Opmerkingen van gebruikers?

Gebruikers kunnen (al dan niet anoniem) opmerkingen plaatsen op de OSM kaart.
Eens in de zoveel tijd loop ik die langs in de gebieden waar ik wat van weet en probeer de opmerkingen te behandelen en op te lossen.
Afgezien van een aantal trollen, kom je soms ook opmerkingen tegen waarvan je je afvraagt of je ze nu wel of niet moet oplossen.
Voorbeelden:

  1. Bij een adres plaatst iemand de naam van een aldaar gevestigde onderneming
  2. Bij een adres plaatst iemand de tekst “horeca”
  3. Bij een knoop plaatst iemand de opmerking “start wandeling”
  4. Bij een bedrijf: “accepteert bitcoins”

Hoe handelen we dat soort verzoeken af?

Interessante vraag.
In mijn woonomgeving probeer in zoveel mogelijk poi’s toe te voegen in osm welke dan inderdaad gegevens toevoegen van ondernemingen waaronder horeca. Ik schat dan meestal wel in dat het grote, structurele ondernemingen zijn in de woonplaats/omgeving.
Toevoeging van de gegevens volgens de osm-regels, op een adresnode of aparte node. Hiermee zijn jouw punten 1 en 2 voor mij afgehandeld.
3 en 4: ja dat is de vraag hoe ver we moeten gaan in osm.
Een bekende wandeling kun je via een relatie opnemen in osm en er zijn specifieke sites waar die wandelingen dan opstaan en gedownload kunnen worden. Ik bepaal dan zelf wel de start.
Tag bitcoins:yes kan toegevoegd worden. Zitten we daar op te wachten ? Kaartrenderer voor alleen bitcoins, wellicht over enige tijd hot item (commercieel interessant ?)
Ben benieuwd naar andere reacties.

Ik zou het een mooie voorziening vinden als notes automatisch komen te vervallen na een bepaalde periode van non-activiteit bij de note. Bijvoorbeeld een jaar. Want op een gegeven moment krijg je steeds meer van dit soort notes, en slibt het helemaal dicht met allerlei oude informatie en verzoeken.

Het zou misschien ook helpen als bij het invulscherm van een note een aansporing komt om vooral niet te zuinig te zijn met informatie. In plaats van alleen ‘Xyz BV’ kun je ook ‘Hier is schoonmaakbedrijf Xyz BV gevestigd, op adres zus-en-zo, website xyzbv.com’.
Vaak zie je bij notes zo weinig informatie staan dat je niet weet hoe je het moet begrijpen.

Dag Jan,

Zet je deze opmerking dan zelf op groen. :slight_smile: http://www.openstreetmap.org/note/113570#map=16/52.3194/6.7130&layers=N

Nee even serieus… Wat moet je met opmerkingen die zijn overgenomen uit de vorige versie van OSM bugs. Die zijn soms jaren oud. please check position of 2 imported electro charging stations, imported 2011/05/04 [eladestationen, 2011-05-05 10:38:39 CEST]
Weghalen vind ik ook zo wat. http://www.openstreetmap.org/note/101025
Voel dus wel wat voor “het automatisch verdwijnen” na bepaalde tijd.

Eggie

Zelf ook wel iets toegevoegd, een echte verkeersituatie, welk niet klopt, denk ik, een richtringsweg andersom.
Zulke moeten er toch wel in blijven staan ook na een jaar, iemand moet echt ter plaatse de boel controleren.

Ik zou alleen pleiten voor automatische sluiting bij non-activiteit bij de note van een jaar (zoals ik boven schreef), en dat is bij deze note niet het geval. Als er recente opmerkingen bij de note zijn, ‘leeft’ het kennelijk, en lijkt me automatische sluiting niet gewenst.

T.a.v. de opmerking van Allroads: inderdaad moeten belangrijke dingen als foute verkeerssituaties wel open blijven, in principe. Wellicht kun je ook een regel opnemen dat als de note niet anoniem is, aan de OSM-account wordt gevraagd of de note kan worden gesloten.

