Pokemon edits, hoe gaan we hier mee om.

Er verschijnen nu weer regelmatig vijvers natural=water , water=pond in tuinen die echt niet op een luchtfoto te traceren zijn. Meestal genaamd “name=Vijver” en een description dat vissen daar in zwemmen. 'k Zou niet weten wat ze er anders moeten doen.

Deze mapper in Almere blijft volhouden onder twee verschillende accounts
https://www.openstreetmap.org/user/Victor%20Mocanu/history#map=19/52.36825/5.18519
en
https://www.openstreetmap.org/user/VictorMocanu/history#map=19/52.36825/5.18521

… er moet en zou een park in z’n achtertuin komen…

Misschien een keer een eruit pikken voor een art. 350a-'tje…

Vernieling computergegevens (opzettelijk): twee jaar;

Vernieling computergegevens (onopzettelijk): een maand;
Voor onopzettelijke vernieling vooral in het begin heb ik nog wel wat maanden te goed :slight_smile:

Jij mag zelf jouw straf kiezen :wink:

Je kunt het ook schikken… dacht iets van 18.500 euro :smiley:

Als ik zie wat hij heeft gemapt, is het vergelijkbaar met wat er bij mij in de buurt is: een grasveldje met enkele speetattributen voor kinderen. Als ik zijn professionele profiel op Linkedin bekijk, zou ik niet direct aan vandalisme denken.

De locale mapper weet met 100% zekerheid dat er een dergelijk grasveldje is. Jij weet met 100% zekerheid dat dat grasveldje niet bestaat. Het lijkt me het beste dat jij naar Almere gaat om de situatie te bekijken. Dat weten wij ook met 100% zekerheid wie er gelijk heeft. :slight_smile:

Dag Mattheus… het grasveldje bestaat en staat er ook op. Dat heb ik gemapt. Wat ik probeer te voorkomen dat zo’n grasveldje (landuse) weer in een Leisure=park (functie) wordt omgetagd. Ook een paar achtertuinen zijn geen park.
De mapper heb ik dat middels een PB proberen uit te leggen… ook met voorbeelden wat wel parken zijn, maar helaas geen reactie ontvangen.
… maar in Drenthe zullen die grasveldjes toch ook niet als Leisure park zijn gemapt?

edit: Wie op de juiste manier echte parken mapt ook in het kader van Pokemon heeft mijn zegen. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van.
Of het in Almere om vandalisme gaat durf ik niet te zeggen…

Sommige Nederlanders zijn gewend aan “stone cabbage Denglish” :slight_smile:

Ik kan me voorstellen dat een buitenlander een speelveldje een Leisure park noemt. De mapper geeft ook keurig aan dat het om een Children park gaat. De term ‘children park’ geeft al aan dat de mapper geen Engelsman is.

Waarschijnlijk had deze buitenlander waarschijnlijk beter de term ‘playground’ kunnen gebruiken, maar in alle talen worden diverse zaken anders genoemd dan vroeger. Wie vroeger een ‘leerling’ werd genoemd, wordt nu ‘student’ genoemd. Hij/Zij maakt geen ‘proefwerk’ meer, maar doet een ‘tentamen’.

Om een speelveldje te mappen als landuse=grass, lijkt me geen juiste weergave van waarvoor dit veldje is bedoeld.

P.S. je moet niet uitgaan van de Nederlandse betekenis van park, maar van de Engelse betekenis, b.v.

An amusement park is a park that features various attractions, such as rides and games, as well as other events for entertainment purposes

https://en.wikipedia.org/wiki/Amusement_park

Oke Mattheus, maar wil je de discussie gaan overdoen wat we in Nederland onder een park verstaan?
We hebben nu eenmaal de import van de 3dshapes en borduren daar op voort. Landuse is belangrijk om te behouden voor de kaart.
Een playground (was trouwens als park getagd en niet als playground) heeft niet de aardrijkskundige naam Children park.
Daar kan iemand binnen OSM toch op reageren? Zo niet dan haalt een andere mapper of ik zo’n naam weer weg… net als name=bankje, name=huis, name=bos name=grasveld, name=hier woon ik.
Dat iemand dat niet direct begrijpt kun je iemand niet kwalijk nemen… Wanneer iemand zonder te reageren doorgaat wel.
Nu zien we de recidivisten van de enorme toename aan parkedits van vorig jaar januari opnieuw landuse omzetten in park.
We leggen dan wederom uit dat landuse verwijderen niet de bedoeling is en dat we in Nederland Leisure=park als een transparant zien die uiteraard gemapt mag worden op een echt park met (of zonder) naam. Niet een achtertuin.

… en soms weet ik het ook niet. :slight_smile:

Je geeft een voorbeeld naar een engelstalige wiki, maar dit is een amusements park of pretpark.

Een betere omschrijving is
https://nl.wikipedia.org/wiki/Park

Ik pas meestal bij een beginnende mapper het park aan, want in de meeste gevallen is het een park.
Daarbinnen breng ik dan de paden, bomen, watertjes, bruggen, fontijnen etc aan.
En dan probeer ik de beginnende mapper uit te leggen dat leisure=park een onderdeel van het parkje is.

Maar in achtertuinen vijvers, en parken lijkt me onwetendheid, en pokemon misbruik.
Deze verwijder ik dan in overleg met de beginnende mapper.

Het probleem is dat de Nederlandse community zich af en toe gedraagt als een stelletje Engelsen door een eigen eilandje te creëren. :slight_smile:

Als je aan een internationaal project werkt, kun je niet uitsluitend uitgaan van nationale begrippen. Doe je dat wel, dan loop je muurvast na verloop van tijd. De OSM gebruikt Engelse termen om te taggen. Het is toch logisch dat een buitenlander een Engels begrip gebruikt.

Helaas is er een groep die bezig om in rap tempo allerlei dingen te importeren. Het Nederlandse deel van de OSM tagt ironisch genoeg de woonhuizen completer en uitgebreider dan de wegen/paden. Ik heb de indruk dat er per huis meer tags worden gebruikt dan per fietspad. Sterker nog, sommige mappers halen diverse tags bij de fietspaden, etc. weg om de situatie verder te versoberen. Als er een goed voorbeeld is van ‘needless tagging’ is het wel bij huizen. De straat heeft een naam en die naam wordt bij ELK huis gebruikt in die straat. Stel er zijn 100 huizen in een bepaalde straat, dan wordt die naam 101 keer gebruikt, terwijl slechts 1 keer volstaat.

We hebben bepaalde associaties met woorden. Bij een ‘kroeg’ heb ik andere associaties dan bij een ‘pub’. Dit geldt ook voor een ‘pilsje’ en een ‘pint’. De associaties die een Nederlander heeft met het woord park is o.a. groen, terwijl een buitenlander andere associaties heeft, b.v. vrije tijd, naast groen.

… en dat laatste is precies wat we doen. Het is vrije tijd, naast groen. We denken dus wel out-of-the-box . Helaas rendert die leisure=park ook groen en dat zet mensen op het verkeerde been. Ook de video’s van Amerikaanse pokemon-vloggers gaan uit van landuse.

Dat we voorop lopen in landuse maakt het wel extreem moeilijk voor startende mappers. 'k Denk dat niet alles te voorzien was.
Ben nu iemand in Sliedrecht aan het helpen die dus nu tegen z’n “startende” grenzen aanloopt. Het is mappers niet kwalijk te nemen.

Ik weet niet of dit al een keer belicht is maar om te begrijpen waarom Pokemon spelers OSM aanpassen moeten we wellicht eens duiken in de psyche van de Pokemon speler.

Pokemon GO is nu volledig overgestapt van Google Maps naar OSM. Eerst was dit gedeeltelijk. Visueel was het Google Maps maar op de achtergrond werd er gebruik gemaakt van OSM data. Nu is het visuele aspect ook OSM. De OSM data die nu getoond wordt in Pokemon Go dateert van augustus 2017. Het is niet ondenkbaar dat deze data periodiek ververst zal gaan worden binnen het spel.

Er zijn een aantal facetten binnen de Pokemon GO wereld welke ik hieronder nader zal duiden:

