Verkeersborden in Nederland vanaf nu digitaal beschikbaar

Die borden hebben de status ‘deleted’ als je erop klikt. Verkeersbordenkaart filtert daar (nog) niet op, maar het valt gelukkig wel af te leiden uit de info.

Wat @Famlam bedoelde is denk ik de “signimages.ipsm.nl” plaatjes die je kon vinden via de Verkeersbordenkaart van @smootheFiets door op “Details bekijken” te drukken:

Klopt :). In George zie ik overigens dat alle voorgaande afbeeldingen ook de ‘overleden’ URL signimages.ipsm.nl/… gebruiken, alleen de meest recente is een data:* url

Weet iemand of de licentie van George gebruik toestaat? Ik zie daar überhaupt niks over licenties staan

Op de overkoepelende website van de NDW staat

Tenzij anders vermeld is op de inhoud van deze website de Creative Commons zero verklaring (CC0) van toepassing. Dit houdt in dat hergebruik van de inhoud van deze site is toegestaan, tenzij bij een bepaald onderdeel (bijvoorbeeld een document) staat aangegeven dat op dat onderdeel een auteursrechtelijke beperking van toepassing is.

Een uitzondering geldt voor beeldmateriaal

1 Like

Is er zicht op dat dit middels import in OSM geladen gaat worden?
Zo nee; is er dan wellicht iemand die de wiki pagina bij houdt vwb verkeersborden en hier eens naar wil kijken:

Ik dacht bij het oplossen van en note; kom laat ik dit bord eens intekenen:
image

Hmm… welk bord is dit ook alweer? Even zoeken:


verkeersbordenoverzicht.nl

Of toch:


OSM Wiki Overzicht_Nederlandse_Verkeersborden

Of toch:
image
OSM Wiki key:traffic_sign

Wellicht dat iemand met verstand van zake hier wat orde in kan scheppen?

1 Like

Bebouwde komgrens wordt heel vaak met de tag traffic_sign=city_limit aangegeven.
Die zit ook in een preset lijst.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:traffic_sign=city_limit

Ik ben zelf nog geen H01/H02 tegen gekomen, maar die zullen er ook wel zijn.

1 Like

Met het bijwerken van maxspeed ben ik vaak op zoek naar deze komborden, zonder extra borden gaat de maximumsnelheid daar van 80 naar 50 km/h of andersom.

Ik heb er de afgelopen tijd ook aardig wat toegevoegd, in Josm node selecteren, F3, zoeken op “city limit” en je krijgt:

Screenshot_20240208_111347

Ik zet ze altijd op de weg en vul dan ook de Direction in zo kan een programma later die informatie gebruiken om dingen na te kijken. Sommige mensen mappen ze apart op de plek waar het daadwerkelijk bord staat, ook goed.

1 Like

Er is 1 ding, waar traffic_sign=city_limit geen rekening mee houdt. Dat is met tweezijdige bebouwde komborden.
In wiki staat wel dat je double_sided kunt aangeven, maar dat is alleen als de “achterkant” het einde bord is.
Maar in Nederland liggen bebouwde kommen nogal eens tegen elkaar aan en dan staat op de ene kant van het bord de naam van de ene bebouwde kom en op de andere kant de naam van de andere.
Ik heb al gezien dat mappers dan twee nodes naast elkaar elk met een eigen bebouwde kom naam, maar heel fraai is het niet.

2 Likes

Goed punt, hier heb ik me recent ook een keer aan schuldig gemaakt.

Maar nu ik er nog wat beter over na denk is er denk ik een prima oplossing:

name:forward / name:backward

Daarvoor moet traffic_sign=city_limit wel op een weg zitten…

1 Like

Ja, zoiets zat ik ook te denken, is denk ik de mooiste oplossing.

Dit is ook de manier waarop het hier in Leeuwarden/Goutum op de kaart is gezet een tijdje geleden.

1 Like

Ik zie in de changeset traffic signals:direction=both
traffic_signals;direction hoort volgens mij bij traffic_signals, dat zijn verkeerslichten.
Is het niet beter om - zoals in wiki staat - city_limit=both te gebruiken?