Mapillary

Tja, Jorge heeft nog zo’n 2 maanden om daar verder aan te werken. Ik ben ervan overtuigd dat het handiger is om alles op 1 plaats te kunnen doen. Daarenboven kan het ergonomischer geprogrammeerd worden in Java dan in een webomgeving.

Zo is het aanpassen van de kijkrichting dmv het invullen van een getal niet meteen gebruiksvriendelijk te noemen. In de plugin kan je de richting aangeven dmv vh verslepen van een ‘virtuele node’.

Het aanpassen van de positie van de foto’s in JOSM is ook interessant, aangezien we vaak betere luchtfoto’s ter beschikking hebben + de OSM-data zelf.

Als je met foto’s aan het werken bent en je ziet dat de blurring fout is, wil je dan steeds naar je browser springen om dat aan te passen? Het is toch veel handiger om dat in JOSM zelf te doen en als je klaar bent alle wijzigingen in 1 keer door te sturen naar Mapillary, dan steeds heen en weer te moeten. Het gaat om duizenden foto’s, dus wat mij betreft telt elke seconde, anders haken mensen zeker af.

Dan de verkeersborden. Stel dat die niet correct gedetecteerd werden, dan wil je dat ook door kunnen geven naar Mapillary. Zonder voortdurend over en weer te moeten springen.

Maar stel nu dat hetzelfde verkeersbord in meerdere foto’s voorkomt, dan moet je via de website op dit moment al het werk elke keer opnieuw doen. Dat zit er nu nog niet in, maar stel dat je zo’n verkeersbord (of paal) gaat mappen in JOSM en dan kan zeggen voor de foto, dat gaat over die paal, dan is meteen duidelijk over welke verkeersborden het gaat. Geen idee of we dat inderdaad zullen implementeren.

Op dit moment overwegen we om te beginnen met filteren van foto’s, zodat je de oude foto’s eruit kan halen, of enkel je eigen foto’s, of enkel foto’s waar verkeersborden in te zien zijn.

De functionaliteit die je niet nodig hebt, hoef je natuurlijk niet te gebruiken, maar het zou te gek zijn om geen gebruik te maken van het momentum. Jorge is goed bezig. Het valt wat tegen dat ze nog niet klaar zijn met de API, maar dat komt wel.

Wat zouden jullie ervan denken als het mogelijk zou zijn om meerdere foto’s tegelijk te bekijken bv? Nuttig? Misschien enkel voor mensen die meerdere schermen aan hun computer hebben hangen?

Groeten,

Polyglot

Een “unblur” aanvragen als je een probleem ziet via de plugin zou wel gemakkelijk zijn. Anders moet je weer in een andere tool naar de juiste locatie en foto navigeren. Misschien is het hiervoor voldoende om de foto te kunnen openen op de website dmv een knop.
Filtering is IMHO een noodzaak. Niet enkel op verkeersborden maar ook op de toekomstige tags die Mapillary gaat invoeren zodat je bv. enkel maar foto’s ziet met bestemmingsborden of brandkranen of … welke tag men dan ook heeft gezet. Maar ja, iemand moet wel eerst die tags zetten.

Ik vind het nu al een probleem om de geschikte foto’s te vinden, dat gaat niet beteren als er meer niet geclassificeerde foto’s bijkomen.

Op mijn schermpje zijn meerdere foto’s zinloos. het gaan corrigeren van positie of rotatie vind ik onnodig voor een mapper. Ik wil me enkel bezig houden met mappen, niet met foto’s corrigeren. Maar een unblur heb je soms nodig om te kunnen mappen. Maar ik wil er ook geen dag op wachten. Feitelijk zouden ze (Mapillary) er moeten voor zorgen dat ik mijn foto’s kan unblurren als ik dat wil. nu, onmiddelijk, laat me aub niet wachten tot iemand dat heeft goedgekeurd. dan ben ik uit de flow van het mappen.

Als ik het zo lees zijn jullie bezig Mapillary te verbeteren in die JOSM plugin. Een programma in een programma dus.
Ik weet niet wat de bedoeling is van Mapillary en bemoei me er ook niet mee, maar als gebruiker van JOSM wordt het er niet overzichtelijker op. Omdat het kan, tja daarmee schiet je je doel voorbij.

Een tijdlijnschuif, nu liggen er al 6-10 lijnen over elkaar heen, nieuwste foto’s zien.

