OSMtracker vreemd effect

Ik heb OSMtracker vandaag weer gebruikt. Nu heb ik sinds kort een HTC Touch Pro en die is on-the-fly in staat tiles te downloaden zodat je de map kan zien, waarover je heen banjert. (Dat is wel kicken trouwens om je eigen toevoegingen voorbij te zien schuiven.:))

Maar nu het probleem: Op een bepaald moment wandelde ik over een pad en het rode pijltje schoof geweldig precies over dat (overigens kaarsrechte) pad heen, maar eenmaal ge-upload zie ik het blauwe lijntje dronken naast het pad friemelen. Trouwens wanneer je eens zin hebt en het park ‘Schaep en Burgh’ bekijkt (gewoon intikken in search en dan in Potlatch op de G drukt) zie je een berg cyaankleurige lijntjes die als schimmeldraden door het park lopen. Ik weet zeker dat de rode pijl een stuk minder slingerde. Wie kan me zeggen hoe dat werkt en of ik er iets aan kan doen om dit te verbeteren?

Ik moet erbij zeggen dat ik hem op 1 sec interval heb staan; moet ik dat verhogen ofzo? Of is dit gewoon hoe GPS werkt en kan ik beter wachten op Galileo? :stuck_out_tongue:

Alvast dank!

Wat betreft het GPS gedrag, je zult een professionele GPS (met ditto prijs) moeten aanschaffen als je geen slingering in je tracklog wilt, vooral bij lagere snelheden zul je goed een drift in je track kunnen zien. Dit alles is mede afhankelijk van de ontvangst welke door veel dingen beinvloed wordt (bladeren, bomen, gebouwen, je lichaam etc.). Afhankelijk van het type GPS kun je twee dingen doen: plaats de GPS op een stabiele positie (dus niet in de hand houden) met goed zicht op de lucht. Een GPS met patch antenne (zoals de HTC waarschijnlijk gebruikt) positioneer je horizontaal, een quad helix antenne werkt het best vertikaal. De loginterval heeft geen invloed op de kwaliteit van de track (positie van de tracklog punten).

Wat betreft het gedrag van OSMTracker kun je het best je vraag stellen in de betreffende talk pagina in de wiki.

OSMtracker bevalt wel op de telefoon? Heb het maar heel even gebruikt op mijn pocketpc zonder een echt goed oordeel te hebben, maar liep wel eens vast. Laatst de nieuwste versie nog eens proberen te installeren, maar op de pocketpc moet zo’n microsoft net-ding-omgeving zitten, die iedere keer verdwijnt als mijn ppc een lange tijd op een lege battery heeft gestaan.

Heb het vermoeden dat er een verschil zit tussen het opslaan en het presenteren van de gps-signalen, als ik jouw bevinding lees. Bij het presenteren van de pijl zal het klein beetje verspringen wel gedempt worden, dus alleen bij een grotere verspringing dan x een nieuwe pijl tekenen, dit om onrustig beeld te voorkomen (maar verklaart weer niet waarom de ene er recht boven ligt en de ander niet)? Rubke zal daar wel het antwoord op weten. Maar kun je dit ook niet instellen voor het opslaan van de data, want ik neem aan dat je eigenlijk graag wil dat de opgeslagen data net zo ‘rustig’ zijn als de display (staat m.i. los van de tijdsinterval van een seconde, dat zal het onrustige alleen maar erger maken)?

denk dat op jouw resolutie die schommelingen niet te zien zijn op de map
op mijn diamond die 480x640 doet heb ik dat ook… je moet eigenlijk zoomlevel 18/20 hebben om dit te zien op zo’n scherm. hoe groot zijn je schommelingen als je ze bekijkt ? denk dat de kwaliteit van de gps ontvangst gewoon slecht is/was. helaas slaan we deze zogenaamde DOP waarden niet op in de gpx anders kon je het nog eens nakijken

Dan heb je volgens mij nog een oude PDA, ouder dan Windows Mobile 5? Dan is er ook weinig aan te doen, behalve hem niet leeg laten gaan. En de nieuwe versies van osmtracker zijn een wezenlijke verbetering t.o.v. de 0.3.* versie die lange tijd online stond. Op zo’n klein PDA scherm, en met zo’n grote pijl op een laag zoom level, zul je de schommelingen die je tijdens wandelen ziet, niet snel terug zien. Dat zie je inderdaad pas thuis, als je de track gaat bekijken.

Overigens, het wandelend een track maken is mijn minst favoriete bezigheid in het mappen. Liever nog ga ik even snel op de fiets over een wandelpad, want lopen, en zeker omdat er ook vaak bomen (in een park) zijn, levert een slechte kwaliteit track op.

Ik heb inderdaad zo’n WM 2003 op de pocketpc, dat die nu al weer oud is!

Op zich is dat terugzetten van de netomgeving geen probleem met syncen, als je windows computers gebruikt. Maar ja, m’n laptop (10 jaar oud), doet het op Linux.

