OpenFietsMap: buitencategorie 'fietspad'

In mijn eigen omgeving zijn een aantal gemeenten goed bezig waar het om fietsen gaat.
Houten, De Meern, Nieuwegein.

Dit is een voorbeeld: ‘Het Lint’ in de Meern.

‘Het Lint’ is een rondweg, voetpad, fietspad, snelweg:

  • highway=pedestrian

  • bicycle=yes

Maar… het is óók een fietsroute bij uitstek!
Voetpad, fietser toegestaan, 4 meter breed, schat ik.

Maar… vanwege [highway=pedestrian] toont OFM het erg subtiel op de kaart, grijs, bijna het snelweg-grijs: niet voor fietsers!

Kunnen we hier iets aan verbeteren zodat ‘Het Lint’ meer wordt gepresenteerd als wandel/fiets/skate route?

En ander voorbeeld (maar hier moet ik nog meer huiswerk doen): ‘Fietswegen’ met als regel ‘Auto te gast’.
Ook buitencategorie… hoe?

Kijk eens in Pijnacker: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.027797&lon=4.429545&zoom=18&layers=M
Als de fietsstraat er duidelijk uitziet als fietspad (rood asfalt of zo) en met borden is aangegeven ‘Auto’s te gast’ dan heeft het de voorkeur om te taggen als highway=cycleway met access-tags voor motorvoertuigen of een specifieke subset daarvan. In de Dreeslaan / Oudlaan is dit motor_vehicle=yes. Dit onderwerp is al eerder aan de orde geweest hier, maar ik kon het zo snel niet terug vinden.
En als het een officiele lokale fietsroute is (met bordjes of zo gemarkeerd), dan kun je er een route-relatie aanhangen.

Hoe zijn de access tags geregeld?
Als ik op google streetview kijk zie ik een fietspad bord, dus is het een cycleway en geen pedestrian. Meestal is een geimporteerde AND highway=pedestrian vaak een cycleway, maar deze wijk is denk ik wat recenter van bouwjaar. Je kan ook denken aan highway=unclassified, motor_vehicle=no, bicycle=designated foot=designated als het geen specifiek fiets- of voetpad is.

Wb fietsstraat/fietsweg: highway=residential bicycle=designated cyclestreet=yes (of cycleway=cyclestreet)

@ligfietser, ik neem aan dat het bovenstaande je reactie is op de post van AnkEric? In Pijnacker is de fietsstraat getagd binnen de opties die jij aangeeft.

@Bikepc, dat lijkt me toch duidelijk. Hier kan je dat topic terugvinden: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8660

De laatste keer dat ik bij Het Lint was stonden er overal voetpad borden die voorzien zijn van een onderbord met de tekst “fietsen toegestaan”. Het pad is een meter of vier breed. Vandaar dat ik het ooit begonnen ben te taggen als highway=pedestrian + bicycle=yes

Op een zomerse zondag moet je er ook zeker niet door proberen te fietsen, dan is het er vergeven van de wandelwagens en de skeeleraars. Op een herfstige doordeweekse avond is het echter een mooie racebaan (voor de fiets).

Klopt, wat Cartinus schrijft. Voor zover wij gisteren hebben gezien.

Ik heb geprobeerd mijn eigen posting to begrijpen, vooral de achterliggende motivatie.

Mijn doelstelling:

  • Op de PC en met name op de GPS duidelijk zichtbaar maken óf fietsen over een bepaalde weg toegestaan/mogelijk is;

  • Op de PC en met name op de GPS duidelijk zichtbaar maken waar - bij voorkeur- gefietst kan worden (niet op auto-wegen).

Dit is nu niet duidelijk voor:

  • N-weg, [highway = secondary] + [bicycle = no] >> geel met middenstreep;

  • Track/Path >> zwarte stippellijn;

  • ‘Het Lint’ >> grijze lijn.
    De betekent intuïtief voor mij: niet fietsen! En dat klopt niet, ook al is het hier 's zomers, in het weekend, (te) druk is om te fietsen.
    Ooit geprobeerd om op zondag over de LF21 door Volendam te fietsen? Gaat echt niet lukken!

