Extra tags voor fiets route relaties

Ideetje:

Is het zinnig om van elke route vast te leggen hoelang deze is (meters, kilometers)? Dit wordt namelijk op de papieren knooppunten kaarten wel getoond…:cool: Zijn er nog andere zaken die handig zijn voor fietsers?

groeten,

TaedeT

Die hoef je niet vast te leggen aangezien die al volgt uit de topologie van de route. Een goede (online) fietskaart zou die lengtes op bepaalde zoomlevels wel moeten weergeven idd.

Mocht je de lengte in willen voeren: niet overnemen van een commerciele (papieren) fietskaart!

Nee, de lengte van routes (en wegen) is impliciet al bekend. Het gaat hier immers om Geo-informatie.

Zelf lengtes opgeven d.m.v. de tagging lijkt me juist onwerkbaar op de lange termijn. Stel je maar voor dat iemand een wijziging maakt in de route (relatie, onderliggende wegen), maar niet de routelengtetag wijzigt.

Hoe krijg je dan snel inzichtelijk wat de lengte van een route is tussen 2 knooppunten? Kijk ik kan natuurlijk op de site van de fietsersbond kijken, maar dat wil ik juist niet :slight_smile:

Je kunt http://www.yournavigation.org gebruiken (kies via het + teken de cycleroute layer en plan een route tussen de knooppunten). Veel andere kant en klare mogelijkheden zijn er nu nog niet, maar de fietskaart zou het zeker makkelijk moeten kunnen doen.

Zoiets als http://www.fietsnet.be op basis van de osm kaarten zou mooi zijn :sunglasses:

De broncode van yournavigation.org zit in SVN: http://svn.openstreetmap.org/applications/routing/yours/branches/version-1.0/ :wink:

Voor een fietsknooppunt routeplanner werkt het wel erg lekker idd…

Ik denk dat vroeger of later deze afstanden wel op een kaart zullen verschijnen. De vraag is alleen hoe dat het beste gevisualiseerd kan worden, aangezien we de echte routes hebben, en niet een generalisatie, en we ook heen en terug verschillende wegen kunnen volgen. Denk aan fietspaden aan weerszijden van de weg, waardoor de afstand op de heenweg niet gelijk is aan de afstand op de terugweg.

Een simpele manier om route lengte te bepalen is als volgt:
installeer de “measurement” plug-in
Selecteer de route in JOSM.
open de route met bewerk (Nederlandse versie)
“measurement” geeft nu de lengte in m in 2 decimalen (i.e. in cm(‘:cool:’);

Dan kan aan de route de tag "distance"worden toegevoegd.
voor details kijk hier:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:route

Wachten id dan op de renderer die deze getallen meeneemt op de kaart.

Hugo

Dat bedoel ik dus: elke keer dat iemand dan die relatie verandert, moet je met de hand die waarde veranderen. Dat lijkt me niet werkbaar.

Ik ben op bezig met de www.openfietskaart.nl configuraties bij te werken, te updaten, en te bugfixen, en ik wil zeker proberen om lengtes mee te nemen.

Heel cool zou dat zijn!

Sterker nog, ik kan nu al dynamisch de lengtes krijgen uit de database, maar de vraag is hoe dit het beste is te renderen. Aangezien een relatie niet verplicht lineair is, je kunt bijvoorbeeld makkelijk een mooie gesloten O-vorm in je relatie maken (denk aan fietspaden aan weerszijden van de weg, met forward/backward roles), zal lengte niet altijd representatief zijn.

Ook een relatie die een stukje mist, wordt nu in de rendering gezien als 2 aparte stukken weg, met elk zijn eigen lengte. Als je als voorbeeld de LF1-route pakt, dan heb je nu allemaal korte stukjes van die route langs de kust, en kun je alleen maar op elk stukje apart de lengte krijgen. Je zult niet de hele 200+ km als waarde krijgen, totdat de hele route ononderbroken in OSM zit.

Andersom: het zichtbaar maken van dit soort dingen kan er ook voor zorgen dat deze dingen juist opgeschoond en gecompleteerd worden.

:):):slight_smile: Dat zou voor mij al reden zijn alle routes nog een keer te controleren.:cool::cool::cool:

Ach, zorg nou eerst maar eens dat je een lengte aanduiding op de kaart hebt staan :stuck_out_tongue: Zeker voor de knooppunt routes moet dit toch te doen zijn. Alle stukken in de relatie bij elkaar optellen en voila, de stukken die niet in de relatie zitten tel je gewoon niet mee.

Voor een LF route is het wat lastiger idd, hebben die gedefinieerde ‘strekken’? Zo ja dan zullen we die moeten mappen en gaan gebruiken, anders zie ik eigenlijk weinig mogelijkheden…

Met een nauwkeurigheid van van 1/10 km zul je zowieso al de meeste verschillen tussen forward en backward plat slaan.

Ga je ze dan allemaal nog een keer fietsen?

Ik zat inderdaad ook meer aan de knooppunten en de lokale rondjes te denken. Ik denk ook niet dat het bij de LF echt belangrijk is, omdat je het toch niet in 1 rit kunt fietsen.

Afronden zal ik inderdaad op 1 decimaal doen, meer is echt niet nodig.

Ik werk eerst de nog openliggende probleempjes af, want de basislaag van openfietskaart.nl is nu ook gebaseerd op de OSM stylesheet van een jaar geleden, en de praktijk is ondertussen verder. OFK rendert bv niet waterway=riverbank (kijk maar eens tussen Gorinchem en Werkendam), en dat heb ik lokaal al gefixt.

De relaties, Lambertus, de relaties. :slight_smile:

Mijn vraag was iets minder simpel dan dat bedoeld :wink:

Nee, nalopen :smiley: Kwestie van klemtoooon?

Naja, je hebt vast de tracks nog van heel Friesland, dus dat nalopen moet wel lukken, toch?

Best een werk, zeg, ik heb hier nog niet veel routes gedaan, maar ik weet wel hoeveel werk het is om die netjes te fietsen en mappen.

Jij hebt hem al gezien, maar voor de anderen: ik heb afstanden op de kaart, werkend. Of het in moeilijke topologieën ook bruikbaar is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Stukken waar met forward/backward wordt gewerkt zijn volgens mij nog niet altijd goed.

We zijn nu met een nieuwe tileserver bezig, en daar wil ik de update van openfietskaart.nl ook neerzetten. Nog een paar dagen geduld, denk ik.

Gezien mijn programmeer skills zal mijn bijdrage voorlopig heel beperkt zijn in deze discussie.

Ik heb wel mijn zorgen over de "kwaliteit"van de relaties. Ik kwam bij het browsen een relatie checker tegen. Eentje die in Perl geschreven is en op een osm.planet file moet draaien. Voor degenen die daar wat aan denken te hebben:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation_Check

Als het wat is laat het hier dan even weten.

De ontwikkelaar Gary68, die meer van dit soort check programma’s heeft gemaakt.

Zo te zien wordt het wel wat met automatisch invoeren van de lengte van relaties. Hoop dat dat goed gaat.

Verder het verschil tussen heen en terug weg zou ik niet zorgen over maken. Als je een rondje rijdt is het verschil 2piwegbreedte. dat is typisch voor Nederland 60 meter. Als je dus op 0.1 km nauwkeurig bent, zit het wel goed (tot dat Galileo operationeel is tenminste).

Hugo