Ik denk toch dat je op een gegeven moment wel moet gaan wieden in oude notes, ook als dat betekent dat er soms een nuttige note door sneuvelt. Het worden er anders veel te veel.

Of misschien is het een optie om oude notes niet te verwijderen, maar onzichtbaar te maken, en een optie te geven om oude notes in te zien, voor wie dat wil.

Jan

goed idee en dan met een periode van een jaar tot onzichtbaarheid, dan kun je net als KR er even tijd aan spenderen.

je ziet hetzelfde soort opmerkingen met de regelmaat van de klok terugkomen in andere fora, diaries en osm-talk, mogelijks ook op github bij de buglijst. Ik denk dat als je iets wil wijzigen best eens zoekt op welk “kanaal” de developers van de notes functionaliteit zitten. Waarschijnlijk niet hier :slight_smile:

Escada, bedankt leuk, maar ik ben of wil geen nieuwslezer worden, ik vindt het persoonlijk al vreemd als er zich op github iets over OSM afspeelt. Bovendien waar moet een mens zoeken naar iets dat misschien ergens op een forum plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Ik wil wel creatieve ideen spuien en meedenken, maar gaf de opdracht beschrijving aan een ander en nog erger na een week was er al een wijziging gewenst. Het aantal programmeer talen en tooltjes of programmas is schier eindeloos en het is voor een hap snap gebruiker niet handig je die iedere keer eigen te maken. :wink:

Wat ik bedoel is dat als iedereen maar wat in zijn eigen kleine wereldje ligt te “klagen” of in beperkte groep goede ideeën verkondigd, er niets zal veranderen. Als je de algemene tools (JOSM, iD, osm.org, enz.) wil wijzigen, moet je gaan waar de ontwikkelaars zitten, en dat is niet op het Nederlandse forum.
Het zelfde geldt voor het andere draadje over administratieve grenzen. Ook die topic is al een aantal keer aangehaald op verschillende fora. Ik begrijp dat je niet alles wil lezen of volgen, maar dan hoort ook “niemand” je goede ideeën of klachten.

En het is nu eenmaal zo dat bug/feature request ivm met osm.org via github moet gerapporteerd worden. Ergens anders kijken ze niet. Misschien jammer, maar het is zo.

Escada, ik voel me nog steeds een Newbie en werd in het begin soms aardig Gallisch van de opmerking zie WIKI, maar me er nu zelf ook schuldig aan. Maar probeer als niet Engels talige maar eens te zoeken in die rijstebreiberg, je vindt het nooit. Dat geldt dus ook voor alle om OSM, het is van en voor ons allen, heen hangende fora, welke en waar ? Ik blijf wel aan de kaart werken, wat het ook niet is maar goed, een kleine bijdrage dankzij Garmin, voor het gebruik is wel op zijn plaats.

Hendrik, je moet het niet persoonlijk opvatten hoor.

Ik heb gewoon al heel veel bijgeleerd door over de grenzen te gaan kijken, bv het Duitse forum, het Nederlandse, de talk en tagging mailing lists. Op die manier zie je ook dat ze overal met dezelfde problemen worstelen of dezelfde klachten hebben (notes, boundaries, gebruik van Github enz.) En het is jammer dat er door bv. taalbarrierres niet meer samengedacht kan worden. Dit bv. al tot uiting op de Belgische mailing lis t(in NL, Fr, DE, EN) waar niet iedereen aan elke discussie kan deelnemen.

Natuurlijk is iedere lokale bijdrage welkom, en kan je in de eerste plaats hier terecht met je opmerkingen en vragen. Maar voor zaken die het nationale niveau overstijgen, de developers een andere taal spreken, of zeer specifieke tagging vragen (bv. die linies waarover je het had), is Engels en het juiste internationale platform je enige redmiddel.

i.v.m. die linies zou ook het Duitse forum nog kunnen helpen.

nog veel plezier met het mappen