De Lek bij Vianen

Bij het nalopen van een kruimelspoor van een fietstocht van vandaag viel me bij Nieuwegein - Vianen op dat de Lek en ander water op de OpenFietsmap Light van 28-7-2012 er niet goed uitziet. Zie: http://www.openstreetmap.org/?lat=51.9971&lon=5.07742&zoom=17&layers=M Ten oosten van het viaduct van de A2 is het water gemapt als natural=water en ten westen van dat viaduct als outer multipolygon Lek met ID 1074822. Nu blijkt die multipolygon uit meerdere stukken te bestaan en het lijkt mij dat deze stukken eigenlijk gekoppeld moeten worden. Dat gaat echter niet omdat er dan teveel nodes ontstaan - de fixme die erbij staat, geeft dit ook aan. Wat is de beste manier om zoiets aan te pakken? De multipolygon relatie verwijderen en op de weg een tag natural=water zetten, of kleinere multipolygons maken door oversteken te maken naar de overkant? Dat laatste lijkt mij vrij veel werk (en niet zonder risico het een en ander te verprutsen?). Een andere optie is om het gewoon te laten zoals het is omdat het westelijke deel van de Lek op de OFM Light wel netjes als water wordt weergegeven, maar formeel gesproken, moet er wel wat gecorrigeerd worden, dacht ik.

PS. In Nieuwegein lijkt al het een en ander gerepareerd te zijn door mapper Stonemountain op 28-07-2012.
Edit: het lijkt trouwens OSMF redaction bot schade, want op de OFM Full van 14-7 ziet de Lek en overig water in Nieuwegein / Vianen er wel goed uit.

Ik dacht laat ik kijken of ik dit kan oplossen. Helaas: Openstreetmap database offline.

Gewoon even afwachten op een volgende OFM update, want de laatste edits van Stonemountain zijn van 30/7 (waterway=river heeft hij omgezet naar natural=water en dat moet wel lukken)

Hoe gaat OFM/Mkgmap om met waterway=canal op een vlak i.p.v. een weg? Mapnik kan het zo te zien prima renderen, maar de wiki en JOSM vinden het niet leuk. Stonemountain heeft het Lekkanaal en een deel van het A’dam-Rijnkanaal zo getagged. (Jeukende vingers om het terug te draaien.)

Daar ben ik laatst mee aan het stoeien geweest. Als je de waterway=canal in het polygons bestand definieerd zal hij hem netjes vol laten lopen. Maar: lijnen die met deze tag zijn aangegeven (wat de juiste manier is) zal hij dan begin- en eindpunt verbinden en vervolgens inkleuren.

Klopt, Stonemountain maar eens een mailtje gestuurd om het terug te draaien.

Hierbij het antwoord van Stonemountain:

De edits van hem zijn wel te begrijpen als je de presets knoppen van Potlatch ziet. Bij natural=water staat dat dan ingesteld als “Lake”, wat je als mapper natuurlijk wilt verbeteren in “canal” of “river”, niet wetende dat dat dan weer lijnelementen worden (waterways). Riverbank zou ook gebruikt kunnen worden (geldt voor polygonen).

Een canal lijnelement wordt vaak ingetekend binnen een multpolygon (natural=water) om de waterweg routeerbaar te maken voor schepen en om de naam eraan te hangen. Geef je de naam aan de multipolygon dan wordt de naam van het wateroppervlak alleen weergegeven in het midden van de polygon. Ik vrees dat het ‘canal’ daarom ook wel misbruikt wordt als ‘mappen voor de renderer’ …

Ik zie dat niet als misbruik, eerder een vorm van roeien met de riemen die je hebt.
Een voorbeeld van ‘mappen voor de renderer’ is een heideveld als industrieterrein taggen omdat de kleur in Mapnik dan mooi rose wordt :wink:

De Koninginnensluis in Vreeswijk en de aansluiting op de Lek dan maar voorzien van tags natural=water (stond nog op waterway=canal)… :slight_smile:

Ik had van de week ook de Noordersluis en de aansluiting op het A’dam-Rijnkanaal al gefixed. Dat was overigens door een andere beginnende mapper gedaan. :slight_smile:

Ik heb een ticket aangemaakt in Potlatch want hier zit m.i. de bottleneck: https://trac.openstreetmap.org/ticket/4510

Zie ik op de OFM-Light van 18-8-2012 pvd :rage: dat de Lek nog steeds (weer!) niet in orde is. Mapper Hendrikklaas heeft op 16-8 vrolijk de countourlijn weer voorzien van waterway=river, maar gelukkig heeft @Stonemountain dat alweer gecorrigeerd naar natural=water, zoals het was en zoals het hoort - ook zonder ‘name’ tag dus, want die staat op de waterway die midden in de Lek is getekend.
Wel heb ik nog wat rommel opgeruimd onder de Jan Blankenbrug, zodat het water er daar de volgende keer ook weer normaal bij ligt. Ook nog een vraag: ten westen van de Jan Blankenbrug is de Lek getagged als multipolygon met natural=water op de relatie. Prima, maar die multipolygon bestaat uit losse delen en is niet een gesloten contourlijn. Is dat wel goed - hoewel op osm.org en op de OFM het water er goed uitziet? Zal het niet veranderen hoor, maar ik dacht altijd dat zo’n multipolygon een gesloten contourlijn moet zijn en het verbaast me dat alles er wel gewoon goed uitziet.

