fietsenrek

Zinvol om van de lange nietjes nog een nettere foto te maken? Dit was met foon in telestand, da’s niet echt mooi geworden, maar geeft wel even een beeld, wát er kan worden gefotografeerd tbv de wiki.
Of is dat naast de andere twee overbodige informatie; de variabele lengte staat immers al in de tekst op de wiki?

Naar mijn idee is er geen noemenswaardig verschil tussen safe_slots en safe_loops, het is min of meer dezelfde constructie alleen staat je voorband of in een gootje of tussen twee buizen.

Ik heb ook mijn twijfels over het nut en denk dat de meeste mensen het verschil niet zo m ar herkennen, laat staan er gericht op zoeken.

Dit soort fietsenrek kom ik hier massaal tegen: . Voor 2/4 plekken is er dus een soort beveiliging aanwezig, niet voor de andere helft.

Tot nu toe tag ik gewoon geen bicycle_parking=*. Zal ik ervan safe_loops maken?

Is het idee erachter niet dat je vanuit zowel de lage positie links als de hoge rechts je slotkabel door de lus kan doen?

Nu je het zegt… Inderdaad!
Ik maak daar nu gewoon bicycle_parking=safe_loops van (station Appingedam). Mochten wij later op een andere naam uitkomen, kan het alsnog aangepast worden.

Met een beetje lange ketting zal het wel lukken vanuit de lage beugels, maar het is inderdaad een wat vreemde constructie.
Wel een duidelijk geval van safe_loops

Nog twee foto’s van een serie loops erbij. Zo kwam je ze vaak tegen in winkelstraten; misschien zijn er nog genoeg van over.

Jij begint dus, ik volg dat voorbeeld voor de nietjes en safe_loops die ik tegenkom. Dat zijn in mijn wijk en grote delen van het stadsdeel toevallig ook de meest voorkomende, elders in de stad ligt dat anders (ieder stadsdeel had indertijd eigen beleid daarin).

De door mij gemaakte foto’s staan op https://fietsenrekken.boototter.eu/#collections gesorteerd op (voorgestelde) tag.
Bij iedere tag/collectie heb ik een voorstel voor de tekst erbij gezet.

Over de safe_slots / safe_gutters is er nog geen overeenstemming, maar waar die er wel is kunnen we dus alvast de door Jeroen omschreven fases ingaan.

Ik neem aan dat Nokia 7.1 geen voorgestelde tagnaam is? :stuck_out_tongue:

We hebben in Leeuwarden in de meeste winkelstraten deze beugels. Hoe noem je die?

Zijn dat safe_stands (wel bevestigingspunt voor kabel, geen wielsteun) als ik jouw naamgeving volg?

Zo dus. Erg fijne dingen, want je fiets staat er stevig in aan de zadelbuis, en ook bij sterke wind blijft hij staan dankzij dat sluitinkje. Voordrager is ook geen probleem, en hij staat veilig vast met je slotkabel.

Wow, da’s een mooie.
Nog niet eerder gezien; zeker niet in zo’n luxe RVS uitvoering.

Bij de eerste indruk dacht ik aan bollard, gezien het paaltje, maar wel een steviger verankering zoals bij een stand; behalve het voorwiel dan.
Voor beide vormen hoeft er volgens de wiki geen safe_ voor, die worden gedekt in het verzamelbegrip.

Als ik mijn eigen fietsen als voorbeeld neem, en dan vooral de transportfiets met voordrager, zou ik 'm als =bollard omschrijven, omdat daar de extra steun voor de belasting voorop ontbreekt. Die gebruik je tijdens beladen juist vaak, de stuurblokkering houdt het dan meestal niet. Onbelast zou ik dan voor =stand kiezen, bij beladen voor =bollard.
Voor een MTB (of een willekeurige ATB of een renfiets, met quick-release op het voorwiel) biedt dat ook geen zekerheid van ketting door zowel frame, voorwiel en nietje, zoals dat bij de verbeterd nietje er wel is (tenzij je regelmatig van dit model gebruik maakt en dan maar een erg lange ketting hebt aangeschaft).
Daarvoor zou mijn eerste oordeel dan ook weer op bollard terecht komen (zij het stukken beter dan die dingen met een ring eraan. Die doen het visueel leuk op een kademuur; prima om een rubberbootje aan vast te leggen, maar je fiets schiet alle kanten op als je 'm niet op de standaard zet.), maar toch wel 90% van de voordelen van de =stand.

Twijfel dus, in ieder geval bij mij, vanuit mijn ervaringen. Maar er zijn vast meer visies die een duidelijke standpunt innemen.

goed gezien, mijn telefoon biedt steun noch veiligheid aan fietsen.
Maar ik raakte die map niet kwijt zonder alles te verliezen, inclusief de mappen met alleen foto’s uit mijn gewone camera.

Overigens, geef jij ook nog een voorkeur aan, welke foto bij welk tagvoorstel het geschiktst is naar jouw mening?

