Instellen default gebied bij www.osm.org?

Als ik naar www.openstreetmap.org ga, start deze op met de kaart van Europa.

Hoogstwaarschijnlijk kun je ergens instellen welk gebied je wil zien bij starten (waarom zou ik anders niet Afrika zien?), maar waar (blijkbaar al een keer ergens onbewust vastgelegd)?

Als ik de kaart wil wijzigen moet je eerst al een sbeginnen met 10 keer klikken naar het juiste gebied, en eea is hier dermate traag dat het klikken irritant begint te worden.

normaal detecteert de OSM website je locatie aan de hand van je IP adres, blijkbaar werkt dit niet goed genoeg bij jou. Maar de slippymap zou ook de laatste bekeken positie moeten onthouden en deze weer tonen als je terugkomt. Misschien onthoud je browser de cookie niet. Overigens kan je heel makkelijk inzoomen door je shift ingedrukt houden en een vierhoek te trekken met je rechtermuisknop

Met andere sites geen problemen met cookies, zoek het wel nog eens uit, met shift en vierhoek trekken gaat al stuk beter, bedankt.

Zolang de computer aanstaat, je gaat weg en komt terug naar de kaart, dan kom je terug in de kaart waar je hem hebt verlaten. Maar bij mij is na opnieuw opstarten de locatie kwijt.

Maar de oplossing ligt natuurlijk weer zo voor de hand dat ik hem in ieder geval over het hoofd zag, het bookmarken van een permalink, of permalink opnemen op een homepage.

Nu ik wat langer bezig ben, wil ik niet steeds naar een punt op de kaart terug, maar zijn er een aantal die mijn aandacht hebben. Werken met bookmarks die je natuurlijk weer kunt indelen naar eigen behoefte in de browser/website, dat werkt in ieder geval voor mij.

Hier is blijkbaar toch iets veranderd. Welke computer/browser ik ook zit, is die uit geweest, volgende dag kom ik zonder meer weer op de plaats waar ik de www.openstreetmap.org verlaten heb. Heb bij mijn weten niets aan instellingen gewijzigd.

Het lijkt er dus op dat het cookie voor osm.org niet goed wordt opgeslagen op je computer.

Denk toch echt dat hier een verbetering is doorgevoerd. Thuis hadden vier compu’s met drie OS’sen en vier browsers een jaar geleden dat probleem, nu allemaal niet meer (op mijn werk zag ik dat nu ook goed wordt vastgehouden, waarbij ik me nu afvraag of daar wel cookies aan mogen staan).