Zonder de mapping aan te passen lijkt het mij mogelijk om met uitsluitend type-file aanpassingen deze doelstelling (grotendeels) te realiseren.
(In : wijzigingen t.o.v. de huidige OFM).

  • Auto(snel)weg, [highway = motorway] >> grijs

  • N-weg + [highway = primary] (+ [bicycle = no]) >> grijs

  • (Auto)weg, [highway = secondary] + [bicycle = yes] >> geel

  • (Auto)weg, [highway = secondary] + [bicycle = no] >> grijs.
    Het onderscheid tussen [highway = primary/secondary] waar ik niet mag fietsen vind ik op OFM niet relevant.
    (En nu hoop ik, neem ik aan, dat [highway = secondary] + [bicycle = no] + [foot = yes] niet bestaat).
    Huidige situatie voor N-weg, [highway = secondary] + [bicycle = no] >> geel met middenstreep. Dit verschil vind ik, met name op de GPS te subtiel en daardoor slecht zichtbaar.

Autoweg + [highway = secondary] + ‘half-verhard’ bestaat niet (per definitie).

  • Weg + [bicycle = yes] >> wit

  • Weg + [bicycle = no] >> grijs
    Ook hier geldt: het maakt mij niet uit of het een A-weg, N-weg of secondary road is waar ik niet mag fietsen. Ik mag er niet fietsen.

  • Weg (= Track) + halfverhard (+ [bicycle = yes]) >> wit/zwart geblokt

  • Voetpad + [bicycle = no] >> zwarte stippellijn.
    Deze niet in , immers ik kan er voor kiezen om dit pad lopend, fiets aan de hand, af te leggen. Daarom relevant, ook voor de fietser.
    Bovendien: voor wandelen gebruik ik ook meestal OFM.
    Zwarte streepjeslijn is niet in gebruik? Maar ik kan hier ook geen toepassing voor bedenken.

Fiets voorkeur wegen:
Niet één van bovenstaande + [bicycle = yes] (of niet: [bicycle = no]; [access = no]; [access = private])
Drie soorten fiets-wegen (binnen type-file) te onderscheiden, allen in de kleur rood.

  1. Fietsen op Fietspad >> rode lijn

  2. Fietsen op Track/Path voor alle fietsers toegankelijk, maar met beperkingen >> rode streepjes lijn

    • voetpad + [bicycle = yes]
    • voetpad + ‘fiets te gast’ (De Meern, Het Lint)
    • fietspad + ‘auto te gast’
    • openingstijden (alleen tussen zon op en zon onder)
  3. Fietsen op Track/Path niet (altijd) voor alle fietsers toegankelijk >> rode stippel lijn

    • onverhard
    • [mtb:scale] >= 0
      Effectief te selecteren door: [vermijd onverhard = ja/nee].

Het gewicht van een ‘fietsweg’ zouden we - vanuit de mapping - nog aan kunnen geven met [width].
Indien [width] > 1 → width in de type file ook dubbele breedte.

‘Het Lint’ wordt zou dan op OFM worden weergegeven met:

  • streepjes lijn

  • kleur = rood

  • dubbele breedte (immers: width = 4)

En dat lijkt mij een verbetering.

Je kan de typ file aanpassen tot op zekere hoogte. Probeer dat eens. Alle wegen waar je niet mag fietsen maak je grijs. Dat zijn de lijntypes 0x100(02/03/04/18)
http://sites.google.com/site/openfietsmap/legenda

Pedestrian streets waar je soms wel soms niet mag fietsen zijn ook grijs maar die kan je wit maken.
Ik zou nog kunnen proberen pedestrian met bicycle=yes een rood randje te geven, zoiets als bij cyclestreets. Maar het is afwachten of dat wel lukt ivm met de vreemde rendering van de Garmins, soms is het zichtbaar, soms ook niet.

