Fietsen verboden? Bijvoorbeeld in Planken Wambuis

Wij fietsen van noord naar zuid door Planken Wambuis (tussen Ede en Arnhem).

Gedeeltelijk via knooppuntroute 05-70 en vervolgens over [highway=track]+[bicyle=yes].
Dus - volgens OSM - mogen wij hier fietsen.
We hebben geen bord of hek gezien dat suggereert dat we hier niet zouden mogen fietsen.

Vlak bij de uitgang: [highway=track]+[surface=asphalt]. Hier mag [tracktype=grade2] + [smoothness=bad] worden toegevoegd.

Maar dan de uitgang: een hek!

Geen “treiterhek”, normaal te passeren.
Alleen aan de andere kant staat hét bord: Vrije wandeling op wegen en paden van zonsopgang tot zonsondergang, overigens verboden toegang (art. 461 w.v.s.) .
En dus waren wij in overtreding; :stuck_out_tongue:

Hoe gaan anderen hier nu mee om?

Ik heb geen idee welke tracks gemapt zouden moeten worden met [access=no]+[foot=yes].
De tag [bicycle=yes] is in dit gebied niet ouder dan 2,5 jaar en óók toegevoegd door OSM-wandel-kopstukken als ZMWandelaar. Dus op het moment dat ik deze route maak ben ik geneigd te vertrouwen op de juistheid van deze tagging.

Opties:

  1. Doe niets. Onzinnig verbod, alleen vanaf één kant aangegeven en dus is “burgerlijke ongehoorzaamheid” toegestaan. Bovendien is dit bord waarschijnlijk gewoon de weg kwijt, dan wel de tekst “vrije wandeling” moet niet al te letterlijk worden geïnterpreteerd.

  2. Ik voeg aan de al aanwezige [barrier=gate] toe: [access=no] + [foot=yes]. Dit is het enige dat ik zeker weet. Hiermee is routing voor fietsers effectief geblokkeerd.

  3. Ik voeg [access=no] + [foot=yes] óók toe aan de track achter het hek, tot aan de eerste splitsing.

  4. Ik haal de [bicycle=yes] in het hele gebied weg. Het toegangshek geldt immers voor het hele gebied. Eh, wat is hier “het hele gebied”?

  5. Voeg een melding toe op OpenStreetMap.

  6. Stuur een boze mail naar OpenStreetMap.
    Te vaak zie ik tracks met [bicycle=yes] die vervolgens gewoon eindigen/doodlopen/onbekende toegang hebben. Maar ja, voor tracks geldt default [bicycle=yes]. Dus waarom toevoegen? Dit suggereert [bicyle=no] waar deze tag ontbreekt. Zie de kaart met “rode” en “zwarte” tracks. Ik zie hier rode tracks waar ik zeker mag fietsen (niet dus) en dat maakt het waarschijnlijk dat ik ook op de - aansluitende - zwarte track mag fietsen.

  7. Verwijder in het hele gebied de overbodige én onbetrouwbare tag [bicyle=yes] op de tracks niet zijnde cycleway.

  8. Stuur een boze mail naar Natuurmonumenten.
    Dit is het “zoveelste” voorbeeld in Nederland waarbij het vanaf de ene zijde gezien onduidelijk is of je hier mag fietsen, waarna aan de andere kant gewoon het bord “toeristisch fietspad” (G13) staat.
    Soms bieden de borden van Natuurmonumenten/Staatsbosbeheer geen enkele duidelijkheid. Toegang voor fietsers valt indirect af te leiden uit een aanwezige ANWB-paddestoel, dan wel (knooppunt-)route-bord.
    Deze onduidelijkheid werkt naar twee kanten: sommige wandelaars menen op grond van hetgeen zij denken dat de geldende regels zijn, ons te mogen aankijken met de blik: heb je weer zo’n aso fietser die de regels aan zijn laars lapt.

Dit is ook de reden dat ik de ATB-Route de Graafschap heb toegevoegd op OSM.

Kan iemand me uitleg geven hoe ik deze zichtbaar kan maken op de Fietsmap, zoals de MBT route Zeddam?

Tijdens het MTB ga ik regelmatig richting de Lochemse Berg. Ik werd aangehouden door de boswachter met de mededeling dat ik niet zou mogen fietsen op het stuk waar ik door hem werd aangehouden. Ik wist van niets, en als MTB-er ga je niet alle bordjes lezen die je onderweg tegenkomt. Ik kan me best voorstellen dat wandelaars “last” kunnen ondervinden van MTB-ers en dat om deze reden een regel wordt afgekondigd.
Bron: Geldersch Landschap

De boswachter liet na legitimatie weten dat het bij een waarschuwing zou blijven. Bij de volgende aanhouding zou automatisch een santie opgelegd worden door het CJIB ad € 90,–. Ik heb me destijds zeker afgevraagd of de wegenverkeerswet hier van toepassing zou zijn. Het is een verordening die is opgesteld door het Geldersch Landschap. Waarom zou het CJIB dan de sanctie opleggen?

