Tag voor dierenasiel?

Heb enkele eerste OSM sessies achter de rug op de fiets in de nabijheid van mijn directe woonomgeving de laatste maanden.

Nu zijn er in ons dorp behalve de standaard “kerk en kroeg” en twee torens maar een locatie waar je als local meermaals per jaar de weg naar toe gevraagd krijgt en dat is een regionaal dierenasiel.

Ik vroeg me af:

  1. bestaat er een tag en icoon voor een dierenasiel op de OSM kaart
  2. Zo nee, hoe zou je zo’n tag kunnen realiseren en meer in zijn algemeenheid: wie werken er aan nieuwe beschrijvende tags en wie beslist er over (met het oog op uniformiteit).

Ik gebruik na oefenen met meerdere editors nu overigens Merkaartor, bevalt uitstekend.

  1. Dat hangt van de kaart af, ook al zou hij op de hoofd OSM site gerenderd worden (dat is overigens niet zo voor zover ik weet) dan wil dat niet zeggen dat een dergelijk POI ook op andere kaarten getekend wordt. Hierom moet je je dus ook niet blindstaren op wat wel en niet gerenderd wordt op de website waar jij normaal naar kijkt (dit zeg ik in de algemeenheid, dus niet rechtstreeks tegen jou).

  2. Maak een voorstel + svg of jpg o.i.d. plaatje in de proposals sectie van de wiki. Probeer hierbij de tagdefinitie zodanig te omschrijven dat deze een reeks van aanverwante zaken kan aangeven. Vermijd dus zoveel mogelijk tagvoorstellen als: pet_asylum=yes, maar eerder iets als: shop=pet_asylum (shop is niet helemaal de juiste tag maar het gaat om het idee). Kijk vooral even naar andere proposals (vooral degene die geaccepteerd zijn).

In de tussentijd tag je gewoon dat dierenasiel zoals jij dat graag zou willen en bedocumenteer dat ook in je ‘home’ pagina op het wiki. Mocht het in de toekomst anders moeten dan kan jou tagbenaming en omschrijving gebruikt worden om de boel weer gelijk te trekken.

@Zandbelt, Ja, daar ben ik ook voorstander van. “animal asylum” echter is nu niet een echt engels woord, vermoed ik. Je vindt er op google bijvoorbeeld maar 827 hits over; “animal shelter” echter levert 3.990.000 hits op. dat lijkt mij dan ook het goede woord. Zie ook Wikipedia, Animal shelter. Die wiki levert dan ook meteen een goed voorstel voor de manier waarop we die tag kunnen opbouwen. De omschrijving daaruit kunnen we dan meteen adopteren.

Het zou er dan als volgt uit kunnen zien:
animal_shelter=control_agency, no_kill, open_door, sanctuary, rescue, yes
type_of_animal=wild bird, pet, wildlife, dog, ape, parrot, stork (Dat zijn allemaal dierenasiels waarvan ik weet dat ze bestaan in Nederland.)

@Lambertus,
Ten eerste: ‘home’ page wiki: bedoel je daar de description field mee van je user settings page? Ik heb verder op de wiki nl. niets kunnen vinden dat op persoonlijke homepages duidt.
Ten tweede: Zo’n proposal doen: is dat gewoon inloggen als wiki-changer en dan de proposal page uitbreiden? Vul ik dan alleen de kolom ‘state’ met ‘proposed’ en laat de rest open?

De google lookup truuk gebruik ik ook altijd, werkt meestal wel aardig.

Het lijkt erop dat je al goed over je voorstel nagedacht hebt, je doet er dan ook goed aan een proposal pagina aan te maken in de wiki (hiervoor moet je een wiki account voor aanmaken).

Ja, zo werkt het. En daarbij krijg je de meeste respons als je ook een (engelstalig) mailtje naar de talk mailinglist stuurt met als titel:

Maar dat hoef niet.

Ik verwoordde dat niet al te best, met ‘home’ bedoelde ik je persoonlijke pagina in de wiki zoals de mijne. Als je ingelogd bent in de wiki staat er rechtsboven een linkje naar je persoonlijke pagina.