Mocht dat nog niet bevallen dan maak je gewoon je eigen kaart: http://sites.google.com/site/openfietsmap/procedure

Ik ga een keer spelen met die type-file, zodra ik tijd heb. Zeker met dit weer ligt de eerste prioriteit in mijn vrije tijd bij fietsen :slight_smile:

Om nog terug te komen op jouw suggestie voor ‘width’, je kan ook denken aan lanes, bijv lanes=2 voor fietssnelwegen.
De width is nl lastiger in te schatten, bijvoorbeeld in onderstaand voorbeeld :wink:

Vooruit, hierbij een probeersel:

De voetgangerzones langs de Oude Gracht ziet er dan hetzelfde uit.
Hierbij laat ik het voorlopig :wink:

Als er een voetpad bord staat, moet het niet worden getagd als:

highway = footway
bicycle = yes
foot = yes
motor_vehicle = no

Een voetpad bord kan net zo goed highway=footway als highway=pedestrian zijn. Zowat alle “winkelstraten” hebben een voetpad bord. Zodra een voetpad net zo breed is als een weg voor auto’s, tag ik (en met mij vele anderen) het als pedestrian.

motor_vehicle=no is compleet overbodig bij zowel highway=footway als highway=pedestrian. Alle “voetwegen” zijn namelijk verboden voor motorvoertuigen tenzij expliciet vermeld dat het anders is. We taggen de snelweg ook niet met foot=no bicycle=no mofa=no moped=no horse=no.

foot=yes bij een highway=footway heeft alleen betekenis aan de andere kant van de Noordzee. In Engeland hebben ze hopeloos ingewikkelde regels voor wandelaars en daarmee geven ze één van die rechten aan. Helaas hebben ze het daarom ook in de defaults van het in Engeland ontwikkelde Potlatch opgenomen. Het voegt echter niets toe in de rest van de wereld.

Hier een foto van google van Het Lint. Ik denk dat idd pedestrian hier meer op zijn plaats is dan voetpad. Wordt op de OSM kaarten ook beter gerenderd dan een rood stippellijntje: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.1123&lon=5.03438&zoom=17&layers=M

wandelweg/promenade (breed, meestal verhard) => pedestrian
wandelpad/voetpad (smal, niet altijd verhard) => footway

Ik ken dit gebied niet en de kans dat ik ooit over Het Lint fiets is minimaal of nihil. Toch kan ik me voorstellen dat AnkEric graag wil dat deze weg duidelijker valt te herkennen als een fietsmogelijkheid.

Ik heb enkele paden bekeken. Als er highway=footway staat wordt het pad anders weergegeven dan als er highway=footway, bicycle=yes staat. In het laatste geval krijg je de rode stippeltjes lijn waar AnkEric op doelt. Als een pad is getagd als highway=path krijg je op de OFM een andere lijn dan als er highway=path, bicycle=yes staat. In dat laatste geval krijg je ook de rode stippeltjes lijn. Dit laatste is het geval bij het Klokkenpad in Stedum. Dit pad had ik ooit getagd als highway=footway, bicycle=yes. Dat heeft iemand veranderd in highway=path, bicycle=yes, maar wordt nog precies net zo op de OFM aangegeven.

Is het mogelijk om highway=pedestrian te laten verschillen van highway=pedestrian, bicycle=yes? Kan voor het laatste ook de rode stippeltjes lijn gelden op de OFM?

Ja, zie onderstaand plaatje:

Een grijs lijntje met rode stippellijn wil ik liever niet want die wordt al gebruikt voor onverhard fietspad of (voet)pad met bicycle=yes. Zijn die (voet)paden verhard (surface=asphalt bijv) dan zet ik ze om naar pedestrian. Dit laatste om toch een verschil te kunnen zien tussen bospaden en stedelijke paden.

Dit zijn twee verschillende lijnen die je anders zou kunnen kleuren. Er is ook verschil in routering. In mijn typ file is de een blauw/rood en de andere oranje/grijs.

