Upgrade Keepright!

De Keepright site heeft een flinke update ondergaan! De laatste paar weken heb ik voor Harald ge-betatest en gisteravond ging de upgrade online. Persoonlijk vind ik het geweldig geworden!

  1. Na het draggen van de map verschijnen in een oogwenk de errors. Geen requery meer dus.

  2. Per error kan je aangeven dat je hem hebt opgelost en dit wordt zichtbaar door een eigen icoontje. Wanneer de error door omstandigheden moet blijven bestaan, kan je dat ook aangeven. Dit laatste levert een ander icoontje op.

  3. Je kan per error een stukje verklarende tekst invoeren. Zo kan Harald ook zien of zijn algoritmes misschien nog ge-fine-tuned moeten worden. (Engels dus indien mogelijk)

  4. Wanneer de ballon buiten beeld valt, schuift de kaart automatisch een stukje op.

  5. De ballonnetjes komen nu te voorschijn alleen door er met de muis over te zweven. Een muisklik fixeert ze voor het bewerken.

  6. In de vorige versie: wanneer je een error eenmaal aangeklikt en weer gesloten had, kwam het ballonnetje geen tweede keer meer tevoorschijn bij het weer aanklikken. Dit is opgelost.

  7. De ballonnetjes zelf hebben een cosmetische makeover gekregen.

http://keepright.ipax.at/report_map.php

Wat vind je ervan?

Ziet er prima uit, de errors laden ook snel inderdaad. De popup is veel beter dan telkens opnieuw opzoeken in de legenda. De edit link naar JOSM is ook cool, moet ik ook maar in yournavigation.org verwerken.

Alleen de lelijke vinkjes en bliksems zijn gebleven…

Het niet hoeven requerien en dat de kaart verschuift naar balonnetje net buiten beeld, is wat mij betreft niet echt een verbetering. Zal wel afhankelijk zijn van je manier van werken. Bij mij is dat uitzoomen, pannen en inzoomen om je gebied te vinden. Dat lukt mij nu gewoonweg niet meer. Traag, kaart springt naar gebieden waar ik niet wil zijn etc. Ben er maar mee opgehouden.

Wat mij betrerft maar vinkje maken om functionaliteit aan/uit te zetten, dan kun je tenminste kiezen. Los dat het bij mij niet werkt, zie ik er ook het nut niet van in. Wil alleen voor een beperkt aandachtgebied de fouten zien.

Logsich gezien gaat dit ook niet werken ben ik bang. Heb wel meer sites gezien waar de indicaties op alle niveaus ’ gepresenteerd’ worden, op hoogste niveau krijg je een brij van nietszeggende ’ blops’ . Naar beneden zoomen met muisklikken lukt dan ook niet, want dan worden de indicaties actief. Zou er voor gaan om de indicaties alleen op de laagste niveaus te presenteren.

Ben dus niet toegekomen aan verwerken van een fout, klinkt allemaal goed, maar ik wil er wel graag op dezelfde manier komen zoals dat eerder ging. Dus wat mij betreft mag de dat weer allemaal terug naar het oude…

Heb ik doorgegeven en… hij is het met je eens! Hij heeft ze zelf getekend, maar is, naar eigen zeggen, geen graphicus. Ik wilde zelf voorstellen om naar pretentieloze strakke pijltjes te gaan, maar Harald staat ook open voor een setje iconen door een ander gemaakt, dus als iemand daarvoor iets ontwerpt…

Met welke browser/versie werk je? Deze problemen waren exact gelijk aan de mijne bij het beta-testen in IE7.

Permalink?:slight_smile:

Keepright laat alleen 100 errors zien vanuit het midden van het getoonde level… IMHO briljant, omdat wanneer die blob is opgelost, verspreidt het geheel zich, zodat we straks alleen nog 100 errors over heel Nederland zien, vlak voordat heel Nederland error-vrij is :P. En voor dat inzoomen met actieve ballonnen: dat lukt gewoon bij mij in IE7.

IMO is het zichtbaar hebben van een gecorrigeerde error onmisbaar. Zo klik je niet steeds weer op al gecorrigeerde links.

Waarom Keepright gewoonweg een hit m�³et gaan worden IMO, is dat dit niet meer voorkomt! http://openstreetmap.org/?lat=51.399626&lon=7.433691&zoom=18&layers=B000FTF. Bekijk het maar eens in edit mode.

Dus als we nu eens zorgden dat een heel goed idee, omgezet wordt naar iets bruikbaars door constructieve discussie?

