samenvoeg is het dan gewenst om de tag “source=BAG” aan te passen? Zo ja, hoe zou dat kunnen?
Ten slotte: Is het mogelijk om als tag “shop=bicycle, gas” te gebruiken (eventueel een ander scheidingsteken) om daarmee aan te geven dat je bij de plaatselijke fietsenwinkel ook je (camping)gasfles kunt ruilen?
Jan

Blijf vooral je vragen stellen waar je mee zit, natuurlijk wordt er geacht dat je zelf ook zoekt. Maar het is weleens makkelijk dat je je bookmarks kunt inrichten naar de links die je hier kenbaar gemaakt worden, of je die zelf hebt gevonden.

Op zich moet deze source=BAG en de datum gewoon blijven bestaan!
Toevoegingen op deze node zijn juist wenselijk, en hierbij is het niet wenselijk om deze source=BAG aan te passen.
Bij het uploaden wordt namelijk om de source gevraagd, en deze in te vullen waarde(s) geef je dan (automatisch) aan de gehele changeset.

Ik had per ongeluk de verkeerde waarde gekopiëerd naar de door jou ingevulde waarde.
(Dit zag ik pas om 16:23 op dit tijdstip heb ik mijn post aangepast naar de waarde die in de database van OSM staat op dit moment)

Tu closed is volgens mij geen juiste waarde, afgezien dat het tegenstrijdig is met Mo-Fr 8:30-18:00

Weet je hoe je de plugin OpeningHoursEditor kunt installeren? Dit werkt voor normale openingstijden perfect.
Probeer deze plug-in maar eens te installeren.

Volgens mij kun je met “Tu Off” uitzonderingen op de Mo-Fr rule regelen.

De dubbele waarde shop=bicycle;gas is technisch wel mogelijk, maar wordt niet geadviseerd.

A few will only match the first part of the concatenation but most will consider the whole string as one value, so the entry is dropped from search results and tool output as unknown and it is never rendered on the maps.

De combinatie shop=gas is 373x gebruikt, niet overdreven veel.
Mijns inziens zou: (zoals Hendrikklaas al aangaf)
campingsgaz=yes
propane=yes
butane=yes

KISS - (keep it simple stupid) is één van de kernwaardes van OSM.

klopt als voorbeeld staat onderstaande in de wiki vermeld

off: closing time that overrides previous opening time
opening_hours=Mo-Sa 10:00-20:00; Tu off or opening_hours=Mo-Sa 10:00-20:00; Tu 10:00-14:00

de opening hour plugin prefereert de 2e vermelde mogelijkheid

@ Commodoortje:
De plugin voor de openingstijden heb ik geïnstalleerd. Dat is inderdaad een handig hulpmiddel. Inmiddels heb ik als proef enkele openingsuren aangepast of toegevoegd. De bijelkaar horende nodes zijn samengevoegd.
De tags voor “gas” ga ik gebruiken.
Bedankt voor je tips.
Jan

Ik lees nu mee… :slight_smile: