Idee om wat met BAG te gaan doen

Geen idee, maar je hoeft in ieder geval niet te wachten tot JOSM klaar is met uploaden voordat je met de volgende polygoon kan beginnen.

René.

Rene, maar als je de pc na afloop wil sluiten, dan is de wachttijd van (> 60 min) toch een aardig gegeven. De PC staat niet dag en nacht aan, ik ben weleens verkennend buiten en lees ook wel eens wat. Verkennen is trouwens een aantrekkelijke kant van dit werk.

Upload tijden groter dan een uur zijn uitzondering bij mij.
Je kunt ervoor kiezen om de polygonen klein te houden.

Ach ja, iedereen vult de wachttijd zelf in. Ik vul de tijd ook wel in met de afwas, boodschappen, strijken, stofzuigen, e.d., maar beginnen met de volgende polygoon heeft de voorkeur. In stedelijk gebied kan de upload wel eens “lang” duren.

@Commodoortje
Verkennen is inderdaad leuk, maar ik woon in Assen en als ik dan in Maastricht aan het baggeren ben, ga ik niet even verkennen.

inmiddels aan de nacontrole en het corrigeren van afgekorte straatnamen begonnen.

ik dacht dat ik vrij technisch was aangelegd maar die fixaddresses plugin snap ik echt helemaal niets van. is daar ergens een uitleg van te vinden?

sowieso zou ik extra informatie over afkortingen, vooral voorletters in straatnamen erg waarderen…

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport_via_ODS_plugin

stap 4

daar staat

Name_finder:Abbreviations#Nederlands_-_Dutch

De officiele documentatie is op de wiki te vinden:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/FixAddresses#Usage

Die documentatie is wat beknopt.

FixAdresses controleerd of voor een adres ook de bijbehorende staat gevonden kan worden, als een of meer objecten in JOSM zijn geselecteerd zal het alleen deze objecten controleren, bij geen geselecteerde objecten worden alle objecten met adressen gecontroleerd.

Selecteer in de lijst met problematische adressen alle adressen voor een bepaalde straat en gebruik de Select knop om deze objecten in JOSM te selecteren. Zoom nu naar deze selectie en bepaal of de addr:street tag aangepast moet worden om de niet afgekorte straat naam te gebruiken, of dat de straatnaam aangepast moet worden (omdat het accenten bevat bv). Als de addr:street tag aangepast moet worden kan je met de selectie van problematische adressen dit in een keer aanpassen. Moet de straatnaam aangepast worden, selecteer dan alle objecten (met Ctrl+A) en zoek in de selectie naar alle objecten met de oude straatnaam als name tag. Selecteer nogmaals alle objecten en zoek nu in de selectie naar bestaande adressen die de oude straatnaam gebruiken in hun addr:street tag en pas deze ook aan.

Rinse and repeat voor elke problematische straatnaam.

Ik mijd persoonlijk het gebruik van de Assign functie, dat doe ik liever zelf zoals hierboven beschreven. Maar daarmee kan je ook aangeven welke straat bij een of meer geselecteerde problematische adressen hoort. As ik mij niet vergis gebruikt het hiervoor een associatedStreet relatie, en daar willen we juist van af.

@Florisje

Ik download de probleem straat (of straten) in JOSM en corrigeer de “foute” straatnamen of adresnodes m.b.v. een filter. Werkt volgens mij hetzelfde als de 'Fixadresses plugin". Ik begrijp dat met “FixAdresses plugin” toch nog het nodige “handwerk” gedaan moet worden, wat niet veel verschilt van zelf een filter gebruiken.

Heeeeel handig om op twee schermen te werken. Een met OSM inspector en een met JOSM.

Goh, dat is handig, JOSM die niks zegt terwijl er nog vele simpele fouten in staan, ook in gebieden die ik zelf heb geïmporteerd. Tijd om overal een tweede keer langs te lopen… :confused:

In ieder geval bedankt voor het melden!

Reactie van de Gemeente.

Als u doelt op het signaleren van overlappende panden, daar hebben we een query voor en deze controleren we aan de hand van bouwvergunningen, sloopvergunningen etc.

Dus als dit een site is die overlappende panden signaleert, dan geen interesse

Zou haast een ticket aan maken verzonden aan alle Gemeenten.
Als binnen uw Gemeente elk pand een huisnummer heeft.
Dan is dit een melding van overlappende gebouwen.

Bedoel je nu te zeggen dat omdat osmose dubbele panden signaleert, dat daarom de verantwoordelijke gemeente haar werk niet goed zou uitvoeren?

Dit lijkt mij echt iets te voorbarig. Je gaat appels met peren vergelijken volgens mij

Of begrijp ik je verkeerd?

Kort door de bocht heb ik mij die vraag ook gesteld en hier zo … met de nadruk op “zou haast”.
Omdat daar ergens een kern ligt.
Want meer als 99.9% van de gebouwen in OSM zijn binnen zo’n afgewerkte Gemeente BAG panden.

Misschien wat prikkelend gesteld.

Waar komen die crossing buildings fouten dan vandaan?

De opmerking van de Gemeente, wij hebben een query en deze zegt dat er geen overlappende gebouwen zijn. controle bouw sloop vergunning.
Tekentechnisch beide altijd correct?

En wat hebben wij net geleerd van Osmosis en Josm, validator.

