Edits omgeving Staphorst

Ook Commodoortje bedankt voor de verbetering.

Er missen nog een aantal fietspaden bij de rotonde. Die heb ik nog op mijn lijstje staan, maar daar staat heel veel op.
Concreet, de Schurinkstraat heeft van net zuid van de rotonde fietspaden, De Strangeweg van rotonde tot Haven-Oost/Haven-Noord beide zijden 1-richting fietspad, De Chevalleraustraat van de rotonde tot de Bouwmeesterstraat beide zijden 1-richting fietspad. Alles G11
Ik kan kijken of ik ze vanmiddag/vanavond erin kan zetten. Track en foto’s heb ik op de plank. In juli 2014 voor de fietsersbond gedaan.

Commodoortje Bedankt voor ondersteunende verbeteringen, https://www.openstreetmap.org/changeset/36545341 mooi gedaan ;>)

Gerrit is begonnen historic=monument aan gebouwen toe te voegen, waarschijnlijk bedoeld als monument in de Nederlandse betekenis. Zie https://www.openstreetmap.org/changeset/36620873
Ik heb hem bericht gestuurd dat heritage=* hiervoor gebruikelijk is.

Hoi Jan aanpassen bedankt tip. We hebben de ongeveer 600 rijks gemeentelijke monumenten. Mooi zou zijn dat de panden een andere kleur krijgen bij monument. Maar dat zag ik niet gebeuren

Gerrit,

Misschien kun je je inlezen in de daarvoor bestemde wiki pagina.
key:historic

Je kunt misschien aan het gebouw toevoegen:
historic=building
historic=farm
Of andere historic=* tags

Daarnaast zou je kunnen kijken op de wikipagina key:heritage
In Nederland heb je namelijk 3 onderverdelingen, het zou mooi zijn dat je deze toevoegd aan het gebouw.

  1. Rijksmonumenten (heritage=2)
  2. Provinciale monumenten (heritage=4)
  3. Gemeentelijke monumenten (heritage=8)

Als je dan de aanvullende juiste tags hebt toegevoegd, is er een mooie afgeleide kaart. Welke de historische gebouwen laat zien op de kaart.
http://gk.historic.place/historische_objekte/translate/nl/index-nl.html?zoom=13&lat=52.64585&lon=6.25512

De rendering op deze kaart kan even duren, dit is afhankelijk van de kaartmaker (herstel me als ik niet juist formuleer)
Kijk bijvoorbeeld in het stadje Bronkhorst.
http://gk.historic.place/historische_objekte/translate/nl/index-nl.html?zoom=18&lat=52.07593&lon=6.18069
klik in dit kaartje bijvoorbeeld is op een gebouw, en vervolgens op de foto (als deze eraan gekoppeld is)

Je zou zelfs nog meer tags op de gebouwen kunnen toevoegen, zoals:

description=Dwarshuis onder schilddak met hoekschoorstenen
heritage:operator=rce
heritage=2
image=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronkhorst_Onderstraat3_34556.jpg
ref:rce=34556
wikipedia=nl:Lijst van rijksmonumenten in Bronkhorst

Mocht je vragen hebben stel ze dan! :slight_smile:

Gerrit,

Je hebt eerst historic=monument aangebracht.
Dit heb je inmiddels aangepast naar historic=heritage
Daarna heb je het aangepast naar heritage=*

Kortom je bent op de goede weg, maar je zult je een beetje moeten inlezen zoals ik hierboven al heb beschreven.

In jouw geval zou een pand volgende tags kunnen bevatten.
historic=building
heritage=8

Ook zou je foto’s, wikipedia pagina koppelingen, operator, monumentnummer, en omschrijving kunnen toevoegen.

Commodoortje bedankt voor info ik zal er aandacht aan besteden. ;>)

Ik zie in Staphorst ineens heel veel hekken ingetekend om huizen en tuinen heen. Het lijkt me sterk dat de percelen in Staphorst zo keurig en volledig omhekt zijn. Zie bijv. https://www.openstreetmap.org/way/393625954 en de tuinen in die omgeving.

Is dit misschien een vervanging voor de bekende ‘adresvlakken’?

Edit: ik denk het wel. Bij node https://www.openstreetmap.org/node/3967662670 staat de comment 'afscheiding opgevoerd private gebruik (woz afbakening). Zo ook bij andere nodes van de ‘hekken’.

Ik heb Gerrit al bericht dat ik mijn sterke twijfels over deze hekken heb.

Laten we even zijn antwoord afwachten, maar dan, denkelijk, de DWG maar eens om een ban van een paar weken vragen?