  • Gyms: Dit zijn plekken (veelal POI’s zoal kunstwerken, speeltuinen, religieuze gebouwen, e.d.) waar een speler zijn Pokemon kan laten vechten en wanneer hij gewonnen heeft kan hij zijn Pokemon achterlaten ter verdediging.
  • Raids: Op een gym kan een ‘raid boss’ tevoorschijn komen. Dit is een supersterke Pokemon waar je meestal meerdere mensen voor moet verzamelen om deze te verslaan.
  • Exclusive Raids: Zelfde als een raid maar is op uitnodiging (alleen genodigden mogen deelnemen). De ontwikkelaar van het spel (Niantic) heeft aangegeven dat deze zogenaamde exclusive raids in de toekomst alleen plaats zullen gaan hebben in parken en sponsored gym locaties (Niantic heeft sponsordeals met enkele bedrijven zoals Starbucks en Unibail Rodamco).
  • Stops: Dit zijn plekken net als gyms met als verschil dat een speler hier alleen ‘items’ kan verkrijgen.
  • Spawns: Dit zijn plekken waar Pokemon tevoorschijn kunnen komen. Hoe dit precies werkt is onduidelijk maar er is wel een verband met OSM data. In de buurt van water verschijnen bijvoorbeeld vaker water Pokemon. In een park is de kans dat er zich een ‘nest’ vormt groter (een nest is een plek waar meerdere dezelfde Pokemon bij elkaar gegroepeerd zitten). Tevens was er laatst een analyse geplaatst op ‘the Silph Road’, een zeer grote online Pokemon Go community, dat er sterke aanwijzingen waren dat zeer zeldzame Pokemon een grotere kan hebben te verschijnen buiten residential area’s.

Gym en stop locaties worden, vooralsnog, niet vanuit OSM ingeladen. Deze worden ingestuurd via een zogeheten ‘portal submission’ via een ander spel van Niantic wat de naam Ingress draagt. Het is dus niet zo dat alle kunstwerken, speeltuinen en kerken ook gyms/stops zijn.

Wat heeft er dan wel raakvlakken met OSM en waar moeten we op letten als er weer eens suspicious wijzigingen worden toegevoegd binnen OSM?

  • Er kunnen twee redenen zijn waarom een Pokemon Go speler een park wil aanleggen binnen OSM:
  1. Er bevindt zich een gym in het park. Om deze gym in aanmerking te laten komen voor een ‘Exclusive Raid’ moet deze zich binnen de grenzen van een park bevinden.
  2. Men wil graag dat er zogenaamde ‘nest spawns’ verschijnen in het park.

Verdere suspicious edits kunnen zijn:

  1. Een residential area wordt aangepast of verwijderd om de kans te vergroten op zeer zeldzame Pokemon.
  2. Water toevoegen daar waar geen water is (of vijvers in achtertuinen mappen) om de kans op bijvoorbeeld water Pokemon te verhogen.
  3. Landuse/natural omtaggen naar iets wat niet klopt. Bijvoorbeeld naar moeras of woestijn. Dit ook om bepaalde type Pokemon ergens te laten verschijnen.

Om even terug te komen op de edits van VictorMocanu. De plek die deze gebruiker wijzigde in een park bevindt zich geen gym. Als dit inderdaad een Pokemon Go speler betreft vallen zijn edits in de categorie ‘nest spawns’.

Bovenstaande punten kunnen uiteraard ook gewoon legitiem zijn. Als een park daadwerkelijk een park is is het natuurlijk prima als deze als zodanig wordt gemapt. Als er ergens echt water is mag dit natuurlijk ook gewoon gemapt worden (uiteraard dat kleine vijvertje bij de buurvrouw in de tuin is een beetje onzinnig). In dat opzicht ben ik het dus volledig met eggie eens.

Hoop dat jullie iets kunnen met bovenstaande analyse.

Vriendelijke groet,
Mark Kleijwegt

Dan is dus de Engelse term LEISURE een perfect woord om dat aan te geven :smiley:

Precies, maar de vraag is of dat in een achtertuintje moet. … en weer wat wijzer geworden van dat Pokemongebeuren … met dank aan Mark. Harry Potter van Niantic komt er als spel overigens ook aan. Krijgen we kostscholen overal… bv in de achtertuin…

Ja of spoor perrons die worden omgenummerd naar 9 3/4 :D.

Kijk hier een voorbeeld van een parkenmapper en de net aangedragen oplossing. Per PB stuur ik dan een bericht dat er feedback op de changesets staat want niet ieder controleert z’n mail.

https://www.openstreetmap.org/user/Wolfie1976/history#map=17/51.97015/4.61299

Meestal geen reactie en een doorlopende stroom parkedits. Hopelijk reageert Wolfie

Inmiddels via PB contact gehad. User Wolfie van harte uitgenodigd op het forum.

Goede dag Allemaal,

Eggie had wel snel in de gaten waarom ik hier een park van probeer te maken. Als dit niet de bedoeling is stop ik hier natuurlijk gelijk mee.
Fijne dag nog iedereen