Bulkwijzigingen doorvoeren - hoe doe ik dat?

Op deze plek:

http://www.openstreetmap.org/note/111245#map=15/52.8769/6.3030

is een opmerking gemaakt over verkeerd getagde paden.
Is er een manier in JOSM (evt. met een script of ander hulpmiddel) om al die verkeerde tags, in één keer, te vervangen?
Ik kom wel bulk-import tegen, maar wijzigen nog niet.

Josm

gebied selecteren, ophalen osm data,…
filter maken en aanzetten highway=footway, omkeren filter, check/uncheck, deze mogelijkheid zodat je alleen, knopje staat meestal rechts in het veld moeilijk te vinden als je het niet weet.
deze highways selecteren door vlak te trekken.
ctrl vasthouden enkele deselecteren.
nodes uitsluiten, shift U , dan zie je dat achter highway= in tag menu geen meer staan en heb je alle footway
tags veranderen, footway naar path of track, welke het zijn is moeilijk te zeggen, voor mijn gevoel meer tracks dan path ben er vorige week nog langs gereden.
uploaden

dit is in 5 minuten gebeurt. als je de procedure kent.

Zo doe je dat ook als je ook binnen een zone gebied alle wegen 60 wilt maken met maxspeed=

En zo pak je ook alle kleine stukjes mee de brugdelen waar highway op staat.

In JOSM kan je alle wegen selecteren die aan bepaalde criteria voldoen. Op een Mac command-F (dus op PC waarschijnlijk CTRL-F)
dan “type:way highway=foorway” zonder de quotes in de dialoog typen. Dan zijn al die wegen geselecteerd. Dan zal je bij de tags die foutieve highway tag zien. Die aanklikken in het Tag/Leden paneel. ALT-S (op Mac) en de nieuwe waarde intypen.
Dan gewoon alles bewaren.

Strict genomen valt dit onder een mechanical edit. En moet je weer aan allerlei regeltjes voldoen. Maar in dit geval zou ik het toch gewoon doorvoeren hoor

BTW, nice quote :slight_smile:

Die opmerking komt bij mij vandaan (over genomen uit Openstreet bugs OSB) . Ik durf niet te zeggen dat al die footway eigenlijk een path moet zijn of een track. Ik weet prima hoe ik dat met JOSM zou kunnen doen maar ik durf het niet aan zonder lokale kennis (is het track of path?). Dat de meeste naar mijn opvatting ten onrechte footway zijn is mij duidelijk ( :wink: ) maar ik weet inmiddels ook dat er mappers zijn die een path waar je alleen maar lopend mag komen gewoon als footway taggen. Niet mijn manier van taggen maar goed. Of je in het betreffende gebied alleen maar te voet mag komen weet ik niet. Misschien ben ik eind van het jaar daar in de buurt en weet ik meer.

Heb je daar wel met verschillende eigenaren te maken, oa Staatsbosbeheer zo loop je van het ene gebied in het ander en kan je zomaar met andere accessrechten te maken hebben.

Je kan op de site ook met “meter” meten, ondergrond openstreetmap, tussenruimte bospercelen, alles breder als 1,50 meter is track, dan zit je aardig goed, denk ik

Na meerdere opmerkingen ligt de overlayer nog steeds niet goed.

Op openstreetmap.org kan ik ook exporteren. Als ik dat doe krijg ik een bestand “map.osm”. Dat kan ik weer inlezen in JOSM en bewerken. Gaat het uploaden daarna ook gewoon goed?

Bedankt trouwens voor je overige uitleg. Ik ga aan de slag - maar als oefening. Zie ook mijn reactie op peewee32.

Dan laat ik die opmerking nog even “open” staan en wacht af tot er meer duidelijkheid is. Overigens zou ik inderdaad bospaden eerder als track dan als footway aanmerken.
Een voetpad is toch duidelijk met een bord aangegeven? Ik stel me voor dat in dit bos hooguit een algemeen bord staat: toegangelijk voor wandelaars o.i.d.

Je kunt het makkelijker doen:
In JOSM zit een “afstandbedienings” functie
Als je met F12 (Voorkeuren) je instellingen raadpleegt, zie je aan de linkerzijde van de popup een aantal buttons (vrij groot) de 9e button is de afstandbediening.
Zet het vinkje aan bij “afstandsbediening inschakelen”

Als je de afstandsbediening hebt aangezet kun je via openstreetmap.org (maar ook op veel andere kaarten gebaseerd op osm) je gebied die je in beeld hebt rechtstreeks in JOSM laden.
Het zou kunnen dat je dit natuurlijk al wist, er zijn namelijk veel mogelijkheden met JOSM. Mocht je vragen hebben weet ik zeker dat je op dit forum hulp zult krijgen.
Ik wil niets anders meer dan de JOSM editor.

Die optie heb ik inderdaad kortgeleden ontdekt, maar in het gebruik is hij (bij mij) soms onbetrouwbaar. Als ik die functie nog niet heb aangeroepen gaat het goed en wordt het gewenste gebied in JOSM geladen, maar na een paar keer op die manier iets te hebben ingeladen, werkt het niet meer. De enige manier om dan nog iets binnen te krijgen in JOSM is stoppen en opnieuw beginnen. Mogelijk een geheugen kwestie van JOSM. (Ik werk met de Mac versie).

Dit komt omdat er een https link in je browser staat. Je kunt proberen om “enable https support” aan te vinken en het daarbij behorende certificaat te installeren (F12►afstandbediening)
Dit werkt bij sommige browsers goed.

Zelf haal ik meestal de “s” van https even weg, dan werkt het ook.

Bedankt, die had ik weer niet gezien…

Hoi Marc,

IMHO zijn dit in alle gevallen bospaden zonder G7, geschikt om te wandelen, highway=track. De beheerder SBB rijdt er voor werkzaamheden ook over, breed genoeg. Misschien dat Allroads er nog iets van weet, hij heeft daar gemapt, ik alleen lang geleden gewandelt. Met als uitzondering de als fietspaden toeristisch of niet die zijn separaat. Alles onder de toegangsregels op het bruine bord van SBB.

Als ik die link volg kom ik ergens uit in Baltimore, dat kan vast niet de bedoeling zijn :smiley:

Hoi Marc, t heeft even geduurd ik zat wat anders te doen, herstel en sorry, maar dit zou het zijn, http://www.openstreetmap.org/#map=14/52.8778/6.2863 Ik dacht toch echt dat dat onder de copie knop zat. En ja correcte gebied.