GIS data importeren

Per PM ontvangen:

Zolang er geen copyrights o.i.d. aan de GIS data verbonden zijn kun je deze in OSM importeren. Zie ook de Legal FAQ. Als je hier niet 100% zeker bent, voeg dan een unieke tag toe aan de geimporteerde tag waarmee jou import aan te herkennen is, zodat het mogelijk is om deze later te kunnen verwijderen (bijvoorbeeld: source=milovanderlinden). Ook als je nog niet veel ervaring hebt met OSM en toch direct veel data wilt importeren is het wellicht verstandig om een unieke tag toe te voegen.

OSM heeft een aantal clients waarmee data in OSM aangemaakt kan worden. Hiervan is JOSM de bekendste. Al deze clients gebruiken een op XML gebaseerd dataformaat (API) om de data naar de servers van OSM te sturen. Wellicht dat je een script o.i.d. moet maken om jou GIS data te converteren naar dit OSM formaat. De data kun je dan m.b.v. JOSM in OSM importeren.

Hoewel er veel tijd en energie wordt gestoken in het genereren van data en online kaarten is er nog niet veel navigatiesoftware beschikbaar dat kan werken met OSM data.

Lambertus, bedankt voor het antwoord! Ik denk dat het schrijven van een converter niet zo moeilijk kan zijn, ik heb ook al een converter van shape naar Google Earth gemaakt.

Ik ga kijken of ik het bestandsformaat kan doorgronden, heeft iemand toevallig een héél klein voorbeeldsetje waar alle voorkomende elementen inzitten? Liefst binnen onze landsgrenzen.

Als je de link naar de API volgt (in mijn vorige bericht) dan krijg je stukjes voorbeelden te zien van het XML document model van de API. Wat je ook kunt doen is met JOSM een (bekend) gebied downloaden en deze lokaal op te slaan in een .OSM bestand. Dit bestand kun je dan analyseren, ook wat er veranderd wanneer je een node toevoegd e.d.

Hallo ben net nieuw in dit forum en zit eigenlijk met dezelfde vragen als Milo. Ik zal de links nog even bijkijken voordat ik over de technische invulling vragen ga stellen.

Ik heb bijna 1100 kilometer aan wegen rondom Assen bij elkaar gefietst en in mijn eigen formaat verwerkt. Assen, Beilen en een aantal kleinere dorpjes zitten er zo’n beetje 100% in. Dat zou een welkome aanvulling op de reeds 6000 km geregistreerde wegen in Nederland kunnen zijn.

De reden dat ik aan het tracken ben is dat ik een eigen navigatiesysteem aan het bouwen ben en ik niet in de dure kaarten van de gevestigde orde wilde investeren en daarmee dus ook afhankelijk zou zijn van hun kwaliteit en traagheid van bijwerken.

Het idee is dat, in ruil van tracken en vullen van metadata van de wegen, de software gratis beschikbaar gesteld wordt. Eigenlijk het idee waarop ook OpenStreetMap is gebaseerd.

Dus wellicht kunnen we onze krachten bundelen.

Richard

Aha, hier was je openings post verstopt :wink: Nou ja, je hebt op de mailing list al antwoorden gehad.