Beginnen voor de echte beginners

Wat er nu precies zo moeilijk is om osm onder de knie te krijgen, krijg er de vingers niet achter. Op de een of andere manier is het iets in informatieoverdracht van de wiki.

Als ik nu met een beetje meer weten nog eens kijk naar bv. de beginnershandleiding waar ik ooit begonnen ben, daar wordt eigenlijk meteen een stap gemaakt naar gps-tracks en offline-editors. Is dit niet al meteen een stap te ver?

Zelf zat ik per toeval nog te kijken naar de NoName-presentatie. Is dat niet een eenvoudiger punt om mee te beginnen als je echt iets wil gaan doen. Kijk in je buurt of er straten zijn zonder naam, gebruik de on-line editor om eea aan te passen. Dan kom je een aantal facetten van osm tegen, ziet resultaat, en tis nog eens goed voor de kwaliteit van de kaart ook.

Een tweede stap zou kunnen zijn het geven van de goede eigenschappen aan de wegen (dat was in de praktijk eigenlijk mijn eerste stap). Langzamerhand werk je dan toe naar het werken met gps icm on-line, om als laatste beginnerstap off-line te gaan werken (een stap waar ik nog steeds niet aan toe ben).

Als je als beginner off-line wilt gaan editten raad ik aan het eerst met Merkaartor te proberen. Een heel gebruiksvriendelijk programma, what you see is what you get. Ik begon ook eerst met de online editor, maar dat gaat zo traag, waardoor het editten vaak vastliep. Niet echt bemoedigend voor een beginner. Ook wordt aangeraden met JOSM te gaan werken, maar die vond ik niet echt gebruiksvriendelijk (ik ben er maar niet aan begonnen om die software onder de knie te krijgen, met Merkaartor gaat het ook best, m.u.v. het bewerken van relations).

Het werken met een off-line editor zie ik als iets wat na de beginnende beginner komt. Heb je een aantal basisdingen op een rijtje, dan wil je snel meer, en dan een ‘deel II’ voor de iets gevorderde beginner? Bij de beginnende beginner heb ik iemand voor me die voor de eerste keer eens langs komt op de site, uit nieuwsgierigheid iets wil doen, maar bv. het installeren (en eigen maken) van nieuwe software al te ver gaat. Doe je dan iets wat snel resultaat levert, dan heb je kans dat zo iemand zin krijgt om serieuzer aan de slag te gaan/blijven, en niet gaat verzuipen in de complexiteit van het geheel.

De on-line editor wordt altijd neergezet als tool om kleine dingen te wijzigen (dus bv. de naam en eigenschappen van de weg gaat prima), mits,
je inderdaad rekening houdt met de snelheid.

Als beginnende beginner had ik de eerste keren de neiging om op de uitgezoomde kaart te gaan editten, dat werkt niet. Tegenwoordig zoom ik zo ver mogelijk in, dan zijn er slechts een paar straatjes zichtbaar, dan de editor starten, dat werkt eigenlijk prima (dus alleen voor de hele kleine dingen waar je m.i. als beginner al eens mee kunt stoeien). Dus die toevoeging hoort er zeker bij, bedankt Ligfietser!