En dan komt een derde en die zegt daar staan panden, die teken technisch niet kloppen. Dan moet je gaan nadenken bij zo’n eerste opmerking.
Zo’n opmerking komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Verdieping probleem gewenst.

Als ik het goed heb begrepen dan voert de plugin bewerkingen uit op de data die wordt gedownload, zodat de boel voldoet aan het OSM datamodel. M.a.w. als twee gebouwen tegen elkaar aan staan dan gebruiken ze dezelfde nodes voor de tussenmuur. In de bron data zullen dat wel verschillende punten zijn. Als je 100% zeker wilt zijn dat de gebouwen ook in de brondata overlappen zul je dus met één of ander GIS pakket aan de slag moeten.

Voor zinnige feedback richting de gemeente zul je altijd naar de BAG data zelf moeten kijken en niet naar de OSM conversie hiervan.

Wanneer de gemeente het geeft over overlappende panden, zullen zij bedoelen dat meerdere actieve panden op hetzelfde vlak staan. Dit word veelal veroorzaakt door het niet afsluiten van de oude records in de BAG database dmv een einddatum waardoor een oude record en actueel record beide als actief worden gezien wat voor overlappende panden met exact dezelfde geometry (in OSM) zorgt. In de BAG zullen de records dan een andere status gebruiken bv van ‘Pand in gebruik (niet ingemeten)’ naar ‘Pand in gebruik’.

Kennis en dus nuance, bij mij beperkt.
Bag-import geeft aan fouten doorgeven/melden.
Dan ook, overlappende gebouwen?
Scheiding tussen eigen fouten(bagimpport/importeur) en bagfouten(brondata).

En zo zou je een onderverdeling moeten maken in soorten overlappende gebouwen.
Bij een rijtjeshuis waar de tussenmuur niet gelijk ligt, de woningen in het rijtje zijn afzonderlijke panden.
Bekeken met bag wms layer in JOSM.
Dubbel woonhuis, tussenmuur, bij wms ook overlappend, maar anders als bij bagimport, raar.
Rijtjeshuis, tussenmuur, overlappend wel gelijk met bag wms layer.

Te vergelijken met wms in JOSM, is vlak, niet echt afzonderlijk gebouw bag te bekijken.
of
Waar is de originele bagdata te downloaden om in Qgis te openen, dit heb ik laatst op aangeven van ligfietser geinstalleerd. Werkbaar?

In QGIS kan je de PDOK-services plugin gebruiken voor de BAG WFS service, of de MetaSearch plugin voor alle services van het Nationaal Georegister.

Je kunt ook je eigen BAG database op zetten met NLExtract als je meer wilt doen dan wat OGC services mogelijk maken, de BAG data kan je downloaden via de INSPIRE adressen Atom feed.

Hoe het best om te gaan met updates van BAG data?

Iemand meldde dat er een aantal gebouwen misten en toen ik keek stonden ze wel in BAG. Misschien een fout van de mapper ter plaatse of misschien (dat neem ik aan) stonden ze nog niet in BAG tijdens de import, maar hoe dan ook, ik heb ze nu handmatig uit de ODS_BAG laag naar de OSM_BAG laag gekopiëerd in JOSM en zo geïmporteerd. Het probleem is dat dit niet schaalt. Zijn er processen in de maak om dit beter te doen?

(Overigens het is niet zo dat de gebouwen bewust weg waren gelaten door de importeur: de melder is ter plaatsen gaan kijken en de gebouwen staan er.)

Edit: Ah ik kom net dit topic tegen, het is dus nog in de maak. http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=26089

Bezig met de nacontrole van de Bag. Bij Earnewâld (Eernewoude) liggen een aantal woonboten en staan veel vakantiehuisjes in het natuurgebied die niet via land bereikbaar zijn. Er is dan ook geen straat/pad o.i.d. om een naam te geven om de osm inspector tevreden te stellen.
We hoeven denk ik ook niet te taggen voor de OSM inspector, of is er wel iets wat hier gedaan moet/kan worden?

@Theun
Daar ben ik vandaag ook bezig geweest. Ik wist er ook geen raad mee. Het is overigens gemeente Wartena.
Ik heb per ongeluk een stukje in jouw gebied gewerkt omdat er geen polygoon was geupload.
Het kaartje met de polygonen die gedaan zijn, doet het bij mij niet meer.

Veel werk, de nacontrole in Friesland. Veel straatnamen missen de accenten die in de Friese taal gebuikt worden.

René.

Hier http://www.openstreetmap.org/search?query=eernewoude#map=17/53.12135/5.94743&layers=N ziet het er wel wonderlijk uit. Dit zijn allemaal buitenhuisjes en woonboten wat ik me kan herinneren. Die paden en dat water heb ik er afgelopen jaar nog op gezet toen ik daar wandelde.
Hier geeft de BAG het hele perceel aan, maar het zijn huisjes en woonboten gelegen aan bijbehorende tuinen.

'k Stel voor mooring=private en dan de woonboot met de hand intekenen van bing. Het adres blijft dan op de mooring.

Eggie

edit: De zuidelijkste woonboot nr 303 heb ik even zelf gedaan. Mee eens? Anders rendert de hele tuin op de wal als gebouw.
Dus building=houseboat van de BAG import af en op de ingetekende woonboot building=houseboat