Zo zie je maar Hans, waar de een razend enthousiast over kan zijn, is voor de ander helemaal niks :slight_smile:

Degene die ontwikkelt, die steekt er de tijd in, dus die mag ook bepalen hoe het wordt, die moet er de lol in houden tenslotte.

En ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, dat van het kunnen zien van een gecorrigeerde fout, dat is een prima idee, niets mis mee. Het automatisch tonen van de fouten, daar heb ik alleen mijn vraagtekens bij.

Ik vond het een prima tool, snel, geen frutsels/franjes, en als gebruiker had ik zelf alles in de hand. Nu gaat de tool me hinderen in wat ik wil doen. Zoals je aangeeft, de tool gaat voor het center van de kaart de fouten opzoeken. Dat zal die doen na een verplaatsing van scherm of na een inzoomactie. Dus, de tool start in Wenen, ik zoom flink uit, dan hoeft die niets te berekenen. Dan schuif ik in 3 a4 keer naar nl, en dan zoom ik 3 a4 keer naar beneden. Als het werkt zoals ik denk dat het werkt, gaat de tool een stuk of 8 keer op voor mij volstrekt niet van belang zijnde punten de 100 fouten berekenen. Dat kan die gewoon niet trekken, zo ervaar ik het ook in de praktijk. Dat loopt vast.

Kom je toch aan op het punt waar je wil zijn (dus via permalink en heel doordacht schuiven), dan staan er ballonnen, beetje schuiven, dan blijven er oude balonnen staan die dan op de verkeerde plaats staan. Scherm refreshed dus niet goed (Firefox). In de oude situatie vond ik dat heel netjes gaan, knopje drukken, alle indicaties verdwenen, zandlopertje, en alles werd nieuw op de kaart gezet, ik wist waar ik aan toe was. Nu weet ik niet of die nog aan het rekenen is.

In mijn browser die ik het meest gebruik, chrome, worden bij mij trouwens helemaal geen indicaties zichtbaar.

Al met al, de tool geeft mij geen prettige gebruikerservaring meer, en of dat nu ligt aan mijn werkwijze, slome computers/verbindingen maakt mij niet uit (op mijn werk ook geprobeerd, daar is alles supersnel en IE, maar ging ook fout bij het pannen). En als dit alles is gebouwd om 1 toetsaanslag te voorkomen … ik vind het een beetje zonde.

Sorry dat ik je enthousiasme wat temper, ik ga gewoon terug naar de wachtkamer tot er weer een nieuwe tool komt die iets vergelijkbaars gaat doen, ik hou me aanbevolen.

Ik herken me niet zo erg in al het commentaar. Werkt prima, ook als met een van mijn “favorieten” een kaart open. Werkt vind ik erg snel en helder. Ben wel blij dat de “pijltjes” een upgrade krijgen, die zijn niet altijd goed te onderscheiden.

Gewoon doorgaan dus, Hugo

Dat klopt helemaal :slight_smile: Dat maak ik op mijn werk, waar ik nog al eens een user interface mag ontwerpen, constant mee.

Oké, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen.

Ik bemerk in IE ook enige vertraging, maar niet zodanig dat het me hindert. Ik zie echter wel wat je bedoeld en ben begonnen met installeren van Firefox, maar bij de installatie werd gemeld dat het mijn standaard browser zou gaan worden, zonder dat ik daar iets aan kon doen. Dat gaat mij te ver. Ik wil alleen hem ‘erbij’ houden om te kunnen testen. Misschien dat ik daar later nog 's induik. Misschien is het wel een optie om een checkbox in de linkerbalk te verwerken, waarmee je het constante opvragen van de errors stop kan zetten. Accoord? Zo ja, dan vraag ik dat na.

Chrome gaf me wel netjes de optie om hem niet als standaard browser in te stellen, dus die heb ik nu draaien en inderdaad: geen bliksems. Dat geef ik door aan Harald.

Mijn ‘ellende’ zal wel voor een groot deel komen uit oude computers, langzame verbindingen, ‘andere’ browsers, etc. :frowning:

Dacht nog handig te zijn door alle vinkjes van de controles uit te zetten. Bij Chrome krijg ik de vinkjes niet uit, bij IE lijkt het geen effect te hebben? Dus inderdaad zo’n vinkje wat je wel vaker ziet om alle controles in een keer aan/uit te zetten, dat kan mij in ieder geval al flink helpen (mits die dan echt niet meer controleert uiteraard).