Bij stands de derde; bij safe_loops de laatste; bij loops de eerste; safe_slots misschien zeven; safe_loops (stuurklem) eerste.

Voor safe_slots is de naam safe_gutter die je voorstelt misschien een betere naam om iets meer bij ground_slots weg te blijven.

Superfijne dingen. Het is een beetje een puzzel met de bestaande definities. stands lijkt het kunnen vastzetten van het voorwiel af te dwingen, maar bollard mist het fixeren van de fiets (de windbestendigheid, zeg maar).

stands in hun oorspronkelijke vorm staan er als moderately safe op, dat zou hiervoor ook kunnen gelden.
Misschien moet er iets als fixed_bollard komen. De stabiliteit van lijkt me onovertroffen.
Zag foto’s van Alkmaar waar ze ze ook en gros hebben geplaatst.
Straatinrichters zullen vast dol zijn op dit ontwerp, de kans om ze straks overal op de kaart terug te kunnen vinden is er dus; voor mij voldoende reden om ze een eigen tag mee te geven.

Je zou eigenlijk eens moeten inventariseren, hoeveel fietsen met een uitvalnaaf er gebruik van maken, of die een tweede ketting voor het voorwiel nodig hebben. Dat zou bij de beschrijving dan erbij kunnen. Idem voor frames met oversized buizen. Passen die?
Misschien is Leeuwarden braver dan Amsterdam, maar hier zou je ze de kost moeten geven die nooit weer vergeten, om hun nieuwe voorwiel mee te zekeren. En dat lijkt me bij dit model best lastig, dat is bij de stands impliciet. Niet van belang voor de tag, wel voor de beschrijving.

Ik zie eigenlijk nooit dat iemand zijn voorwiel daar expliciet vastzet, maar deze standaards (fixed_bollard is wel mooi gevonden) staan dan ook voornamelijk in winkelstraten; plaatsen waar je overdag je fiets even neerzet en waar hij eigenlijk altijd in het zicht staat.

Zo’n Van Moof met van die dikke buizen zou er misschien niet inpassen nee, maar het voordeel van deze stand is dat je hem er dan gewoon tegen aan zet met het kabelslot door het oog onder de arm. Alleen bij storm is dat minder fijn omdat het nu volledig op je fietsenstandaard aankomt. Persoonlijk ben ik wel blij dat ik er mijn Achielle met 70cm frame en voordrager in kwijt kan. :slight_smile:

Heb nog eens goed gekeken. Deze houder is nog veel slimmer, dan ik toch al dacht. Eén ketting is genoeg, ook voor een fiets met uitvalnaven. Maar dan is een passend hangslot erbij wel heel handig. Voorwiel vast met ketting aan frame. Frame verzegeld in de klem met hangslot… alleen met een bulldozer krijg je de fiets (inclusief paaltje dan) te pakken.
En zo’n hangslot meenemen is echt een alternatief, wat je van een tweede ketting niet kunt zeggen (de meeste kabelsloten mag je toch als schijnbeveiliging beschouwen).

Kun jij daar een foto van maken? Heb niets gevonden wat met CC BY SA op de wiki mag; dan kunnen we die tag meteen met voorbeeld verder ter acceptatie voorstellen.

Doe ik.

Hij is CC0, dus overal bruikbaar:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fixed_bollard_bicycle_stand.jpg

Je kan hem zo direct op de OSM wiki gebruiken, omdat hij al op Wikimedia Commons staat.

Bedankt voor de foto, goed er één beschikbaar te hebben onder CC0.

Ja, z’n voorziening waarbij je je de zadelbuis van je fiets kan vastzetten is prima, wat mij betreft de best optie, zoals boototter al schrijft, als je een goed los hangslot mee neemt heb je een lichte maar erg veilige verankering.

Wat betreft de naam zou ik het woord zadelbuis, in het Engels, “seat post” erin op nemen, fixed bollard vindt ik geen goede benaming.

Dank je, Jeroen.

De benamingen liggen nog niet vast, 't ging immers om een voorstel; al denk ik wel, dat we het over safe_loops eens zijn.

Dit weekeinde volgen dan de volgende foto’s, krijg niet de indruk dat er nog meer voorkeuren bekend zullen worden.
Veel discussie over benamingen is er ook nog niet, misschien krijgen we die ná een formeel voorstel?

Wat betreft Wikimedia Commons: CC0 heeft de voorkeur?

aanvulling:
Heb overigens nog een foto IMG_20200722_214407 van een dubbele safe_gutter (inmiddels omgedoopt) erbij gezet. Ikzelf vind die erg duidelijk, maar dit is wel een beduidend minder frequent type.

(overigens ben ik eindelijk die map Nokia 7.1 op een tevredenstellende manier kwijt).

Kijk ajb even, of er mutaties in je keuze nodig zijn, anders vergelijk ik jullie voorstellen tot nu toe en gaan er diverse naar de mediawiki.