OSM als ondergrond in Qgis

De afgelopen dagen heb ik mij verdiept in OSM in combinatie met Qgis. Ik vind het een prachtig initiatief en wil nu gebruik maken van de mogelijkheden en hopelijk na wat ontwikkeling een bijdrage leveren.

Het is gelukt om shape files van OSM in qgis in te laden als vectorlaag. Een indeling met gemeenten is voor mij nu de belangrijkste. Ik wil daar graag een ondergrond bij gebruiken, maar hier loop ik vast (paar uur gezocht…) HEt enige dat ik in heb kunnen laden is een .png maar dit plaatje kent geen referentiepunten en ligt dus niet netjes onder de gemeentegrenzen.

Mijn uiteindelijke doel is de volgende opbouw:
ondergrond
groene hart
gemeentegrenzen
en dan eigen input.

Voor mij is dit nog onontgonnen gebied… ik hoop iemand mij kan helpen. Overigens ben ik niet gebonden aan Qgis, maar dit programma liet zich goed installeren en lijkt tot nu toe aardig gebruiksvriendelijk.

Beste stijlie, leuk dat je de combinatie tussen qGIS en osm probeert te maken. Een nadeel aan qGIS (en andere desktop gissen) is dat ze niet om kunnen gaan met openstreetmap tiles. Vanuit de stichting zijn we aan het kijken of we hier iets aan kunnen doen door ook WMS beschikbaar te maken op openstreetmap data.

Een andere oplossing is dat je een afbeelding exporteert vanaf www.openstreetmap.org (tabje export) en dat je hier zelf een wld bestandje bij maakt zie; http://en.wikipedia.org/wiki/World_file. Als je een wld bestandje in dezelfde directory als het geëxporteerde plaatje zet wordt dit door qGIS herkend en wordt de afbeelding wél goed gepositioneerd.

Milo,

Dank voor je reactie ik had verwacht een mail te ontvangen bij een reply (subscribe to topic). Ik zie daardoor je antwoord nu pas. Ik ga je tip uitproberen en laat het resultaat weten.

Remco

Voor wie dit nog leest… ik ben aan het spelen geweest met progjes die de data om kunnen zetten naar een plaatje met geoinfo. niet helemaal met succes… In qgis bestaat overigens de mogelijkheid om coordinaten aan een plaatje te hangen, maar dit luistert uiteraard erg nauw. Uiteindelijk ben ik op de service van PBL terecht gekomen http://mapserver.mnp.nl/wmsconnector/com.esri.wms.Esrimap?request=GetCapabilities&service=WMS&ServiceName=mc02_0187& met deze wms service is het mogelijk om verschillende info in te laden. Het blijven “plaatjes”, dus wanneer je met lagen wilt werken wordt het lastig. een ondergrond wordt in ieder geval geboden.

Tip: Voordat subscribe to topic werkt moet je een valide email adres in je forum profiel hebben toegevoegd.