Nu snap ik waarom ik zo weinig pedestrians op de kaart aantref bij mij in de buurt. Vele voetpaden in een plaats zijn getagd als highway=footway zonder enige aanduiding. Als ik het goed heb begrepen, worden die gezien als onverhard bospad:-)

In grote plaatsen zijn vele pedestrians winkelstraten waar niet elke dag mag worden gefietst. Het Lint lijkt me geen winkelstraat, maar een ‘recreatieweg’, waar wel elke dag mag worden gefietst, maar dat zal niet altijd mogelijk zijn. Wellicht is het een idee om dit soort wegen te taggen als highway=unclassified, met de benodigde tags. Een apart lijntje lijkt me weinig zin hebben, want dit soort wegen zal eerder uitzondering dan regel zijn. Een rode stippellijn lijkt me ook niet wenselijk. Er is een groot verschil met andere paden.

P.S. De beschrijving in de wiki van highway=pedestrian:

Vaak in binnensteden bij winkelgebieden. Dus niet voor aparte voetpaden. Buiten openingstijden kan ook bevoorradingsverkeer hier gebruik van maken.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features

Dit is nu juist wat ik me afvraag. Ik zie wel een enorm verschil tijdens het fietsen…! Maar is dit een groot verschil dat vóóraf relevant is bij de keuze van je route?

En zijn al deze verschillen weer te geven op een kaart die je vooral op de GPS moet gebruiken? Mijn GPS heeft geen 24’’ monitorscherm.

Stelling: een overdaad aan informatie is de grootste bedreiging voor goede informatie.

Voorbeeld:
Kijk maximaal 5 seconden naar onderstaand plaatje (Woerden, ZO, Recreatieplas Cattenbroek). En vertel me dan welke paden/tracks/wegen ik mag gebruiken om de onderste plas water rond te fietsen. En welke aan te raden zijn.
Als je het antwoord kunt geven, vertel me dan of je dat al rijdend op de fiets ook zou kunnen.

In dit draadje vraag ik eerst om méér: Het Lint - beter - herkenbaar maken als fietsweg/pad.

Maar vervolgens vraag ik om minder. Een vereenvoudiging.

  • Alle wegen waar ik niet mag fietsen = grijs.
  • 3 soorten fietsweg/pad. Rode lijn ( ____ ), rode streep ( _ _ _ _ ) en rode stippellijn ( … ). Waarmee in één oogopslag duidelijk wordt waar ik bij voorkeur zou willen fietsen: ‘in het Rood!’
    Alleen die rode stippellijn vraagt om een bewuste keuze: welke banden liggen er vandaag op mijn fiets, hoeveel regen is er afgelopen week gevallen en heb ik haast of niet?

Het Lint zou naar mijn idee dus een rode stippellijn worden. En als [lanes=2] wordt gemapt wordt ook nog duidelijk dat het een breed pad is (** ===== **).
Maar alle bovenstaande tekst + foto’s om duidelijk te maken wat ‘Het Lint’ is, gaat nooit op OFM passen. En dat moet je zelfs niet willen proberen.

Vereenvoudiging heeft óók nadelen.
In bovenstaand plaatje zou de weg aan de ZO-zijde een rode streepjes lijn worden. Dus gelijk aan ‘Het Lint’, terwijl ‘Het Lint’ hoogwaardig asfalt is en dit slechts een Track, grade2.
En toch vind ik dat betere informatie: niet fietsen via de NO-punt, maar Zuid langs! Over het Rood!
Bovendien: twee verschillende fietspaden worden nu ook gelijk weergegeven (rode lijn). Maar ook hier zijn enorme verschillen mogelijk. Ik ken fietspaden waar we heel erg ons best moeten doen om 20 km/uur te rijden. Natuurlijk kunnen we die binnen OSM gaan taggen: smoothness = xxx. Maar weergeven op OFM? Onmogelijk, zinloos en negatief effect.

De OnRoute Fietskaart met die verschrikkelijke groene lijnen (en de Garmin Benelux kaart met dezelfde lijnen, maar dan in het bruin) is naar de verkeerde kant doorgeschoten. Versimpeling heeft daar geleid tot een enorm verlies aan (nuttige!) informatie.

Maar voor OFM zoek ik naar een middenweg. Ik zoek, ik twijfel, ik heb nog niets gevonden!

Je kunt de (kleur van de) wegen naar wens aanpassen in de typ file.