Renderen bruggen

Waar meer wegen/fietspaden over een brug gaan, worden er meer vlak naast elkaar getekende bruggen getekend.

Zou verwachten dat je het eerst een brug zou kunnen definieren, en vervolgens daar een aantal wegen over heen kan leggen, zodat de renderer hier een betere presentatie van kan maken (een soort groepering). Kan dat ook maar weet ik dat niet, of is er al ergens discussie over geweest?

(Dit is mi geen presentatie die op basis van de huidige data met de renderer is op te lossen (alles wat dichter dan x bij elkaar ligt met brug=ja zal wel 1 brug zijn) Er zijn situaties waar er echt sprake is van meerdere brugelementen die dicht bij elkaar liggen).

Er is wel een bridge relatie die dit kan ondervangen maar ik weet niet of de renderers er wat mee doen…

Wat bedoel je met de bridge relatie?

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relations/Proposed/Bridges_and_Tunnels

Erg gecompliceerd allemaal.

Iets wat hieraan gerelateerd is misschien: ik ben wel eens de situatie tegengekomen waarbij een waterloop (rivier, kanaal, gracht) over een meer dan gemiddelde lengte werd ‘overkluist’, dus 30, 40 meter. Is het dan mogelijk een tunnel te taggen waar het water door loopt? En als dat met een water’way’ kan, kan het dan ook met area?

Ja helaas, maar alles in OSM zijn losse objecten en als je aan wilt geven dat een aantal van die objecten samen één object vormen dan moet je wat. De renderer kan niet weten welke rijbanen bijelkaar horen en welke een aparte brug/tunnel vormen.

Alles kan :slight_smile: De vraag is of de renderers het ook kunnen Ik heb wel stukken kanaal die overkluisd zijn getagd als tunnel en layer -1, maar nog geen areas op die manier gemaakt.

Even terugkomend op de vraag van de ts; je kunt dus, door een brug een tunnel te noemen, er meerdere wegen overheen laten lopen.

Dan is de vraag of je een brug een tunnel wilt noemen, ik vermoed dat sommigen er :frowning: van worden.

Nee, dat moet dus niet. Een brug is een brug. punt. Met layer=* tag kun je daarbij aangeven wat de stapelverhouding is tussen de verschillende bruggen. Een leuk voorbeeld daarvan is het Prins Clausplein bij Den Haag: http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=16&lat=52.06116&lon=4.37584&layers=B000000F

Niet helemaal gerelateerd aan dit punt, maar ik zet hem er toch maar bij:

In Hilversum is een natuurbrug en een behoorlijk brede ook. Er loopt aan een kant een fietspad langs. Er onderdoor lopen twee wegen en een compleet spoorweg emplacement. Ik zat te denken om de mogelijkheid te bieden om natural=land te kunnen taggen als brug, dan zouden de wegen die erover lopen niet meer met layer=* getagd hoeven te worden. Klinkt dat zinnig?

Foto’s vind je hier.

Lokatie in osm.

Edit: links gerepareerd

Heb bij een brug de relatie aangebracht, eens kijken of en hoe dit zichtbaar wordt.

Dat lijkt me prima zinnig.

Los van de tagging is het natuurlijk ook nog de vraag of de renderers het al kunnen verwerken…

Zo te zien nog niet.

Nog steeds niet? Iemand een idee wat de status hiervan is?

Volgens mij is het nog een voorstel. Maar je zou op trac een bugje in kunnen schieten dat je het wil zien en wie weet pakt een van de stylesheet mensen het op.