Wat ik raar blijf vinden is dat jullie geen problemen hebben met het binnen een wolk van ballonnen ‘afdalen’ in de kaart, maar dat wordt ook nog wel eens duidelijk :confused:

Daar hebben wel meer mensen last van hoor (spreekt uit ervaring). Wat ik dan altijd doe is het scroll wiel van de muis gebruiken om in te zoomen, ipv klagen bij de mashup maker (wat ik wel zou moeten doen). Dus blijf vooral opbouwend kritisch!

Daar zit ik dan acher mijn imac met de eenknops muis :roll_eyes:
maar ik zal het onthouden als ik weer achter xp-bakkie zit!

Er zal heus wel iemand ergens aan het ontwikkelen zijn aan een nieuw concept,
iets met half-doorzichtige indicators of zo, zodat je in ieder geval de achtergrond ziet.

Werkt super nu in chrome! Alles zichtbaar en hartstikke snel allemaal. Mocht de software nog niet gewijzigd zijn, dan ligt het op eoa manier aan de verbinding. Maar ik vermoed wel dat er gesleuteld is.

Zijn er nog anderen die hun mening over Keepright (http://keepright.ipax.at/report_map.php) willen geven?

Ik zie hier en daar wel wat gele lachebekjes verschijnen op de kaart, maar om al die fouten op de Nederlandse kaart kwijt te raken, zal er wel wat meer moeten gebeuren, maar misschien ben ik ook wel wat ongeduldig en iets te enthousiast! :stuck_out_tongue:

BTW: het automatische opschuifsysteem, wanneer een ballonnetje buiten beeld raakte, is tijdelijk uitgeschakeld. Er waren teveel gebruikers die er problemen van ondervonden en erg noodzakelijk vond ik het eigenlijk ook al niet.

Jazeker. Ik heb een heleboel kaart foutjes in mijn omgeving al aangepast. Het is jammer dat het zo lang duurt voor je de wijzigingen ook op de kaart aangepast ziet. Wat bedoel je met gele lachebekjes; ik zie alleen grijnzende duiveltjes als ik een foutje op ignore(false positive) zet.

Ik vindt het aantal fouten hier ook wel meevallen, vaak fietspaden die kruisingen overslaan, maar soms ook AND fouten. Je ziet hier en daar ook nog wel eens tunnels of bruggen zonder layer tag.

Hallo TaedeT,

Je ziet de lachebekjes wanneer je ‘ignore temporarily’ kiest. Dat is ook de optie die je moet hebben wanneer je een fout hebt gekorrigeerd. Die ‘false-positive’ gebruik je wanneer je niet zo 1-2-3 ziet wat er fout is op die plek op de kaart of dat het eigenlijk geen fout is of omdat de werkelijkheid niet te rijmen valt met de logica van osm.

Dat het wat langer duurt voor de kaart en de foutendatabase ververst zijn heeft een volstrekt technische reden. Het kan op het moment gewoon niet anders, maar juist daarom zijn die gele ‘engeltjes’ en rode ‘duiveltjes’ in het leven geroepen. Ja, ik vind de keuze van iconen ook niet helemaal gelukkig, maar dat verandert misschien nog een keertje.

Op m’n Apple met firefox 2.0.0.20 is de linkerkant van het scherm (legenda etc.) niet zichtbaar.

Hans,

je maakt me helemaal blij. Al die lachende gezichtjes :wink: Ik neem aan dat deze verdwijnen na het verversen van database? Dat scheelt onthouden wat gedaan is en wat niet. Deze toepassing is super.

Yep!

Als ook nog de data van openstreetbugs zichtbaar zouden kunnen worden …

Ik vind het gewoon leuk om Nederland bij langs te pannen en naar gele stippen te speuren. Zo vond ik zojuist ‘jouw’ stad ook, TaedeT! Dat ziet er inderdaad gaaf uit! Ik hoop dat Keepright door alle osm-ers van Nederland wordt omarmd. Nederland ziet er stikgaaf uit, vind ik, maar het gaat ook zeker om de technische waterdichtheid van de data onder de oppervlakte en eigenlijk is dat nog belangrijker. Als een routeplanner er geen chocola van kan maken, waarom doen we het dan eigenlijk allemaal! :smiley:

Routeplanners zijn niet per definitie het hoofddoel van OSM. Topografische kaarten, eventueel op papier, zijn ook belangrijk en er zijn nog meer toepassingen denkbaar.

Routeplanners zijn daarentegen wel een mooi uithangbord van ons project en de data moet daarom ook routetechnisch goed inelkaar zitten natuurlijk .