OSM OK - Nederland, NL lagen in een viewer.

Nog niet te gebruiken in JOSM.

ESRI is daar nog mee bezig, dat het op platforms, zo ook voor JOSM, hetzelfde er uit ziet, een tijdje terug, lukte dat nog niet. Ik zal er nog naar kijken of er inmiddels, wat is veranderd. Heb er nog geen mail over gehad.

1 Like

In de popup de verlinking naar Bing Streetside toegevoegd.
afbeelding
Beelden zijn wat ouder.


Daar is ook een JOSM plugin voor.
github
wiki

1 Like

Vraagje over de Luchtfoto 7,5 cm OSMO: deze lijkt altijd heel goed uitgelijnd te zijn, klopt dat?

Ik ben totaal geen expert.
Wat is goed? Kort, het beste, wat we hebben.
Met die uitlijning werkt de overheid ook, om zaken af te leiden. Dan moet het overal wel redelijk goed liggen. (eisen)
Daarvoor moet je het proces begrijpen.
Allereerst, inmeten op basis van rijksdriehoekstelsel, dat over de jaren heen op hetzelfde punt ligt.
Alvorens de luchtfoto gevlogen wordt, worden paspunten op de grond ingetekend en ingemeten.
Zie dit topic
Hoe verder vanaf een paspunt, hoe meer afwijking er mogelijk kan zijn.
Leuk om te lezen dit vonnis let wel dat was in 2018, ondertussen hebben we 8cm luchtfoto gekregen toen meen ik 25 cm, dat verschilt in pixels.

Aanbesteding BM5 (luchtfoto die wel gebruiken) en in de documenten kijk je bij bestekvoorwaarden hoge resolutie, dan zie je de eisen.

Uitlevering in verschillende projectie coördinatenstelsel.
Als je een punt omrekent ontstaan er verschillen. Hoe vaker je dat doet

OSMOK neemt voor de luchtfoto de wms, met 'CRS': 'EPSG:3857' omdat dat de map projectie van de viewer die ingesteld is.
afbeelding

Misschien herinner je nog de discussie het verschil tussen wmts en wms en scherpte, ontstaan hier op het forum, uitgezet bij geoforum

Dus al met al, wat is goed?

Je mag verwachten dat landelijk gezien de afwijkingen het hetzelfde zijn.

Tja, dat snap ik allemaal niet precies, maar ik zie eigenlijk altijd de luchtfoto gemiddeld goed samenvallen met de lijntjes van de BGT. Dwz ze zijn niet altijd precies gelijk, maar er is geen systematische verschuiving, en de ikoontekening lijkt ook meestal precies te kloppen met de luchtfoto.