Situatie:
http://www.mapillary.com/map/im/6eEGK1b-lvYcEumW1jCa1A
Snelweglijn
Schuif je in JOSM een mapillary node aan de kant, blijkt eronder nog een andere te liggen. Terwijl je geen twee mapillary nodes ziet, beginsituaties.
Twee tracks exact boven elkaar? Van dezelfde datum beide van Peewee, verwacht niet dat hij daar op een dag twee keer langs is gekomen.
Net of het twee keer erin staat. Maar de fotolocaties zijn verschillend. (niet kloppend).

Wel, de mogelijkheid om die tags meteen in JOSM te zetten, lijkt me ook geen overbodige luxe.

Helemaal onderaan op de foto, staat wat blauwe tekst, als je daarop klikt, kom je op de website van Mapillary terecht, bij de huidige foto. Het is wat te klein en onopvallend, vrees 'k.

We hielden woensdag een Hangout met Mapillary. Wat hen betreft, is het geen probleem dat er meerdere apps zijn die hun foto’s kunnen ‘bewerken’, dat juichen ze zelfs toe, vandaar dat ze aan die API begonnen zijn.

Eerlijk gezegd vind ik de mogelijkheden om foto’s te bewerken via de website niet altijd zo handig, vandaar de aanzet om deze mogelijkheden beter te implementeren.

Verder vermoed ik dat er nog mappers zijn, zoals mezelf, die nog oudere foto’s op hun schijf hebben staan, al dan niet met geotags. Als je die kan ‘voorbereiden’, dan kunnen ze ook worden opgeladen (en in mijn geval eindelijk verdwijnen van mijn eigen harde schijf).

Polyglot

Het grote voordeel van de foto’s om mijn harde schijf is dat er tenminste geen vervelende blurs zijn toegepast (sorry dat ik dat steeds op terugkom) en dat ze een hogere resolutie hebben. ik zie het nut niet in van die te uploaden naar Mapillary en dan nog eens later een unblur aan te vragen. Wie gaat er nog naar die foto kijken om iets te mappen ?

Enerzijds wil ik die ruimte vrijmaken op m’n schijf, anderzijds kan ik niet inschatten wat van waarde is voor iemand anders. 't Is wel waar die foto’s grotendeels van een heel andere aard zijn. Detailopnames van datgene wat ik van plan was om te gaan toevoegen aan OSM. Het overzicht en de overgang van de ene foto naar de andere ontbreekt daar dus bij.

Op termijn moet het mogelijk worden om je eigen foto’s meteen te (un)blurren. Ze zijn daar mee bezig.

Groeten,

Jo

Het grote probleem dat ik zie voor Mapillary en mappen is “hoe vind je die foto’s die interessante informatie bevatten om te mappen”. Zolang ze dat probleem niet opgelost hebben, vind ik het gemakkelijker om op gecontroleerde plaatsen een foto te maken voor mezelf en die te gebruiken. Tenminste als ik aan het wandelen ben. Tijdens het autorijden is de automatische mode natuurlijk tof, maar dan vind ik de interessante foto’s weer niet terug. Daar kan de plugin geen oplossing voor bieden, dat moeten zij doen.

We zijn deze plugin aan het ontwikkelen in dialoog met de mensen van Mapillary en zij staan heel erg open voor suggesties. Wat ze daarvan kunnen implementeren, zullen ze ook doen. Ze zijn bezig met de mogelijkheid van het taggen van foto’s en zodra dat kan, zullen we ook filtering implementeren.

Het probleem dat ik daar op dit moment mee zie, is dat ze overwegen om die tags aan de comments van de foto’s toe te voegen, ipv daar een aparte datastructuur/veld voor te maken.

Volgende week bespreken we dat weer verder tijdens een hangout.

Groeten,

Jo

op zich maakt het niet veel uit waar ze het gaan stockeren als ze maar een goede full text search engine installeren die de foto’s teruggeeft. Ik denk hierbij aan ElasticSearch of SOLR of zo.

Een apart veld betekent dat je er op een andere manier mee kan omgaan. Nu zou elke deelnemer aan de conversatie op de hoogte gebracht worden elke keer dat iemand een tag toevoegt.

Maar dat is hun probleem om op te lossen. Ik geef je suggesties door.

In de loop van de namiddag komt er een nieuwe release waarin wat bugs werden opgelost.

