task=tracking, weather=pouring_rain

Na het werk nog even omfietsen zodat in de buitengebieden nog wat getracked wordt resulteerde vandaag in 1/2 centimeter water in mijn schoenen. :expressionless: Nou wist ik wel dat er kans op regen was maar in de bossen kun je niet echt zien wat er aan komt, dus op het verste punt begint het natuurlijk hard te regenen…

Thuis gekomen lijken de tracks wel een veel grotere afwijking te hebben dan normaal, kan dit nou komen door het slechte weer of het feit dat ik de GPS aan een clip onder mijn jas droeg (i.p.v. op het stuur)?

Het zal voornamelijk te maken hebben met de hoeveelheid gebladerte waar je onder door fietst.
Het is algemeen bekend dat je ontvangst tussen de bomen een stuk minder is. De theorie is dat bomen veel water bevatten, en radiogolven weerkaatsen op water.

Als geocacher heb ik dit al vaker meegemaakt. :wink:

Ook de regen (weer water) en bewolking (nog meer water) hebben iets van invloed op je ontvangst, maar toch stukken minder dan bomen.

Ik verwacht niet dat het zo zeer aan de bomen heeft gelegen omdat de afwijking ook gebeurde op wegen waar ik wel vaker geweest ben in dezelfde periode. De invloed van het onstuimige weer zal wel doorslaggevend geweest zijn.

Volgens mij is de jas de grootste boosdoener, als ik mijn 60CSx in m’n jaszak doe dan is het ook heel slecht gesteld met de nauwkeurigheid, ook bij helder weer. Het GPS signaal schettert niet bepaald de pan uit.

Ben hier trouwens nieuw op dit forum, kreeg de link van een kennis en het lijkt mij een mooi project, moet er alleen nog even achter zien te komen wat er nu precies verlangd wordt van de loggers. Is het alleen maar rijden/lopen/fietsen of moet er nog meer vastgelegd worden.

Welkom :slight_smile:

De basis ligt bij het vastleggen van wegen/paden e.d., dus het tracken van je omzwervingen. Deze gegevens (GPX tracklogs) kun je (eventueel geanonimiseerd) uploaden waarna anderen er een kaart van maken. Dit proces wordt mappen genoemd. Als je meer wilt doen dan tracklogs uploaden dan is mappen de volgende stap (pas op: mappen kan verslavend werken).

Inmiddels heb ik m’n woonwijk gemapt, of het zin heeft weet ik niet want over twee jaar gaat de sloperskogel door de wijk. Het is inderdaad verslavend, ben ook bezig met het mappen van de drie varianten thuis-werk.

Ik zie wel dat er nog een lange weg te gaan is voor nederland gemapt is.

Veelal blijven de wegen grotendeels op dezelfde plaats liggen wanneer een wijk gesloopt wordt en opnieuw opgebouwd. Waarschijnlijk blijft je werk dus langer nuttig dan de komende twee jaar. Je kan het ook beschouwen als een goede oefening :wink:

Het volledig in kaart brengen van Nederland gaat inderdaad lang duren, maar vergeet niet dat het de laatste maanden enorm hard gaat. Ook trekt het bekender worden van dit project en het completer worden van de kaart steeds meer mensen aan en misschien zelfs bedrijven waardoor de kwaliteit steeds sneller steeds beter wordt. Wellicht dat daar in de toekomst eens wat statistieken van gemaakt kunnen worden (daar zijn al mensen op de mailing list mee bezig namelijk).

Ik had bijna dezelfde ervaring, het was vanavond regenachtig en stormachtig weer. In eerste instantie lagen mijn GSM en GPS aan weerskanten van mijn PC en kreeg ik de gekste data(een spaghetti-achtige track), maar na het verplaatsen van de bluetooth-GPS-receiver en de GSM, naar een andere woonkamer-vensterbank(zeven meter verder), bleef dat bijna het zelfde.

Met vriendelijke groet,

Bert

P.S. Ik heb mij zojuist (gisterenavond) aangemeld, maar het blijft voor een newbie onduidelijk. Ik ben al dagen aan het lezen, maar wordt van her naar der gestuurd, o.a. het starten van een nieuw topic(nog nergens gelezen: Correctie, enige minuten naar het verzenden van dit bericht.). Wat mij het meest interesseert, is het feit of OSM ook te gebruiken is op een Sony Ericsson K810i inclusief bluetooth-GPS-receiver. Mijn GSM heeft java mogelijkheden, maar kan ik OSM gebruiken, installeren of omzetten naar een voor mij bruikbaar formaat.

P.S.² Ik heb meerdere keren gelezen, dat het in een bosrijk gebied of bomenrijke laan enz., moeilijk is om GPS-data binnen te krijgen. Misschien dat iemand diezelfde route nog eens wil bewandelen/rijden, als er minder blaadjes aan de bomen zitten(kaal, troosteloos(winter)) :sunglasses:, maar ik begrijp dat het moeilijk is om achter die gebreide…/kachel vandaan te komen ;).

Welkom Bert!

Sorry, ik heb een beetje moeite met het begrijpen van delen van je PS-sen… Maar inderdaad als newbie kan het hele OSM gebeuren verwarrend overkomen. Veel sites en pagina’s waar vanalles opstaat en weinig echt goede handleidingen. Laat je niet ontmoedigen en laat het allemaal rustig bezinken. Als je vragen hebt: start gewoon een nieuw topic en ik zal mijn best doen je vragen te beantwoorden. Voor heel snelle antwoorden is het misschien handig als je je aanmeld op het Nederlandse IRC kanaal.

