Vijlener bos - Is dit een "paved" road?

Deze weg - door het Vijlener Bos - is de GrenzRouten en deels een MTB route.
Hij is alsvolgt getagd:

highway=track
surface=paved
tracktype=grade3

Volgens mij zijn die laatste twee met elkaar in tegenspraak (Wiki: “grade3: Even mixture of hard and soft materials. Almost always an unpaved track”).
Ik heb hem helemaal gefietst (volstrekt onduidelijk trouwens, is of dat mag op het deel dat niet tot de mtb route behoort) en ik vind het een voorbeeld van een onverhard pad, hooguit met de toevoeging surface=fine_gravel.
Want dat is waar de weg uit bestaat: gravel en gruis op de bosgrond en op sommige stuken gewoon stevige bosgrond.

Verwarrend vind ik ook dat op OFM (17-05-14) deze weg als fietstraat wordt aangemerkt op die stukken waar de MTB route eroverheen gaat en op de andere stukken als straat.
Een fietsstraat is toch een straat waar auto’s en fietsers de weg delen, maar met voorrang voor de fietser?
Als er één ding niet mag op deze weg, dan is het autorijden!
Welke tags (behalve de genoemde 3) bepalen of weg een fietsstraat wordt genoemd?

Kortom, er valt hier wat te verbeteren!

Verhard is een relatief begrip, vandaar misschien de verwarring.
Gebruikelijk voor paved is asfalt, beton , klinkers e.d.
Op grond van de foto kan ik niet goed beoordelen of tracktype grade3 of grade2 is, lijkt me eerder het laatste, surface=fine_gravel lijkt me inderdaad beter.

Wb fietsstraat, op de OFM geef ik zowel fietsstraten als verharde wegen waar geen autoverkeer toegestaan is hetzelfde lijntje (wit met rode rand) met als (verwarrende) term fietsstraat. Omdat die weg ten onrechte getagd is als surface=paved en verboden voor auto’s krijgt die dit lijntype. Op de OFM moet je dit dus lezen als “fietsvriendelijke straat” met weinig of geen autoverkeer of waar fietsers voorrang hebben. Als je een betere omschrijving weet hou ik me aanbevolen, maar hou er rekening mee dat de OFM geen kaart is die specifiek en uitsluitend voor OSM mappers is bedoeld, want dan zou ik op iedere weg tags als grade3, bicycle=designated, highway=path etc etc moeten zetten en dat wil ik juist niet. Voor dat doel kan je dan beter de velomap / openmtbmap nemen.

Een fietsstraat is … niet bestaand!

De fietsstraat is in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in België, (nog steeds) niet verankerd in de wet. Er gelden dus de normale regels en fietsers hebben niet ‘opeens’ meer of andere voorrang dan normaal. Ook dienen ze nog steeds rechts te houden; ze mogen dus niet de gehele breedte van de weg gebruiken. Ook auto’s mogen op zich fietsers inhalen, mits daar de ruimte voor is. Bij een goede inrichting hebben ze die ruimte niet en komt de praktijk overeen met wat de gemeente beoogt te bereiken. Een juridische basis is er niet.

Tag het dus voor wat het is en wat je er mag. Een fietsstraat met alleen het fantasiebord ‘fietsstraat’ is een gewone straat: highway=residential. Een fietsstraat met een verplicht fietspadbord (bord G11) is een highway=cycleway. Als bepaalde voertuigsoorten zijn toegelaten met een onderbord, tag je die specifiek, bijvoorbeeld motorcar=yes.

Mijn 2 cent.