Realtions: fiets route, graag advies

Hallo.

ik ben niet erg bekend met Routes (Relations). Ik wil van enkele wegen die deel uitmeken van zo’n route de “access” aanpassen. JOSM geeft dan aan dat er ook 484 punten van de route aangepast worden.

Is er een risico dat de route daarmee vernield wordt?

Dat lijkt me niet, het kan ook zijn dat deze melding komt door:

  • oudere versie van JOSM die nog niet zo goed met relaties om kan gaan
  • je hebt een weg die onderdeel van de route uitmaakt opgeknipt in 2 of meer stukken
  • je hebt wegen tot de route toegevoegd die er voorheen nog niet deel van uitmaakten
  • etc.

Maar als de enige bewerking die je gedaan hebt het toevoegen van de access tags is, dan is er niks aan de hand.

Bedankt,

De weg is slechts deels restricted dus ik moet hem wel in 2-en knippen. Ik wil de route behouden, hoe moet ik dat doen?

bvd Hugo

Dat hangt af van de versie van JOSM. Met de nieuwere JOSM worden beide delen automatisch weer aan de route toegevoegd, met oudere wordt 1 deel niet automatisch toegevoegd en dat zul je dus met de hand moeten doen:

Selecteer een stuk weg waar de route nog op zit, dubbelklik op de route relatie, een popup met de relatie eigenschappen wordt zichtbaar. Selecteer nu de stukken weg niet nog niet aan de route toegevoegd zijn, klik op de knop ‘add to relation’ (of iets dergelijkst) en klaar is kees.

bedankt, werkt inderdaad. Wat wel opvalt is dat ook bij toeval hier en daar de route breekt (bv als je een fietspad aansluit op de route). Ik heb hersteld wat er in het mij bekende gebied ligt, maar zo te zien zijn er nog heel wat andere breuken,

Ja, vooral in de LF fietsroutes zijn nogal wat onderbrekingen. Als je gaten tegenkomt en deze wilt fixen → graag natuurlijk.

Zal ik zeker doen. Moet er wel meer attent op zijn, bedankt alvast,