Editor JOSM: Stap voor stap

Ik heb wat feedback om de handleiding te verbeteren, wees vrij deze screenshot 1 op 1 over te nemen of aan te passen. Ik heb een account op de OSM wiki aangemaakt omdat het mij makkelijker leek om daar het overzicht actueel te houden maar ik krijg het daar niet voor elkaar een nieuwe afbeelding te uploaden en linken naar deze externe bronnen blijkt niet te werken. Ik heb wel al wat teksten aangepast maar doordat ik geen afbeeldingen kan uploaden komt de (actuele) tekst niet meer overeen met de (verouderde) plaatjes.

Het downloaden van een gebied heeft een nieuw icoontje.

Ook heb ik meteen maar even een nieuwe screenshot van het downloadvenster gemaakt.

Voor instellingen heb ik ook een screenshot van het icoontje gemaakt. Wellicht relevant om te vermelden dat dit in de NL versie “Voorkeuzen” heet en in de Engelse versie “Presets”, ik was namelijk vrij lang naar een optie “Instellingen” aan het zoeken.

Beide opties zijn te vinden in het knoppenmenu (Download e.v.t. ook onder bestand/file en instellingen onder voorkeuzen/presets).

Je hebt in je handleiding 2x vermeld dat je gebruikersnaam/wachtwoord moet invullen (1x met en 1x zonder link). Ook hier heb ik even een nieuwe screenshot gemaakt.

Ik heb er voor besloten in te loggen met OAuth (geen idee wat precies het verschil is).

Ook de upload knop heeft een nieuw icoontje. Wellicht intressant om er bij te vermelden dat je pas je “upload strategy” kan instellen als je iets gewijzigd hebt, anders is deze knop niet actief.

Wellicht wordt het duidelijker als je de kop “Style Sheets CSS” plaatst boven de tekst “Standaard is er dus geen stylesheet ingesteld”. Ook hier is het instellingenmenu weer gewijzigd.

Even afstoffen.

Hoe krijg je JOSM zo ver dat die met de Java 21 client van Azul start? Ik heb die client gedownload en geinstalleerd, maar JOSM blijft met de Oracle JAVA client starten en zeurt elke keer over gevaarlijk en je moet Java 11+ hebben voor deze en die plugin.

Ik heb twee links naar JOSM op mijn computer (vraag me niet waarom).
“C:\Program Files (x86)\JOSM\josm.jnlp”
en
C:\programdata\Oracle\Java\javapath\javaws.exe -localfile -J-Djnlp.application.href=JOSM “C:\Users\Maarten\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\56\1ee8cfb8-425a5f71”

Allebei starten ze versie 18940 op, dus de laatste versie.
Van die laatste link begrijp ik waarom die de Oracle Java gebruikt :wink: maar is dat aan te passen zodat de Azul Java gebruikt wordt?

Ja, door een omgevingsvariabele in te stellen die naar je zulu installatiedirectory\bin wijst. Zie de installatieinstructies voor Windows: 1. # Install Azul Zulu on Windows
Ik heb de zulu21 jre zip gedownload en uitgepakt in de map C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre en vervolgens twee omgevingsvariabelen gemaakt java.home en JAVA_HOME die beiden naar deze directory verwijzen. Vervolgens de directory C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre\bin toegevoegd aan de ‘Path’ systeemvariabele.
Dit na allerlei geexperimenteer en of alles ook echt nodig is, weet ik niet, maar het werkt.
Ik start JOSM op met een snelkoppeling naar “C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre\bin\javaw.exe” -jar D:\Downloads\Garmin\JOSM\josm-tested_18940.jar met als start-directory “C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre”

Ha ja, dat is handig; meermaals meegemaakt dat een deel van een straat een foute naam heeft. Coloured Addresses lijkt nu opgenomen in Coloured Streets.

bijna drie jaar geleden schreef iemand in deze thread dat hij in JOSM Oauth ging gebruiken. Dat is prima. Tegenwoordig geeft JOSM de optie om ‘Oauth 2.0’ te selecteren. Dat is beter als je tenminste niet heeeeel oude versies van Windows draait. Hmmm 2.1?

Als je achtergrond wil lezen