weerstations in nederland

Hallo,
ik zou graag een kaart willen maken waar de weerstations van Nederland op staan.
De codenamen van de weerstations(ongeveer 150) heb ik, evenals de coordinaten.
Nodig: een kaart van Nederland op “grove” schaal, waar ik de coordinaten kan plaatsen.
Doel: het dagelijks uitdraaien van windrichting, temperatuur.
Zoiets als op www.knmi.nl/actueel . Ik wil de kaart binnen Mathematica verder bewerken met
data uit een weerdatabase.
Misschien kan iemand een hint geven hoe ik bovenstaande kaart kan downloaden.
Ik ben totaal nieuw tav OpenStreetMap.
met vriendelijke groeten,
P_ter

Er was http://tile.openstreetmap.nl/~rubke/topo/ maar ik geloof niet dat de kaart niet meer werkt.

Rubke komt regelmatig op de mailinglists dus als je daar naar toe emailt komt het goed.

Dat kan iets moois worden! Je zoekt alleen de omtrek van Nl? Ben benieuwd hoe die eruit komt.
En de 150 punten opvoeren, gaat dat per stuk of kan dat in een keer via een of andere upload?
In ieder geval welkom hier en succes.

Als je niet zelf met een server, Mapnik, Postgres database en stylesheets aan de slag wilt kun je het volgende doen:

  • Maak een voorstel om weerstations generiek te taggen (tagging schema) en plaats deze in de OSM wiki.
  • Voeg de weerstations toe aan de OSM database met behulp van het tagging schema.
  • Vraag daarna iemand (Rubke misschien of iemand anders) of die er een layer voor op de Nederlandse tileserver wil maken. Dit kun je het beste doen door je op de mailinglist aan te melden of rechtreeks te vragen op het IRC kanaal.

Je kunt ook proberen een account te krijgen op de tileserver en daarmee je eigen kaart te maken, maar dat kost wel aardig wat moeite om het hele kaartgebeuren onder de knie te krijgen.

Hallo,
bedankt iedereen. Ik heb een mail geschreven aan Rubke en hem mijn probleem uitgelegd.
Ik kreeg ook een reactie van Mathematica gebruikers. Misschien is dat interessant voor jullie.
http://facstaff.unca.edu/mcmcclur/GoogleMaps/GPXToGoogleMap/
Verder werd genoemd: http://facstaff.unca.edu/mcmcclur/GoogleMaps/Countries/
en: http://facstaff.unca.edu/mcmcclur/GoogleMaps/Projections/
Misschien kunnen jullie eens kijken en wellicht begrijpen jullie dan beter wat ik wil.
Want: ik heb er geen idee van wat ik vraag. Ook: ik wil niet onnodig grote files downloaden.
Het ziet er dus uit dat ik genoeg heb aan een gpx file.
Waar kan ik die downloaden?
met vriendelijke groeten,
P_ter

Waarom denk je genoeg te hebben aan een gpx file?

Hallo,
ik denk genoeg te hebben aan een gpx kaart vanwege de links die ik heb laten zien. Die zetten een kaart om in “google”. Niet dat die google kaart mijn favoriet is, maar een programma ligt klaar om de weerstations in te vullen. Lieverkoekje: dat ik het hier zou vinden. Ook: als ik de gpx kaart heb kan ik met Mathematica verder werken. De gpx kaart is een tussenstation voor het bewerken tot dagelijkse wind- temperatuurpatronen. De data worden geleverd via een abonnement dat Mathematica levert aan gebruikers die een license hebben. Zo kan ik uitzoeken (zoals prof. Laurens de Haan van het Tinbergen Instituut) waar pockets van extreme regenval zich manifesteren. Hij heeft samen met anderen een artikel neergezet op archiv.org waaruit blijkt dat tussen Alkmaar en Den Helder een dergelijke pocket 'n keer zich heeft gerealiseerd. Je moet daar dus nooit een huis kopen. Bijvoorbeeld. De statistiek ervan heet: extreme value theory. Mij interesseert waar die pockets zich voordoen. Ondertussen heb ik ontdekt dat er een aantal van die pockets zijn. Ook voor plekken waar het 't eerst gaat vriezen in de nacht. Als motorrijder interesseert mij dat ten zeerste. Gewoon nieuwsgierigheid. Plezier om er naar te kijken.
met vriendelijke groeten,
P_ter

Sorry, maar wordt mij niet veel duidelijker waarom je aan een GPX-bestand genoeg denkt te hebben :/. Aangezien je het vervolgens hebt over een GPX-kaart, dan kan ik het nog minder plaatsen.

Zoals je aangaf, je wil een grove kaart van NL met daarin je weerstations. Verwacht je nu de grove kaart van nl in een gpx bestand te kunnen downloaden, dit gpx bestand over de google-kaart heen te zetten zodat je de contour van nl ziet? Of de weerstations als een gpx-bestand over de google kaart te zetten? Het is mij niet duidelijk wat je nu verwacht helaas.

Ik had verwacht dat je meer de kant op zou gaan om een osm-kaart te willen hebben zonder allerlei details (de grove kaart), dat je in osm-database de weerstations zou opnemen, en dat de weerstations in die grove kaart geprojecteerd zouden moeten worden. Vervolgens zou je in die projectie de data willen laten zien over neerslag etc. (a la knmi-kaart). Maar wat je dan met google en gpx-bestanden wil, dat kan ik nog niet plaatsen ( maar dat hele Mathematica waar je het over hebt, dat zegt mij in ieder geval ook niets, misschien dat daar de kneep zit?)

Heb je al antwoord van Rubke, dan ben je misschien al geholpen?

Zelf begrijp ik ook de link van Skywave niet. Als ik die volg kom ik in een wirwar van punten, bij inzoomen een wirwar van lijnen. Hier werkt iets niet wat Skywave aangeeft? Maar wat zou ik hier moeten zien, NL met alle gemeentegrenzen (en dan kom je in de buurt van de grove kaart van nl?)

Ik snap de vraag ook niet eerlijk gezegd. Ik doe een gokje:

Je wilt een kaart met daarop een aantal ballonnetjes die de positie van weerstations weergeven. Als je op zo’n ballonnetje klikt krijg je dan de weergegevens van dat station te zien en de kaart zou een rustige achtergrond moeten zijn (bijv. deze).

Zit ik in de buurt? Laten we even duidelijk zijn of ik het goed begrepen heb, dan kunnen we daarna zoeken naar de beste manier om de lokaties van de weerstations en weerinformatie op de kaart te krijgen.