Gzip file maken van 2 gpx-files. Hoe?

Ik wil 2 GPX files omzetten naar 1 gpx.gz file. Ik heb al een uurtje op het internet (inclusief OSM wiki) rondgezocht en heb 3 tools geinstalleerd, maar ik heb het nóg niet voorelkaar.

Mijn OS is Win XP.

Ik heb 7-zip als eerste geprobeerd en ik lees overal op het net dat je er gzip (gz) files mee kan maken, maar ik zie niet hoe en ik kan het ook niet vinden op het internet. De enige 2 opties die ik krijg zijn .7z en .zip

Gzip.exe heb ik ook geprobeerd, maar dat is een commandline editor waarmee ik maar 1 file in 1 gz krijg, onbruikbaar dus.

Kan iemand mij hier helpen?

Wellicht dat ik je verkeerd begrijp. maar onderstaande is niet wat je zoekt?:

gzip -c file1 file2 > foo.gz

Dit is een manier om meer files in een gz file te krijgen.

Geprobeerd; maar wat een raar gedrag van gzip. :confused:

Let op:

  • LS3a.gpx is 17 kb en LS3b.gpx is 112 Kb
  • Command: gzip -c LS3a.gpx LS3b.gpx > ls3.gz
  • Resultaat: een gz met de file LS3a.gpx, maar met de size van LS3b.gpx!

Het is consequent, want wanneer ik volgorde van de twee files omdraai in de commandline krijg ik precies LS3b.gpx erin met de size van LS3a.gpx

Wanneer ik eerst alleen LS3a.gpx doe, gaat dat goed; als ik dan met de twee groter-dan-tekens ‘>>’ LS3b.gpx erbij wil zetten, krijg ik hetzelfde effect als met gzip -c LS3a.gpx LS3b.gpx > ls3.gz

(Ik bekijk steeds het resultaat met 7-zip)

Helemaal blij wordt ik natuurlijk pas wanneer ik een windows gui tooltje zou hebben, maar het internet afspeurend, lijkt het wel of dat niet bestaat.

Voor zover ik weet kan dat helemaal niet. gzip is bedoelt om één bestand te comprimeren.
Als je meerdere bestanden in een gzip wilt zetten, moet je eerst een .tar file van die bestanden maken, en die kun je vervolgens met gzip comprimeren. dat soort bestanden heten meestaf bestand.tar.gz of bestand.tgz
En dat lukt wel met 7-zip als je het in twee stappen doet (getest met versie 4.57 onder windows vista).

Geweldig! :slight_smile:

Ik heb:

  1. eerst met 7-zip de .tar gemaakt,
  2. vervolgens met gzip er een .tar.gz van gemaakt
  3. en toen gewoon de letters ‘tar’ vervangen door ‘gpx’ zodat ik LS3.gpx.gz overhield
  4. en potlatch accepteert dat bestand keurig.

Bedankt!

Wat een gedoe :frowning:

Raar dat gzip -c niet werkt, voor de zekerheid nog even geprobeerd, maar geen raar gedrag (werk wel op apple, maar zou voor gzip niet uit mogen maken).

Maar wat ik boeiender vind, waarom al die moeite?

Ik loop door parken met een hoge boomdichtheid en de GPS data komt maar mondjesmaat door. Ik probeer steeds andere instellingen in osmtracker waardoor ik stukje gpx overhoud inplaats van één mooie doorlopende. Nu kan ik al die stukjes in een gz-tje frotten en heb in potlatch toch één overzichtelijk bestand van de wandeling alsof alles weer aan elkaar zit. Vandaar dus die moeite en dat gedoe.

Ik heb dat ook wel eens (hoewel alleen als ik loop, op de fiets liggen de punten prima)> Ik gebruik voor de editing Mapsource wat met mijn Garmin is gekomen. Vroeger heb ik wel eens naar EasyGPS gekeken en daar kun je gpx files binnen halen en daarna editen. Misschien is dat een optie?

gpsbabel heeft ook de mogelijkheid om gpx bestanden aan elkaar te knopen.

Nu is het zo dat mijn GPSMap 60CSx zelden zijn fix verliest (alleen in gebouwen zonder ramen eigenlijk) maar het komt een enkele keer voor dat ik hem per ongeluk uitzet (onder het schaatsen met handschoenen aan bijv) en later weer aan. Voor die gevallen voldoet de ‘join tracks’ functie van MapSource prima. MapSource is gratis te downloaden van de Garmin website en op internet zijn wel handelingen te vinden over hoe je MapSource geinstalleerd kunt krijgen.