Ja, eigenlijk bevalt alles me wel aan OSMTracker op de telefoon. Het functioneert vlekkeloos op de HTC. Ook het opnemen van spraak en het feit dat de camera van de HTC keurig wordt gebruikt bij het nemen van een foto. Ik heb dan ook al JOSM gedownload en geinstalleerd om de functionaliteit van foto’s langs je trace te gebruiken. Wat ik wel jammer vindt is dat ik de gemaakte trace niet op het scherm zie in OSMTracker.

Inderdaad werd het bereik van de satellieten nog steeds enigszins beperkt door blad aan de bomen en ik ga ook zeker eens proberen te werken met de GPS puck van mijn vorige systeem. Ik weet al dat dat werkt met tomtom op de HTC, dus ik neem aan dat dat met OSMtracker ook wel lukt. Die puck bind ik dan met een elastiekje om de schouderband van m’n rugzak; zo zal hij wat minder heen en weer zwaaien tijdens het wandelen.

In die parken mag je niet fietsen, dus die mogelijkheid valt af. Het is er ook vaak erg druk.

Ja, een hoger zoomlevel mis ik ook enigszins, maar het pijltje week echt niet af van het rechte pad, terwijl de trace er soms een vijftal meters vanaf week. Check de trace waar het over gaat: http://www.openstreetmap.org/edit?gpx=244445 (Ik had hem nog op private staan, maar nu dus niet meer). Het bedoelde pad ligt aan de westkant van het park en loopt vrijwel exact noord-zuid, tussen de parkeerplaats en de er langs lopende weg (Noordereind)

Welke versie gebruik je? Recente versies, van de afgelopen 2 maanden oid, laten de gemaakte track zien op de kaart.

Daarom zei ik ook “even snel”, want ik snap dat het niet mag. Nu zijn de parken waar ik kom al niet zo druk, is controle niet bestaand, en anders is er altijd nog wel een vroege zondagochtend om te mappen. :smiley:

Wel, ik dacht, “Kom aan het is zulk prachtig weer vandaag op mijn vrije dag; laat ik maar meteen de daad bij het woord voegen en met de tomtom GPS-puck gaan wandelen.” Gelukkig probeerde ik nog even thuis de connectie voor elkaar te krijgen en helaas: het lukte niet! Com3 en 4 leverde geen error op, maar ook geen verbinding, niet op 4800/9600/19200/2400 en 1200 baud; tomtom heeft er geen enkele moeite mee. (Ik las zojuist op de wiki dat de juiste setting: COM4 op 4800 baud was, maar zoals ik al zei: geen verbinding.)

0.6.1-rev 282

Ja, dat zou wel een keertje kunnen, maar toch: Het is van de Natuurmonumenten; het is ook nog eens het park waar het hoofdkantoor ligt en eh… ik ben er ook altijd wel eentje die zich graag houdt aan de regeltjes :). (Daarmee keur ik nog niet af dat sommigen er af en toe van afwijken, hoor! :smiley:

Oh, nog iets wat me niet bevalt is het enorm spiegelende display van de HTC.

Spiegelende display is ook probleem bij pocket pc, dramatisch als ook nog de zon schijnt. Daarom gebruik ik de pocketpc eigenlijk ook alleen maar als veredelde datalogger. Samen met de gps in bovenzak van rugzak, en dan na uploaden maar kijken wat die heeft opgenomen.

Hoe weet je dan op wat voor soort straat je hebt gereden, wat de straatnaam was, of er nog interessante en mapbare objecten waren, etc. etc. ? Ik bedoel: het mooie aan osmtracker is dat je er getagde foto’s en voice tags mee kunt maken, en die mogelijkheid gebruik ik dan ook uitgebreid.

@Hans van Wijk: die versie geeft zeker de opgenomen trackpoints weer als punten op de kaart. Bij het neerzetten van een waypoint zelfs een blauw puntje. Doet die dat bij jou niet?

Niet, gebruik een track primair om te kijken hoe ik gefietst heb :roll_eyes:. Waar ik fiets, ontbreekt niet veel, en ik fiets vaak in dezelfde buurt, dat weet ik de soort straat op een gegeven moment wel uit mijn herinnering te putten. Overige zaken zijn niet echt mijn ding :/.

Mooi weer, blad weg en… ik heb de Bluetooth GPS van Tomtom aan de praat gekregen onder osmtracker! Recept voor een prima trace dus… en ja hoor: nu heb ik een mooi, redelijk strak exemplaar: http://www.openstreetmap.org/edit?gpx=269629 is het. Ik geef de kwaliteit nu zo’n 90%. Prima om mee te werken in Potlatch! Het park gaat er nu heel aardig uitzien.

Voorwaarden voor een goede trace in een dicht bebost park zijn dus: In de winter gaan lopen als het blad weg is en (Lambertus: bedankt voor deze tip!) een GPS ontvanger op een relatief stationaire plaats, dus niet in je hand, want daar zwaai je onwillekeurig mee heen en weer wat de accuraatheid sterk negatief beinvloed. (Ik had hem met een elastiekje op een van de schouderbanden van mijn rugzak gebonden.)

