Mechanical edits

Tja, en wie zijn wij om te bepalen hoe een winkelketen heet? Volgens mij is het nog steeds de winkelketen zelf die dat bepaalt, niet Wikipedia, OSM, of welke mapper dan ook. De beste referentie is imo dan ook de website van de betreffende keten.

Neen, Mechanical Edits is de juiste naam. Ik heb deze draad aangemaakt om te discussieren over enkele veel gemaakte spelfouten en standaard aanvullingen op namen van winkelketens die erg makkelijk via een mechanical edit te corrigeren zijn. De discussie ging over mechanical edits, zoals correctie van veel gemaakte spelfouten, verkeerde tagging enzovoort. Dat enkele er een discussie over maakten over hoe winkelketens gespeld moesten worden maakt het nog niet een spelling van winkelketen topic.

In #34 heb ik uitgelegd hoe dat moet (nadat ik in #2 had uitgelegd waar je op moet letten).

Waar wacht je op?

Ik heb overigens nog geen reactie gehad van Burger King (of BURGER KING?) over de juiste spelling van hun naam.

Gaat niet om spelling, maar om de schrijfwijze / typografie.

Deze 11 heb ik vandaag omgezet.

Ik heb de HEMA winkels die nog geen shop=department_store hadden staan, nu aangepast.
Ik heb daarbij de HEMA Beauty en de HEMArkt overgeslagen.

Ongetwijfeld, en je hebt in je eigen wereld vast helemaal gelijk als jij daar behoefte aan hebt. In iedergeval is de spelling, schrijfwijze en typografie niet onderhevig aan enige vorm van democratie. Er is slechts 1 instantie die uitmaakt hoe Burger King (of BURGER KING?) geschreven dient te worden. En dat is…

Wat hier in ieder geval niet klopt is restaurant=fast_food, omdat restaurant geen key kan zijn maar een value bij amenity.
En wat ook niet klopt is cuisine=burgers.
Dus die moeten er sowieso uit worden gehaald.
Misschien wil je dat zelf doen? Ik vond er 52, allemaal van 25-1-2017 en met jouw naam erbij.

Wat wel goed is:

amenity=restaurant
cuisine=burger

of

amenity=fast_food
cuisine=burger

Pas je dat dan ook aan?

===
Edit: aantal foutief gecorrigeerd.

Om deze discussie (die nog 1000 jaar door kan gaan) een slot te geven, stel ik voor om op OSM Burger King te gaan gebruiken.
Gelet op de eerdere argumenten lijkt me dat het best aan te sluiten bij de gangbare regels.

En nog even over het onjuiste gebruik van die restaurant=fast_food tagging.
Wereldwijd kwam die t/m 18 januari slechts 13 keer voor.
Maar na jouw aanpassing was dat aantal gestegen tot 89!

Hiermee zie je ze allemaal:

[out:xml];
(
  node["restaurant"="fast_food"];
  way["restaurant"="fast_food"];
);
out meta;
>;
out meta qt;

Het zou wel handig zijn als je in die lijst opneemt wanneer je iets hebt opgelost. Iedereen die nu mee wil helpen komt er al doende pas achter dat iets al is afgehandeld. :open_mouth:

amenity=restaurant
restaurant=fast_food

Dat is ook logisch, want je kunt nu eenmaal niet - in dezelfde tabel - wat je op de ene regel als waarde (=restaurant) gebruikt, op de volgende regel als key (restaurant=) gebruiken en ze dan allebei dezelfde waarde geven!
Maar het is wel verwarrend, want dit kan wel:

natural=water
water=lake

of

tourism=information
information=office

En bij restaurant lijkt het heel logisch om dat ook te doen, we zeggen tenslotte ook dat de Burger King een fastfood restaurant is, maar er is nu eenmaal voor gekozen om amenity=restaurant of amenity=fast_food te gebruiken en dan dmv. cuisine=* verder te specificeren.
En als je dit wil gebruiken:

amenity=restaurant
amenity=fast_food

op dezelfde node, lukt het ook niet, want je kunt een key maar één keer gebruiken per node. Dat levert dus soms de oplossing om meervoudige waarden voor een key te hanteren:

amenity=restaurant;fast_food

Maar dan krijg je weer problemen hoe dat moet worden gerenderd, want de meeste renderers weten niet goed raad met die meervoudige waarden. Ook dat onderwerp wordt steeds opnieuw weer aangeroerd op de tagging-list en in diaries.