Polyglot

ik had een stuk op vorige pagina geedit (onderaan #225), maar jullie zitten al op deze pagina, en dus waarschijnlijk niet gezien, want een pagina terug teruglezen doen we niet gauw. Kijk eens naar deze situatie?

Aangezien ik niet gewend ben dat je je berichten nog kan wijzigen, ga ik zelfs op dezelfde pagina geen berichten herlezen. Die mogelijkheid van het forum lijkt me dus geschikt om een typfout te verbeteren, maar iets minder om nieuwe informatie toe te voegen.

Bedoel je dat er een onbestaande node achterblijft, een “ghost”?

Jo

Dank voor het signaleren. Daar was iets fout gegaan. Ik gebruik mijn smartphone met FV5 app om foto’s te nemen en OSM tracker om de track op te nemen. In principe zijn de tijden van de foto en de track dan gelijk en hoef je met javawa fotogeotag geen correctie van de tijd in te voeren. Later kwam ik er achter dat er in OSM tracker een optie was om de GPS klok te negeren (en dus de tijd van de smartphone vast te leggen). Die had ik niet aan staan. Hierdoor had ik dus een sequence geupload die niet klopte. Ik heb hiervoor al een tijd geleden een verzoek ingediend om de foute sequence te “hiden” en dacht dat het gelukt was. Blijkbaar niet (of hij is weer terug gekomen). Ik heb net weer een verzoek ingediend deze foute sequence te verbergen. We zullen zien of het nu werkt.

Nee,

Ik kan me niet voorstellen dat peewee twee keer op 1 dag daar gereden heeft (heenweg 2x terugweg 2x), en kan me ook niet voorstellen dat hij het twee keer geupload heeft, toch staan daar twee keer nodes zowel op de linker als de rechter baan. De linkse/westelijke baan zie je hier met net twee lijnen zichtbaar (blauw onder rood). Wat opvalt is datop plaatsen nodes bijna op elkaar liggen, maar toch verschillende foto (welk veel verder uit elkaar zou moeten liggen) track gps en tijd foto nemen, lijkt mij dat bij dezelfde tijd en apparatuur gebeurt is. (Uitgangspunten).
Ik vroeg me af wat is hier mis.

Jorge is ernaar aan het kijken. Wellicht heeft hij via de API die hidden sequence opgehaald. Ik vind dat dat niet zou mogen kunnen, dus zullen we het ook naar Mapillary moeten doorgeven, zodat zij dat kunnen aanpassen. Maar totnogtoe hield Jorge geen rekening met de hidden flag en dat moet natuurlijk ook worden rechtgezet.

Bedankt om het te melden. Ik denk dat het soms lang kan duren eer dat soort gevallen ‘opvalt’, dus is het goed dat we er al vrij snel achter komen.

Groeten,

Jo

Geluid shutter in het oortje

Mijn voorlopige konclusie is dat het niet mogelijk is het fotoapparaat in stilte te horen. Ik heb een Jabra Storm gekocht die voor de rest wel veel kan.
Ook staat er dus een fout op de OSM Mly Wiki, om het beleefd te zeggen.

Hallo Philippe,

Ga gerust je gang om fouten op de wiki recht te zetten.

Bedankt, BTW sterk wat je allemaal gedaan hebt in Brussel en omstreken :slight_smile:

Groeten,

Jo

zuid noord
Deze twee nodes liggen nagenoeg bij elkaar in Josm op twee verschillende lijnen.
Zo ook in mapilarry, twee lijnen op elkaar, bijna niet te zien op oostelijke baan (noordbaan) bij node 2 lijn rood onder blauw van node 1.
open beide nodes:
node 1 node 2
foto1 foto2

Zie luchtbeeld identiek zelfde tijdstip en toch twee lijnen.
Meer als 130 meter uit elkaar, km bordjes.
foto 2 is net voorbij in foto 1 gele mobile informatiebord zelfs blauw afslagbord.
En de nodes liggen nagenoeg op dezelfde positie.

De foto1 is op beide lijnen te vinden en verspringd 3 nodes

Je zou van een shadowline kunnen spreken.

Node 1 komt overeen met de werkelijkheid en ligt nagenoeg op zijn plaats, zie ook fiets routebord op de parallelweg.

Edit: OPGELOST zie opmerking PEEWEE