Talojen / Katujen numeroinnista

Paremman tekemisen puutteessa olen alkanut piirtelemän taloja ja lisäämään katunnumeroita. Olisi mukavaa, jos saisi linkin josta voisi katsoa esimerkkiä hyvästä numeroinnista. En tarkoita linkkiä wikiin vaan linkkiä jonka voi kopioda ja liittää JOSMiin, jotta voi katsella kuinka numerointi on toteutettu.
Itse olen tähän mennessä vain laitellut yksittäisiä nodeja taloihin tai tien viereen jos taloa ei ole piirretty. Nodet olen merkannut addr:streetnumber ja addr:street tageilla. Lähinnä kiinnostaa addr:interpolation tagn oikea oppinen käyttö. Kenties se myös vähentäisi vaadittavaa työmäärää numeroinnin suhteen.

Kai se on sitten Karlsruhe. Kiellosta huolimatta, tässä ensin linkki wikiin:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/House_numbers/Karlsruhe_Schema
ja tässä Osmarender-tasolle itse kaupunkiin:
http://openstreetmap.org/?lat=49.026&lon=8.37233&zoom=17&layers=0B00FTF

Tuota Karlsruhe sivua (wikistä) olen tavannut moneen otteeseen. Ajattelin vain, jos olisi löytynyt hyvä esimerkki suomesta. No kyllähän noita piirtelee ja merkkailee street ja streetnumber tageilla. Eniten harmaita hiuksia aiheuttaa yahoon kuvissa oleva vääristymä, jonka takia on hyvin epävarma olo sen suhteen mihin kohtaan talo tulisi piirtää.
Eli GPS-urat osuvat hyvin kartan merkintojen päälle, mutta yahoon kuvissa tulee jo lyhyellä matkalla heittoa. Asetat yhden kuvalla olevan tien uralle, niin muutaman sadan metrin päässä oleva tie ei enää osu yksiin. Yritä siinä sitten arvioida piirrettävän rakennuksen paikkaa. Olen kuitenkin lähtenyt sillä periaatteella, että teiden ja reittien oikeellisuus on oleellisempaa kuin se kuinka hyvin talot ovat sijoitettu toisiinsa nähden. Eilen piirtelin Munkkiniemeä alkaen Huopalahdentien ja Munkkiniemen puistotien ympäristöstä. Rakentavaa kritiikkiä otetaan mielellään vastaan.
Tein myös photomapping harjoituksen, jonka tulokset realisoituvat pikkuhiljaa ensi viikon aikana. Alueena juurikin Munkkiniemi.

Yhden kerran sain vastata kysymykseen, että mitä oikein kuvailen. Päätin ottaa ystävällisen lähestymistavan ja kertoa openstreetmapista sen sijaan, että olisi vain todennut sen olevan oa asiani (kuten se oikeasti on). Pitäisiköhän tulostaa http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Press , jonka voi antaa jos jatkossa tulee vastaavia tilanteita…

Olen myös koittanut merkitä satunnaisten katujen osoitteita. Olen merkannut osoitteita relaatioilla “Karlsruhe-mallin” mukaisesti, joten tässä siitä esimerkki. Relaatioiden syöttäminen ei välttämättä ole aina kaikkein suoraviivaisinta, mutta ainakin interpolointiviivojen piirtämiseltä tässä säästyy (ellen ole käsittänyt aivan väärin).

JOSM:in pikavalinta (Presets | Places | Addresses) avittaa mukavasti merkkaamista, kun ottaa työn alle yhden kadun kerrallaan. Tämä aputyökalu on hiukan hämäävässä paikassa, joten ainakin omaan silmään tämä osui vasta hiljattain :slight_smile:

Mihin tuo relaation tekeminen vaikuttaa? Itse luulin sen olevan vaihtoehtona addr:street -tagin käytölle. Kiva kun tänne sai esimerkkiä katsottavaksi. Heti alkoi nolottamaan oman taggauksen puutteelinen taso. (addr: postcode, postal_code, is_in tagien puute…)

Relaation luominen vaikuttaa siten kuin osoitedataa käsittelevä ohjelma haluaa sen vaikuttavan. Käytännössä kai osmin “alkuperäisdatasta” xml-muodossa on varsin vaikeaa hakea tehokkaasti, varsinkin jos käsitellään vaikka koko maailmaa, joten tiedot tuodaan johonkin tietokantaan. Tällöin tuontivaiheessa voitaisiin luoda addr:street -tagin avulla tai muuten vain lähimpään tiehen yhdistämällä relaatiot joilla osoitenumeroiden haku on riittävän tehokasta. Näin siis mikäli wiki- ja postituslistakeskusteluista olen Karlsruhe-kehittelijöiden suunnitelmat oikein ymmärtänyt.

Jos numeroa merkkaava node (tai numeroitua taloa merkkaavan tien keskipiste) on yksiselitteisesti ja selvästi lähimpänä oikeaa tietä, ei kumpaakaan sinänsä tarvita muttei niistä haittaakaan ole.

Is_in tagista on kahta mielipidettä, toisista se on tarpeetonta koska alueet tultaneen lopulta määrittelemään rajaviivoina ja tiedon toistaminen tuhansia kertoja johtaa vain ristiriitoihin niin alueen kuin muodon osalta (is_in=Helsinki vs. is_in=Lauttasaari, Helsinki, Finland), toisista se on riittävä ja hyödyllinen tapa luokitella alueisiin. Itse olen sitä lisäillyt muistaessani, erityisesti alueiden reunojen lähellä, ja Namefinder taitaa hyödyntää sitä tuloksista kertoessaan jos saman nimisiä paikkoja löytyy useammilta alueilta. Postal_code vaikuttaa olevan briteille jotenkin tärkeämpi asia kuin Suomessa, mutta onhan sekin hyödyllinen mutta niitä lisäillään sitä mukaa kuin itse paikallistuntemuksestaan tietää…

Parhaiten talojen paikan arvioi käytyään itse paikan päällä, ts. jälkikäteen näkee kuvasta että "tämän tien keskiviivasta talon seinään on kaista + jalkakäytävä + mondeon verran nurmikkoa = 2,5-3,5 + 2-3 + 5 = 9,5 - 11,5 metriä (tai kantakaupungissa vähemmänkin). Potlatch ei metrejä näytä mutta JOSMilla mitan saa näkyviin ja samalla suorakulmaistettua talot. Mutta mikä tahansa data on hyvää kunhan ei taloa tien tai toisen talon päälle asti tunge, joten siltä osin hyvältä näytti Munkkiniemessä, mielestäni.