Volgens mij is het geen probleem als de omtrek van een multipolygon uit losse stukken bestaat; ik kom ze zo vrij regelmatig tegen. Ook de wiki geeft dit als mogelijkheid: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multipolygon.

Heb de relatie (http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1074822) net nog even nagekeken, en alle stukjes samen vormen een gesloten omtrek en wat eilanden.

Jeroen, bedankt - weer wat geleerd.

Zolang het niet wordt aangepast in hetzij Potlatch (alle waterpolygonen worden “lake” genoemd) dan wel mkgmap (waterways worden niet als polygoon gerenderd maar alleen als lijn) zal ik een truc moeten bedenken.
Gelukkig staat er ook nog een tag 3dshapes:ggmodelk=23 bij iedere natural=water polygoon. Als een mapper die natural=water weghaalt en vervangt door een waterway, kan ik die tag natuurlijk ook gewoon weer aanvullen met natural=water in mijn scripts. Deze truc lukt alleen niet als men de 3dshapes:ggmodelk tag ook weghaalt, of als het water niet geimporteerd is van 3d shapes, maar de meeste schade kan denk ik voorkomen worden.

De polygonen zijn volgens mij het probleem niet. Het gaat mis als de ‘weg’ van een gesloten contourlijn rondom een gebied met water getagged wordt met waterway=river in plaats van natural=water - erger nog als de tags goed zijn en iemand meent die weer te moeten wijzigen naar waterway… Dat laatste is een kwestie van correcte tags gebruiken en daarvoor zou ik niet gaan zitten sleutelen met work-arounds om je kaart goed te krijgen, toch?! Ik snap overigens wel de valkuil in de defaults van de ‘Simple’ modus van Potlatch 2…

De reden dat iemand dat wil wijzigen is de editor, Potlatch. Daar staat nl bij iedere polygoon die getagd is met natural=water “Lake”

Een mapper die niet weet dat dat goed getagd is, wil dat verbeteren met canal ipv “Lake”

In de tags komt dan waterway=canal ipv natural=water te staan. De OFM kan dat niet renderen want die ziet dat daar een blauw lijntje moet komen (waterway=canal) ipv een blauwe gevulde polygon.
Omdat bij iedere natural=water polygon die geimporteerd is ook de tag 3dshapes:ggmodelk=23 staat aangegeven kan ik aannemen dat daar oorspronkelijk ook natural=water bij hoort. Mocht iemand dat veranderen in waterway dan kan ik de OFM scripts zo aanpassen dat daar toch nog natural=water bij hoort. Ik denk niet dat het ergens fout kan gaan, hooguit tekent die alleen een waterway als iemand ook de 3dshape tags weghaalt. Ik snap wel dat dit een workaround is maar mapnik rendert die foutieve tags toch ook goed? Of zie je de OFM soms als tool om fouten/incorrecte tags op te sporen? Mi is het belanngrijker dat de kaart goed wordt gerenderd en niet of de tags exact juist zijn volgens de richtlijnen.

Ik gebruik de OFM Light - zeker na de run van de redaction bot - inderdaad om defecten op te sporen. Kruimelsporen van mezelf en fietscollega’s teken ik (nog steeds !!) over met een route en kom dan op eenvoudige manier ontbrekende stukken weg, fietspaden die veranderd zijn in ‘pedestrian’, verdwenen knooppunten, ‘gekke’ stukken water zoals de Lek en zijkanalen bij Vreeswijk - Vianen, etc. tegen. Omdat ik (of collega) daar ter plekke ben geweest, kan ik ook met een gerust geweten verbeteringen aanbrengen (voor zover dat in mijn mogelijkheden / binnen mijn kennis ligt) - “eigen” waarnemingen verwerken dus. Als ik het niet weet of twijfel, dan is er dit geweldige forum. My way of life with OSM :slight_smile:
Als een vlak water op de kaart (OFM) wordt weergegeven met een blauwe contourlijn i.p.v. en blauw vlak ben je het toch wel met me eens dat de kaart niet goed gerenderd is, of begrijp ik je nu niet goed?

Ja, maar ligt dat nu aan de kaart (OFM, of mkgmap) of aan de mapper of editor (Potlatch)? Of aan de afspraken die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. Mapnik rendert het wel goed. Ik kan met een workaround het ten dele ook oplossen, zodat jij je tijd beter kan richten op het aanvullen van verbeteringen in het netwerk van wegen en routes en niet hoeft te laten afleiden door randzaken als een droogliggende Lek :wink:

Als de makers van Potlatch een beetje hun best willen doen is het lek in de Lek verleden tijd.