Waar meld jij je OSM bugs?

Toen ik enige jaren geleden met OSM begon was er volgens mij alleen maar OpenStreetBugs. Later kwam daar Mapdust bij en inmiddels hebben we op de OSM.org ook een mogelijkheid om bugs te melden. Ik gebruik de laatste tijd die laatste. Ik heb gemerkt dat als je dat doet met je OSM account dat je ook terugmelding krijgt via mail als het is opgelost/gewijzigd. Wel zo fijn.

Welke gebruik jij en waarom?

Nu ook osm.org., maar voor m’n eigen omgeving ook openstreetbugs. Bij die laatste merk ik dat in Firefox de kruisjes blauw blijven en in explorer worden ze vanzelf weer rood.
OSM.org bevat wel veel onzin en vervuiling. Maar één programma lijkt me zinvoller dan twee of drie. Mapdust had ik zelf nooit van gehoord.
Frankrijk heeft weer een eigen systeem (franstalig) … zal eens even kijken of ik die nog ergens kan vinden.

Deze dus…
http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/?zoom=12&lat=46.54569&lon=3.38686&layers=B00000FFFFFFFFFFFFFFFFFFT&item=xxxx&level=1

in osm.org maakte ik gelijk al een foutje rood werd groen zonder dat ik wat gedaan had, sorry peewee, maar is nu weer rood.
onbewust deed ik wat verkeerd schijnbaar.

Maar hier dus een voorbeeld… kreeg een mailtje dat het fietspad af is. Kon dus direct de boel aanpassen. Het werkt wel!
http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.87042/4.73635&layers=N

Er ontstaat meer interactie tussen de leden, bij melding over mail.
Had ook een opmerking geplaatst en vandaag nog reactie.

Ik gebruik ook de Map Notes op osm.org. Inderdaad handig dat je een mail krijgt als iemand anders iets toevoegt aan de note. Ik heb al een paar keer heen en weer gecommuniceerd.
Ik gebruik de notes ook als geheugensteun voor mezelf, om te onthouden dat ik daar nog eens langs moet fietsen. En als iemand anders het dan al gedaan heeft, dan is dat mooi meegenomen.

En er zijn inderdaad af en toe onzinmeldingen, of meldingen die niet begrijpelijk zijn. Die sluit ik gewoon, anders wordt het een rommeltje.

Jan is de genaamde koploper.
http://resultmaps.neis-one.org/osm-notes-country?c=Netherlands

Mjn naam staat er ook in. Wat is de inhoud van de tabel ? Of wat moet er met de opmerking note gebeuren ?

Openstreetbugs wordt afgesloten en vervangen door OSM notes:
http://openstreetbugs.schokokeks.org/
http://www.openstreetmap.org/user/werner2101/diary/20213

Even een oud topic opgerakeld.

Zoals je misschien merkt zijn de ‘notes’ op de kaart een hot item bij mij.
Ik stoor me er een beetje aan dat er nog heel oude bugs op de kaart staan, sommige wel meer dan een jaar oud.
Zelf pleit ik er voor om notes ouder dan bijv. 3 maanden op te ruimen. Uiteraard ga ik dat niet op eigen houtje doen.
Zo zijn er bijvoorbeeld bugs aangemaakt zonder ook maar één letter toelichting, door een anoniem. Of hele summiere toelichting waar je echt niets mee kan.

Mijn idee:
Vraag om meer toelichting via de reageerknop (op de osm.org website). Komt er binnen een paar weken (ik denk zelf aan 2 weken) geen reactie, de bug als opgelost aanmerken.
Mocht iemand dan alsnog een opmerking hebben over dezelfde locatie kan hij/zij deze gewoon opnieuw plaatsen.
Aangezien we makkelijk in de gaten kunnen houden middels de lijsten van Pascal Neijs (http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=27816) welke notes nieuw geplaatst zijn kunnen we dan actueel inspringen op de nieuwe notes.

Uiteraard doel ik niet op lopende of geplande zaken zoals nieuwbouw of tijdelijke (langdurige) werkzaamheden.
Het zou een goede najaarsschoonmaak zijn :wink:

Graag verneem ik jullie mening, wat zijn jullie ideeen erover, en wat vind je van mijn voorstel?