Hallo allen,

Ik heb gechecked, nu zijn alle Burger King restaurants met cuisine=burger, en dat lijkt goed te zijn. Het is een standaard tag in JOSM.

Tussen shop=restaurant, restaurant=amenity, amenity=fast_food voor Burger King is mij niet helemaal duidelijk, en ik geef onmiddelijk toe dat ik hier wellicht een fout heb gemaakt. Het klinkt wel logisch wat hier boven staat, maar ik kan daar niet zo veel aan bijdragen.

Veel van de oorspronkelijke winkels (en nog een aantal anderen) heb ik inmiddels met Overpass en JOSM opgelost. Mijn plan is dan om een aantal standaard overpasses te maken en te publiceren op dit forum zodat veel gemaakte fouten bij nieuw ingevoerde winkels er standaard uitgehaald zouden kunnen worden. Ik heb nu deze http://overpass-turbo.eu/s/lEP maar die krijg ik niet te runnen. Wellicht op te delen in kleinere stukjes? Deze draad lijkt me echter daar niet zo geschikt voor.

Het is nog steeds niet goed, (ik zie er 49 met verkeerde tags) want als iets een restaurant is dan moet je dit gebruiken:

amenity=restaurant maar voor de Burger King mag je ook amenity=fast_food gebruiken

En dan kun je toevoegen
cuisine=burger

Maar wat niet goed is:
restaurant=*

omdat restaurant geen key is maar een waarde, en het woordje restaurant moet dus altijd achter het “=” teken staan.
Verander je het zelf ook moet ik het aanpassen?

Die is veel te ingewikkeld (en vol syntaxfouten) en levert waarschijnlijk een timeout op. Bovendien krijg je zoveel data terug dat je browser bezwijkt.
Je hebt al een topic over overpass gestart, inderdaad beter om daar verder te gaan.

Sorry Marc, maar ik kan hier niet zo veel mee…

HourOfTheWulf
Je kunt er niets mee, en je denkt dat je in je gelijk staat. Vermoedelijk is je kennis nog niet van dien aard dat je mechanical edits moet gaan uitvoeren.
Afgezien van de hele discussie BURGERKING of Burger King.

Ik dacht dat we hier al redelijk democratisch een standpunt hadden gevonden Math1985 was de verlosser hierin.

Ik begin me behoorlijk te storen aan je eigenzinnige gedrag.
Dit is niet de bedoeling in een comunity, soms moet je overstag kunnen gaan. Of je moet echt goede tegenargumenten neerzetten.
Je merkt in de naam discussie dat het ongeveer 10-1 is, en nog wil je niet begrijpen waarom. Nou dan snap ik het ook niet meer.

Sorry, het moest er even uit.

Hoe moeilijk is het om van 52 verkeerd getagde nodes/ways die foute tagging te verwijderen?

Hier is er een van:
http://www.openstreetmap.org/node/747508549
Daar zie je in de linkerkolom op de een na laatste regel staan:

restaurant=fast_food

het woordje restaurant is zwart en niet aanklikbaar omdat dat woord geen geldige key (sleutel) is.
Met deze overpass krijg je ze allemaal op een blaadje.

Inlezen in JOSM, allemaal selecteren en dan de betreffende tag verwijderen en weer uploaden.

En het doel is dus om een tag die niet juist is te verwijderen.

Als jij het niet doet, doet een van de andere mappers of ikzelf het wel.

Mijn mening over de naamgeving van winkelketens: niet automatisch hoofdletternamen accepteren. Ik begrijp het standpunt van HourOfTheWulf om uit te gaan van de naam die het bedrijf zelf gebruikt of promoot. Er zijn echter goede redenen om niet mee te gaan in onnodig hoofdlettergebruik. Zoals op een forum… dan wordt het beschouwd als schreeuwen. Media hebben ook vaak richtlijnen waarbij overmatig hoofdlettergebruik in namen wordt tegengegaan.
Lees bijv. eens hier en hier.
Het is logisch om ook voor OSM een filter toe te passen in overname van namen als het gaat om hoofdlettergebruik, net zoals lange namen wel eens om afkorting vragen.

Een ander punt… ik zie de toegevoegde waarde niet van het toevoegen van de website van een winkelketen aan alle vestigingen. Zo hebben 377 ALDI’s in Nederland deze week de tag website=https://www.aldi.nl/ meegekregen.

Ik pleit ervoor om de website-tag alleen te gebruiken voor unieke winkels of verwijzing naar specifieke informatie over de betreffende vestiging. En dat kan dan dus niet met een mechanical edit.