Nee! Ik heb zojuist weer een trace gelopen en heb er goed op gelet, maar hij tekent helemaal niets tijdens de wandeling. Ik zie in de wiki (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmtracker) dat er 9 mensen gestemd hebben op de 640x480 Landscape VGA als hun trace machine; is er iemand van die 8 (ik heb er zojuist 9 van gemaakt) die hetzelfde probleem hebben of juist niet?

Dat osmtracker op mijn device geen trace tekent, is voor mij nog het enig overgbleven nadeel van osmtracker.

:slight_smile: Nou, ik heb het gevonden hoor. Er is een instelling die ervoor zorgt dat de trace (in rood-oranje punten) netjes op de kaart wordt getekend :slight_smile: :

Ga naar: menu:Settings → Tab:Tiles → Checkbox:Draw last track on map (slow)

Wanneer daar een vinkje staat, tekent osmtracker keurig de trace. Het is een beetje misleidende tekst omdat je denkt dat hij de laatst gelopen en opgeslagen track zou displayen, maar dat is dus niet zo! Dat woordje ‘slow’ tussen haakjes erachter, stamt denk ik nog uit de tijd dat de pda/smartphone nog niet zo snel was, denk ik, want ik merkte niets van enige vertraging. De vink staat default uit! Dus het laatste minpuntje is nu ook van tafel geveegd!

Wat ik ook heb ontdekt is dat wanneer je Tile Server: “http://tah.openstreetmap.org/Tiles/tile” kiest, osmtracker de laatste tiles download die je met http://www.informationfreeway.org/ geforceerd hebt laten renderen. Zo kan je na een tracing naar huis, de gpx uploaden, de paden intekenen, op informationfreeway een render forceren, na een paar uur weer op pad met een verbeterde kaart en de missende paadjes er ook bij tracen. Vóórdat je osmtracker start, wel even de tiles uit memory van je pda/smartphone verwijderen, zodat hij ze weer gaat downloaden.

Andere tileserver keizen doe je in hetzelfde tab als die van het vinkje: menu:Settings → Tab:Tiles → Listbox:Servers

I’m happy! :):slight_smile:

Dat is inderdaad mooi.

Overigens gebruikt die informationfreeway.org ook de kaart van Tiles@Home, en kun je al een tijdje op de kaart van T@H zelf ook renders vragen.

En als laatste: osmtracker heeft ook een tilemanager. Deze staat niet als in je programma-overzicht, maar je kunt hem vinden door met explorer naar de map van de osmtracker-installatie te gaan. Dan kun je selectiever je gecachede tiles wissen, zoals bv ‘alles ouder dan 3 dagen’.

Even een oude post weer leven in blazen :slight_smile: en voor een goede reden. Niet om iets te vragen, maar om kostbare informatie te leveren voor degenen die (nog) op zoek zijn naar een goede Bluetooth GPS receiver! Ik heb nl in mijn GPS tracing leven gewerkt met deze machines. Ik heb meteen het rapportcijfer erachter gezet:

  1. (Zeer oude) Tomtom GPS muis: 3
  2. HTC onboard GPS: 4
  3. Adapt Marathon: 6

Van de week heb ik er weer een gekocht:
4) Qstarz BT-Q818X: 8,5

Voor de goede orde: alle apparaten staan gekoppeld aan mijn HTC Touch Pro met OSMtracker.

Ja, ja, die laatste krijgt een dikke 8,5 van me omdat deze zich geen zier aantrekt van bomen. Zelfs een dicht naaldbomenbos, waarin ik met de andere machines acuut het signaal verloor, bleef deze gewoon doorstomen. Helemaal top! Ik verwacht nu zelfs met blad aan de bomen nog een bruikbare trace te verkrijgen.

Met de Adapt op de schouderband van mijn rugzak had ik altijd het probleem dat, wanneer ik een bocht van meer dan 30 graden maakte, ik de fix alweer kwijt was voor 20-30 seconden. Natuurlijk omdat mijn hoofd er aan een kant altijd tussenzat en dat nog altijd heel wat GPS blokkerend water bevat (ook zonder die bekende medische term :P))

Wanneer ik nu 180 graden draai, staat het pijltje in 1-2 sec weer de goede kant op. Bij de vorige GPS receivers duurde het een eeuwigheid voordat de speed weer >0 was op het map-scherm van osmtracker.

Redenen van de verbetering gooi ik maar op 66 kanalen ipv 20 op de Adapt; 5Hz refresh rate ipv 1 Hz op de Adapt.

Ergo: een aanrader!!

Websites:
Fabrikant: http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q818X-F.htm
PDAShop: http://www.pdashop.nl/product/64337/60595/qstarz-bt-q818x-bluetooth-gps-receiver.html (75 euri’s)

Zou wel eens benieuwd zijn naar heel veel traces van al die apparaten op steeds hetzelfde stuk weg of zo, of dat een beeld geeft van de afwijkingen.

(PS: Denk dat handiger is om van je bevindingen een nieuwe topic te maken. Denk dat wel meer mensen zoeken naar een goede gps, maar dat zoek je niet onder deze titel :wink: )

mocht je ooit gpsjes gaan vergelijken, zet dan wel de nmea loging aan in omstracker… daar zit tenminste ontvangst kwaliteits data bij (dop waarden)