Ik vind het een uitstekend idee en handelde zelf ook al min of meer op de door jou beschreven manier.
Duidelijke grappenmakers (“ik woon hier”) worden door mij direct verwijderd, vage of onduidelijke anonieme opmerkingen vraag ik om een toelichting en verwijder ze dan indien niet binnen 2 weken antwoord.
Opmerkingen met een duidelijke afzender probeer ik in overleg met de plaatser op te lossen.

Jouw voorstel houdt ook in dat als je zelf een opmerking plaatst waarop ook niet binnen die termijn wordt gereageerd, je dan ook zelf die opmerking maar weer weghaalt of oplost zoals je denkt dat het moet zijn.

Onzinnige anonieme notes met de opmerking “hier woont pietje” of anonieme spammers idd gewoon meteen als opgelost afvoeren.
Bij de volgende kan je je ook afvragen wat men bedoelt, lijkt me prima om een toelichting te vragen en na een paar weken als opgelost beschouwen:

Note: 269908
donderdag 13 november 2014 10:31
Contributor:
Action: opened
Comment: 2

Note: 269906
donderdag 13 november 2014 10:31
Contributor:
Action: opened
Comment: 1

Ligfietser, mee eens, een note in een straat met Trop Tard, of Thai Massage, beide in een woonstraat zonder verdere toevoegingen ? Kan IMHO gewoon vervallen maar heb t nu nog laten staan met de toevoeging husnummer gezocht.

Ik vind het een gemis dat anonieme gebruikers niet om een email adres gevraagd worden als ze een opmerking achterlaten. Het lijkt mij dat als die anonieme gebruikers een bericht krijgen wanneer een opmerking word opgelost of een reactie krijgt dit de kans op een zinvolle verbetering aanzienlijk vergroot.

Daar heb je een punt.
Het voordeel van zoals het nu geregeld is, is dat iedereen een opmerking kan plaatsen ongeacht hij registreerd lid is van openstreetmap.org
Men kan dus laagdrempelig een opmerking plaatsen op de algemene kaart, een navigatie app op de telefoon of via website van derden.
Het is inderdaad lastig om contact te krijgen met diegene die hem geplaatst heeft.
Als ik reageer op een bug van een registreerd user, krijgt hij/zij netjes een mail met mijn reactie. Dat handeld vrij vlot af.

Als je wel een emailadres hebt van iemand die een bug plaatst kun je meer info krijgen, mits men daar aan meewerkt en het geen gedoe vind.
Ik vrees dat als je zo’n drempel toevoegd dan minder bugs geplaatst zullen worden. Afgelopen dagen heb ik diverse bugs van anonieme gebruikers weg kunnen werken door data uit NWB of bag te gebruiken.
Stond er van te kijken hoe sommige stukken weg verkeerd benoemd stonden (zelfs op de achtergrondkaart van pdok viewer) maar wel correct in de NWB data.

mee eens, daarom denk ik ook dat dit niet verplicht moet worden:

als ik binnen een paar dagen bericht zou krijgen dat mijn opmerking tot een wijziging in de kaart heeft geleid, zou mij dat motiveren om meer opmerkingen achter te laten.

Als wij voorstellen doen om dat mechanisme van de anonieme opmerkingen wat te verbeteren (in de zin van optioneel e-mail adres voor terugmelding bv.), waar moeten we dan zijn?
Hier bespreken is één (en zeer zinvol), maar uitwerken en doorvoeren?

Hier denk ik:
https://github.com/openstreetmap/openstreetmap-website/issues/776

Ik heb ook gereageerd op de Github die ligfietser aangaf.

Zojuist heb ik Pascal Neis een email gestuurd. Ik vroeg of hij het mogelijk kan maken om de sortering in de notes lijst op zijn website aan te passen zodat we ook op oudste datum kunnen sorteren.
Mocht ik reactie krijgen, zal ik hem hier plaatsen.

Heel mooi, ik zie dat jij en stevebeer er ook net zijn geweest en ook ik heb getekend.

Maar wat moeten we dan hiermee? Is die man autist?