Nieuwe wijken: schieten we wel genoeg op?

Vandaag weer door Hoofddorp gefietst om een stuk te mappen in Floriande. Het valt me op dat het wel heel erg langzaam gaat met deze nieuwe wijk (en andere wijken in Hoofddorp ook). Ook maar eens gekeken of de “Blauwe Stad” zichtbaar is en dat valt ook tegen. Kijk maar hier: http://www.openstreetmap.org/?lat=53.1767&lon=7.0239&zoom=14&layers=B000FFF, daar zou het moeten liggen. Zijn er meer van dit soort gebieden waar flink gebouwd wordt, maar weinig ge-“mapped” bekend?

Als dat niet het geval is laat dan maar, anders denk ik dat we een wat meer ge-coördineerde actie op touw moeten zetten (bijvoorbeeld in het voorjaar) om een aantal nieuwbouw wijken op de kaart te zetten ;).

PS er zullen wel een flink aantal schaatsers onder de mappers zitten: ideale kans om sloten en vaarten te mappen.

Probleem is denk ik dat we weinig actieve mappers hebben die er ook echt met een GPS op uit trekken. Bijvoorbeeld in Apeldoorn zijn tenminste 15 geregistreerde mappers waarvan er maar 1-tje echt nieuwe straten en fietspaden e.d. registreerd (rara wie dat is :P). Er zijn een paar andere die mijn tagging aanpassen of aanvullen en wat de anderen doen: geen idee…

Als dit het geval is in alle grotere plaatsen (waar niet eens altijd een actieve mapper aanwezig is) dan zullen nieuwebouw wijken niet snel op de kaart verschijnen. Ik probeer wel in naburige steden ook wat mapping werk te doen maar de reistijden (fietsen) zijn vaak al zo lang dat er van structureel mappen weinig terecht komt.

Er zijn een paar manieren om dat te veranderen:

  • mapping parties
  • mapping parties
  • mapping parties :slight_smile:
  • osm meer bekend maken onder onze medeburgers.

Schaatsen zou mooi zijn :), nu alleen nog even die verkoudheid/griep wegwerken.

Is er eigenlijk ergens een plek waar bijgehouden kan worden waar nieuwe straten e.d. aangelegd zijn? In mijn eigen gemeente weet ik dat in grote lijnen wel, maar van aanliggende gemeentes heb ik geen idee. Misschien handig dat mappers die geen gps device hebben anderen die dat wel hebben naar de interessante plekken kunnen sturen.

We hebben o.a. OpenStreetBug, maar ik heb geen idee hoeveel die applicatie gebruikt wordt.

Lijkt handig de OpenStreetMap bug maar is meer voor fouten. Er is wel een Nederlandse pagina:http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AND-NL:_Todo, die was bedoeld om de AND kaarten aan te passen voor OSM. Met wat fantasie zouden we die kunnen gaan gebruiken. Is ook geheel op NL gericht.

Wordt voor zo ver ik kan zien niet veel gebruikt.

Dat is toch wel een beetje een probleem als je zo wel dit forum als de “Talk pages” volgt, lijken wel twee gescheiden communities (Ik zie Lambertus als een van de weinige brughoofden).

Hugo

Toch is openstreetbugs handig omdat de interface eenvoudig te gebruiken is. Ook door niet-mappers die daardoor even snel kunnen melden dat er wat is, dat hoeft niet perse een bug te zijn (hoewel een missende wijk ook als een bug beschouwd kan worden).

Openstreetbugs is voor mij in ieder geval ideaal. Omdat Nederland door de AND data in principe volledig is, vind ik dat dingen ontbreken ook een fout is. Mijn doel is dat als ik een fietstocht vanuit mijn woonplaats richting het noorden ga maken, ik snel kan zien of er plekken zijn waar ik langs kan fietsen zodat ik ook nog iets zinvols doe die dag… :wink:

Ik heb op de wiki de pagina hierover uit het duits vertaald: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Fouten_rapporteren

Toch wel een leuke toepassing! Ik zal af en toe eens checken of er iemand in ‘mijn’ gebied fouten heeft geconstateerd, dan ga ik ze corrigeren. Ik zie er een aantal in Hilversum. Misschien pak ik die een keer op, maar ik wil er wel zelf eerst poolshoogte nemen natuurlijk. Eentje zal ik denk ik moeten tracen (rotonde weggehaald).

Wel vreemd dat de bugs in Nederland pas te voorschijn springen als je verder inzoomt en dan ook nog per bug. Eerst eentje in de buurt van Hillegom, dan weer 4 daaromheen en dan, na nog eens twee maal zoomen, verschijnen die in Hilversum pas.

Ik denk dat we een bug in openstreetbugs maar moeten zien als een bug in de map zelf en niet in het OSM systeem. Ik vind het op zichzelf in elk geval een goed idee. Die page zou eigenlijk aan een wat groter publiek bekend moeten worden gemaakt.

ziet er inderdaad leuk uit. Ik denk (als ik de begeleidende tekst zo lees) is het meer bedoeld voor fouten (ze noemen het bugs en als voorbeelden: foute verbindingen en verkeerde straatnamen).

Ik heb een aantal nieuwe wijken opgezocht en gekeken of die al ge"mapped zijn. Indien niet, heb ik dat aangegeven. Gewoon kijken of er iets mee gebeurd (ik werk er ook aan mee).

Ik heb de “permalinks” bewaard. dan kan ik altijd nog de AND-NL ToDo list er mee aanpassen.

Ik denk niet dat je daar nu al veel van moet verwachten. Het lijkt er niet op dat er veel mensen regelmatig naar OSB kijken, maar als er niet veel meldingen zijn dan hoef je ook niet te kijken. Een kip-ei probleem dus…en dus vooral door blijven gaan met het melden van problemen.

Net een paar foutjes gemeld hier vlakbij, wilde dat gisteren met merkaartor of zoiets doen maar ik kon niet uploaden, ben m’n naam en wachtwoord vergeten, of het komt doordat er onderhoud wordt gepleegd.

Wel heel lastig dat url’s niet worden geopend in een nieuw venster

Door onderhoud: API verandering van 0.5 naar 0.6 (database aanpassing, en zelfs een nieuwe server geloof ik), daarom is alles dit weekend read-only.

-peter

OK dat verklaart het een en ander, dacht dat het aan mijn geheugen lag