Jammergenoeg heeft Geldersch Landschap op de info pagina van de Lochemse berg tegenstrijdige informatie staan.
Bron: Geldersch Landschap

Het is veel effectiever om een rond wit bord met een rode rand te plaatsen bij de ingangspaden. Deze zijn volgens de wegenverkeerswet bindend.

Nu heb ik de wegen waar de MTB-ers zich niet mogen bevinden voorzien van een tag op deze paden.
Ongetwijfeld heb ik nog wat paden over het hoofd gezien, ik heb de tag bicycle=no aangebracht op de paden binnen de ATB-route.

Tevens zie ik dat je ook de tag bicycle=no kunt aanbrengen op een node, in JOSM rendert dan een verbodsbord voor fietsers.
Is dit nu dubbel op wat ik gedaan heb? Mocht het zijn dat ik het verkeerd heb aangepakt, laat dit dan zeker weten!

Ik kan nog geen effect van rendering zien op de standaard OSM kaart.7
• Worden deze verbodsbordjes wel of niet gerenderd op de OSM kaart?

@AnkEric:

Ik kies voor 2).

:slight_smile:

(Het is alles wat je zeker weet.)

  1. gaat niet, want er zijn delen van Planken Wambuis die je zeker mag befietsen.
    (Waarom er ‘overal’ bicycle=yes staat is een tweede vraag. Ik zou dat niet toevoegen als er niets expliciet over fietsen erbij staat IRL; alles wat niet verboden is, is toegestaan, toch?)

  2. Goed idee. Iemand gaat het uitzoeken als ie tijd heeft.

7). Ja. … En als er een verplicht fietspad naast loopt, is het bicycle=no. Zie verder 4)

  1. Ja. Je brief hoeft niet ‘boos’ te zijn; maar inconsistente borden zijn problematisch.

@Commodoortje
Ik neem aan dat er ergens een bord is waarop staat (zoals bij het geval Planken Wambuis) dat het alleen opengesteld is voor wandelaars. “Overigens verboden toegang, artikel 461 WvS”.

Dus, ja, op slot voor iedereen behalve foot=yes (en kennelijk m.u.v. een MTB-route?)

Ondertussen denk ik dat als die MTB-route singletracks is, en overduidelijk speciaal gemaakt voor MTBers, het veiliger is om zo’n route ook foot=no mee te geven, al staat dat er verder niet bij. Iedereen zal het er niet mee eens zijn (want, wat niet verboden is …), maar praktisch is het wel.

Het is misschien beter om te taggen access=no om eerst alles te weigeren om daarna wat wél mag weer toegang te verlenen met foot=yes of nog accurater foot=permissive dan wel bicycle=yes bij die ATB routes.
(Ik ga ervan uit dat je alleen mag wandelen daar, m.u.v. die ATB-routes; klopt dat?)

Eerst zie ik een bord dat ik mag wandelen én fietsen.

Eén kilometer verder:

En vervolgens mag ik mij gaan afvragen of onze tandem een “mountainbike” is. Afgelopen zondag was dat zeker het geval :wink:

En dus gaan we dan verder lopen :laughing:

En thuis gaan we nadenken hoe we dat dan weer mappen op OSM :sunglasses:

Eigenlijk zouden we voor de MTBer een aparte tag moeten hebben.
Wat ze willen is de ‘ruige’ MTB-gasten weghouden bij de toerfietsers en wandelaars.
(Geen gek idee, trouwens.) :slight_smile:

Ik herken dit, kom je vaak tegen als je wat avontuurlijker onderweg bent.

Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor waar je rijdt.
Dus overal de bordjes lezen.
Wel het bord taggen.
Soms denk ik ze hebben alleen maart borden daar neergezet waar ze het meest reclame kunnen maken.
Vaak lopen gebieden in elkaar over van verscheidene eigenaren.

Dat zou ik zeker doen, dit is wel een gate uit twee delen, een klein paadje erom heen.

Zou ik ook doen.

Zou ik niet doen, pas na controle.
http://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/planken-wambuis/info-en-contact

Dat kan je doen.

Zou ik niet je doen zet je agressie positief in, en loop het blokje om :wink:

Controle

Zou ik niet doen, gevolg is dat ze nog meer gaan afsluiten.
Jij, als avontuurlijke fietser (gewone fiets) en de bestuurder is zo wandelmindend, denkt dat jij een crosser bent op zo’n sportieve MTB, die alleen maar tierend en schreeuwend met een hoge snelheid door het bos jaagt.

Ik hou er ook van op een wat minder pad te rijden, alles hoeft niet 2,5 meter breed een beton te zijn. Laat het natuurlijk, en de natuur is niet mooi, laat het dan ook zo, plassen en drek hoort erbij.