Ja ik ben nog aan het kijken hoe je deze afbakeningen het beste kunt opvoeren. De lijntjes naar de openbare weg wil ik nog verwijderen. Ook de openbare groenobjecten wil ik nog laten aansluiten op deze lijntjes. Meestal liggen er afscheidingen op de eigendomsgrens. (beetje aan het uitzoeken hoe je goede info kunt opvoeren) groet Gerrit

Beste Gerrit,

Als we de kadastrale afbakening van een terrein willen zien, dan gebruiken we de kaart van het kadaster daarvoor:

Wat jij nu gedaan hebt is een hele wijk omgebouwd tot een gevangenis met hekken om alle huizen:

Dwz. je zet dingen op de kaart die op de grond niet te vinden zijn. Zou je dat weer op willen ruimen?

Gerrit…

Er lopen toch geen hekken door die woningen. Weg ermee svp!

Egbert

edit: Het ziekenhuis heb ik ook even weggehaald. het is amenity=doctors. Als er een revert volgt van de hekken kun je dan de post nogmaals veranderen in amenity=doctors. Dat rendert met een kleiner kruisje. Anders krijg je misverstanden als iemand op weg naar het ziekenhuis opeens bij een al dan niet gesloten doktersmaatschap uitkomt.

Egbert Ik zal ze morgen verwijderen. Ik zoek naar mogelijkheden om openstreetmap te verrijken. Om het gebruik ervan te verbreden. Groet gerrit

Ha Gerrit,

Prima… lees nog even m’n edit over de dokterspost.

Groet,
Egbert

Barrier lijkt in ieder geval stukken beter dan de boundaries, maar is ook geen afdoende oplossing:

  • geen enkel huis heeft een hek helemaal rondom
  • zeker niet dwars door een rijtjeshuis heen
  • de een zal een schutting hebben, de ander een muurtje, een heg, prikkeldraad of …
  • de meeste zullen een (of meerdere) openingen hebben voor de oprit, waarvan sommigen met een draaibaar hek
  • helemaal geen afscheiding (vaak tussen aansluitende opritten)
  • geen hek, maar een sloot

Oftewel, als je hier aan begint zul je even door de straat en bij de mensen in de tuin gaan kijken om te zien hoe de erfafscheiding is opgebouwd. Dat lijkt me vrij ondoenlijk.
Ook ligt de erfafscheiding niet altijd op de kadastrale perceengrens. Ik ken hier lokaal genoeg voorbeelden waarbij een garage (soms behoorlijk) over de erfgrens is heengebouwd, gemeentegroen is ingepikt of anderszins de feitelijke situatie niet klopt met de administratieve werkelijkheid.

En zoals eerder is aangegeven: Bespreek je ideeen eerst met de community voordat je grootschalige imports ten uitvoer brengt!

Een speeltoestel is niet alleen leisure=playground! Daar hoort nog wat bij.

Gerrit,

Je kunt die afbakeningen in ieder geval niet opvoeren als een hek, want het is geen hek. Een in de OSM community geaccepteerde tag voor ‘WOZ-afbakeningen’ (of wat het ook moge voorstellen) bestaat voor zover ik weet niet.

Zoals al eerder besproken is het zeer wenselijk bij dit soort edit-acties niet op eigen houtje te gaan invoeren, maar eerst in overleg te treden met de OSM-gemeenschap.
Een tag voor een kadastrale perceelgrens kan wel verzonnen worden, maar het is altijd raadzaam dit eerst op het forum te bespreken - om draagvlak te creëren.

De tag ‘barrier=fence’ laat wel een leuk lijntje verschijnen op de standaardkaart op osm.org, maar in werkelijkheid is dit database-vervuiling: er is daar geen hek, en als mapper bega je een kardinale fout om die toch in te tekenen.

Dit fout zit 'm hier in:
Als mapper is je primaire dienstverlening het zo juist en zo volledig mogelijk vullen van de OSM-database - zodat je op die manier renderers in staat stelt met die database-gegevens goede kaarten en routeplanners te maken.
Niet-bestaande hekken invoeren hoort daar uiteraard niet bij. Dat is database-vervuiling waar kaartenmakers alleen maar last van hebben. Het is de klassieke fout ‘taggen voor de renderer’. Ook wel bekend als de kreet ‘Garbage In, Garbage Out’. Rotzooi erin = Rotzooi eruit.
Snap je dat eigenlijk?

… en als je toch aan het opruimen slaat. Morgen toch een regendag… Dan is een “leuk” klusje al die nodes zonder tags op te ruimen in Meppel. Zie keepright…
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=14&lat=52.68523&lon=6.19499&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

Mijn handen jeuken om alle changesets van Gerrit te reverten. Helaas wegens dienstreis tot mijn tablet beperkt en dus niet in staat daartoe.
Ik stel dat we als community ruimschoots ons best gedaan hebben Gerrit op het rechte pad te brengen, zijn puinhopen te herstellen en hem de principes van OSM duidelijk te maken.
Maar meneertje wil niet luisteren en tergt ons tot het uiterste.
Mijn voorstel is tweeërlei: al zijn changesets worden per direct gerevert en we blokken hem voor een half jaar minstens.
Graag jullie stem.