Wat betreft je telefoon met J2ME (?) Java, er zijn bij mijn weten een aantal (opensource) projecten die kaarten voor dit platform kunnen laten zien. Hopelijk kun je daarmee uit de voeten.

Het maken van tracks in bosrijke gebieden kan inderdaad het beste gedaan worden in de herfst/winter/voorjaar periode. Dat levert veel betere resultaten op en zolang het niet zo hard waait als nu is het (ook als het koud is) in deze periode lekker te fietsen.

Mijn excuses.

Na het winterklaar maken van mijn motorfiets vandaag, wilde ik nog even een proefrit maken over een nieuwe weg in mijn omgeving(het was gelukkig een paar uur droog) en hiervoor had ik mijn GSM(Sony Ericsson K810i) en mijn bluetooth-GPS-receiver(RoyalTek Mini RBT-2110), verdeeld over de borstzakken van mijn hemd.
Hierna heb ik dezelfde route nog eens gereden maar nu met de GPS-muis goed ingepakt in een badhanddoek, dit pakketje in een plastic draagtas en daarna opgesloten in de topkoffer van mijn motorfiets.

Bij thuiskomst heb ik de routes omgezet naar .kml, om de routes op Google Earth eens even te bekijken en van grote hoogte zag het er goed uit. Maar na het inzoomen bleek dat de routes in noordelijke en zuidelijke richting, bij de tweede test netjes op de weg werden aangegeven maar bij de eerste test vlak naast de tweede route. En routes in oostelijke of westelijke richting hadden een iets grotere afwijking, bij de tweede test de heen en terugrit via de linker baan en bij de eerste test iets verder langs de weg(door bomen en huizen).

Wat ik wilde aantonen is het feit dat de GPS-receiver geen enkele moeite heeft als deze door kleding of kunststof(plastic) wordt bedekt, maar ik denk dat een GPS meer moeite heeft met het op het lichaam dragen, volgens de medische encyclopedie bestaat ons lichaam uit 80% vloeistof en hierdoor worden waarschijnlijk de, te ontvangen satelliet-gegevens negatief beïnvloed, net als bij regen en stormachtig weer.

Maar ook is hierdoor een nieuwe vraag ontstaan: Hebben meer mensen dat euvel dat oostelijke of westelijke richtingen slechter worden aangegeven, of ligt dat aan mijn hardware en/of software(Download GPS Track APK for FREE on GetJar)?

Met vriendelijke groet,

Bert

P.S. Ik zou die data van die nieuwe weg willen uploaden en ter controle willen aanbieden, maar heb hiervoor nog geen adres gezien of eroverheen gelezen.

De afwijking die je nu in een oost-west richting ziet is niet iets wat specifiek bij het gps gebeuren hoort. Hiervoor zijn waarschijnlijk veel mogelijkheden te bedenken. Misschien dat het doordat er wat minder satellieten een lock hadden wat de nauwkeurigheid verlaagd. Het zou ook kunnen komen dat de kaart van Google niet helemaal goed is uitgelijnd. Dit is bij de Yahoo kaarten die bij de online editor gebruikt worden ook het geval.

Jouw gpx track kun je hier uploaden. De traces hoeven niet door derden gecontroleerd te worden. Wel is het handig dat je zelf stukken verwijderd waarvan je zeker weet dat die niet kloppen (binnenshuis bijvoorbeeld).

Alleen de gpx-data?

In de afgelopen dagen ben ik wel eens de tekst tegen gekomen, om nieuwe routes/wegen te voorzien van foto’s als bewijs?

Tevens heb ik de mogelijkheid op mijn GSM om tracks om te zetten naar: Google Earth *.kml
GPS Exchange *.gpx
Excel *.csv

En in eerste instantie had ik een totaal pakketje/map/directory willen maken, om te uploaden.

Met vriendelijke groet,

Bert

Op het laagste niveau draait OpenStreetMap op GPX data. Met behulp deze data worden de wegen gepositioneerd en kan aangetoond worden dat OSM de wegen niet overgenomen zijn van een commerciele kaart.

De wegen worden getekend en van eigenschappen voorzien met behulp van een editor (online: Potlatch, offline: JOSM). Met de offline editor kun je ook gebruik maken van foto’s en geluidsfragmenten als geheugensteuntjes. Deze geheugensteuntjes bewaart de betreffende persoon op zijn eigen computer en worden/kunnen niet geupload worden naar de OSM servers (wel naar bijvoorbeeld foto sites als Flickr of Picassa). Beschouw foto’s e.d. als aantekingen op papier…

Het omzetten van GPX tracks naar andere formaten is niet nodig voor OSM. Als je meer wilt doen dan alleen wat rondrijden/fietsen/lopen kun je het beste 1 van de editors pakken en gebieden die je kent controleren en/of aanvullen.

Zoals gezegd werd mijn track (met een kleine meter verschil) goed weergegeven op Google Earth, maar werd geweigerd door OpenStreetMap, omdat er geen time-stamps in mijn .gpx-file aanwezig waren.

Met deze reden zal ik mij terugtrekken totdat ik betere software heb.:frowning:

Met vriendelijke groet,

Bert

Sorry, maar dat had ik nergens gelezen.

Dat zal niet nodig zijn. Er is een script dat timestamps aan een GPX file kan toevoegen.