Edit:

Het gebied planken wambuis staat in osm
http://overpass-turbo.eu/s/1sE
Waar zetten ze dan de bordjes neer,
alles binnen dit gebied is geen eigendom Natuurmonumenten.

mtb=dismount :open_mouth:

Een zelfde soort bordje staat ook daar, Wandelaars en fietsers op de daarvoor bestemde paden.
Dan moeten de fietsers wel weten dat er een MTB route doorheen loopt.

Het is een gebied waar gewoon gewandeld mag worden, dus uitsluiten voor wandelaars zou ik persoonlijk niet doen.

:slight_smile: Afstappen… vermoedelijk ben je niet echt voorstander van MTB :wink: Ook dit kan ik me voorstellen, sommigen zijn behoorlijk asociaal. Alhoewel ik me daar niet onder schaar.

Zo weer een etiketje gescoord, vooroordeel :wink:

Ik kan genieten van heel veel, ook van andere die genieten.
Het gedrag van wandelaars valt mij ook vaak op, zo heb ik al eens meegemaakt dat toen ik er aan kwam rijden, op een breed zandpad/weg, staat zelfs in de wegenlegger, opa/oma vader/moeder kinderen, boomstammen/takken op het pad gelegd was. Waar ze lopen, Plaats op de weg.
Zo ook het gedrag van die knooppuntenfietsers, hoe ze op een knooppunt afkomen, plattegrond zien en daar naar toe gaan. Je blijft bonnen schrijven. Gaat allemaal nog wat harder met die elek bikes.

Een fiets hoort op een fietspad, verhard, kom je op het onverharde, dan ben je opeens een crosser, en als iemand het vindt dat je daar niet mag komen ben je een wildcrosser.
Als je dan ook nog eens een toerder heb die op een mtb/crosser lijkt omdat je ander dan ogende niet straatbanden gemonteerd hebt, nopjes.
Ik heb dan al eens tegen een boswachter gezegd, met zijn landrover, dan rij jij ook een crossauto.
Zijn alle verharde rijders dan opeens “racers” nee, en zo is het ook op het onverharde pad. alle zijn geen crossers, laat mensen genieten. Toeritisch, recreatief.

Wandelen op wegen en paden. En dan de TV, vroege vogels, etc. fotowedstrijd, verleid om de natuur in te gaan en dan moet ik opeens op de wegen en paden blijven. Een stap ernaast en je bent strafbaar. Staat haaks op elkaar. En met een excursie dan mag je opeens van het pad af.

Hoeveel etiketten, heb ik nu weer gescoord.:wink:

Wat bedoelde je dan met mtb=dismount? ik vond het wel grappig namelijk, en was niet uit op een uit te delen etiquête. Ben me er nu wel van bewust dat ik dit onbewust deed, mijn excuus.

Ik denk dat dit het antwoord is:

yep, was met wat anders bezig, overdenken van hoe, Canoe=dismount, een path van de ene sloot over de weg naar de andere sloot, om eventueel een route kompleet te maken :laughing:

Dus, als MTB-er zou je niet op een van de fietspaden mogen? Lijkt me sterk.
(Maar ik ben geen MTB-er, en weet dus niet wat ze allemaal voor tegenwerking meemaken.)

canoe=dismount. :roll_eyes:
Hiermee moet je op de tagging list (en kijken hoe ze reageren). :slight_smile:

Edit: Nee bij nader inziens, doe maar niet. Wie weet wat het veroorzaakt.

Nee, ik bedoel alleen een speciaal aangelegd singletrack. Hier bijvoorbeeld moet je echt niet komen als wandelaar. Geen uitwijkmogelijkheden. (The things I do for OSM.)

Hoi

Die boswachter is tegenwoordig ook een bijzondere opsporings ambtenaar (BOA), dus bevoegd om sancties op te leggen. Wees blij, zie t voor je, midden in het bos afrekenen ?
Dan ben ik blij met soepele natuur beheerders.

Welke lijst linkje

AnkEric,
Op je eerste bericht op het kaartje van af het kruis door de tunnel onder de A12 naar de Van Nieuwenhuijzenweg routeert het niet.
Met name op de overgang van track op tunnel.
Wat is daar de oorzaak van?
Mvrgr janremi

Die tunnel volgt een oud spoorlijntje.

Hier zat een unconnected way.

Zie: http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=routing&lon=5.81184&lat=52.02400&zoom=18&opacity=0.59&overlays=unconnected_major1,unconnected_major2,unconnected_minor1

Op Keep right! zie je de fout nog wel staan. (Wel zojuist gewijzigd in “error corrected”).

Deze connection heb ik eind vorige week hersteld (hetzij op basis van OSMI, hetzij op basis van het feit dat ik voor zondag twee routes moest maken).

Dus nog even geduld tot OFM 16-11.