Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik heb Amstelland Meerlanden gedaan.

Vraag: Voor cirkellijnen (180/181), neem je dan de begin- en eindhalte (die dus hetzelfde zijn) tweemaal op? Ik heb dat nu wel gedaan.

Ja, dat levert geen problemen op en ik ben dat vaak genoeg tegen gekomen.
Alleen als er een aparte uitstap-halte is bij het eindpunt, dan vermeld ik die als laatste halte en dan niet meer de vertrekhalte.

Ik ben tegenwoordig vooral in Duitsland bezig met het OV; daar is nog best wat op te ruimen, maar zo nu en dan check ik NL nog wel eens of er niet foutjes in de routes zitten.

Twents en U-OV zijn gedaan.

Arriva heeft in Fryslân behoorlijk wat gewijzigd per vandaag:

https://www.arriva.nl/a/dienstregeling-2022-1/dienstregeling-2022/friesland/bus-vanaf-9-januari-2022.htm

Ik heb van deze lijst alles gedaan onder het kopje Stadsdienst Leeuwarden.

Stadsbus 1, 5, 10, 15, 16, 18, en schoolbus 633 zijn opgeheven. Ik heb bijna dertig (!) bushaltes in de stad op disused gezet. :roll_eyes:

Er is wel één bushalte bijgekomen, dus dat maakt het weer goed. :wink:

Van de streeklijnen onder kopje Noord- en Zuidwest-Fryslân heb ik lijn 70 aangepast, omdat deze in Leeuwarden een deel van stadsbus 1 overneemt.

Zou iemand naar de overige streeklijnen willen kijken?

RRReis, IJmond, Zaanstreek en Zeeland zijn de wijzigingen aangebracht.

Bij Zeeland kreeg ik de indruk dat de wijzigingen van begin 2021 niet zijn verwerkt.
Zo had ik een wijziging voor lijn 622, maar die lijn stond nog niet op de kaart.
Daar moet dus een 100% controle plaatsvinden.

Maar voor ik daar aan begin, kan ik wel eerst de streeklijnen in Fryslân doen.

Ik wil met alle plezier de stadsregio Arnhem Nijmegen (later deze week) nakijken, maar welke bronnen mag ik legaal gebruiken? Breng.nl is geen open data, toch?

Fijn!

Nee, geen open data maar wel toegestaan om te gebruiken. Het hoofddoel van het bedrijf breng.nl is namelijk bussen rijden. Dan mag je dit soort informatie gebruiken.
Als hun hoofddoel was om OV-routes te tonen, dan niet. Dus de kaart van 9292 mag je niet gebruiken.

Ik vraag me eigenlijk af waarom men de bushaltes op ‘:disused’ zet. Een halte die verdwenen is, waar hooguit alleen nog een verhoogde stoep/platform ligt is mijn inziens geen halte meer en zou dus gewoon verwijderd mogen/moeten worden. Ook al wordt de halte na een of meer jaren weer opnieuw in gebruik genomen (bijvoorbeeld in Bergen op Zoom dit jaar).

Vaak zijn opgeheven bushaltes OTG duidelijk te herkennen: verhoogd stoeprand, misschien een shelter… Dan mogen die ook als dusdanig op de kaart. Als de halte maar uit een paal bestond en die wordt weggehaald: inderdaad, dan is er niks over.

Pragmatisch: ik tag bushaltes die ik tegenkom stelselmatig met shelter/bench/wheelchair=yes/no (meestal ben jij me al voor met shelter en bench, Sint E7, waarvoor hulde) en teken in onoverzichtelijke gevallen toegangspaadjes erbij, met kerb/wheelchair tags waar toepasselijk. Dat is een hoop werk.
Als die halte inactief raakt, zou ik het leuk vinden dat mijn mapping bewaard blijft met behulp van disused. Wie weet, misschien komt het paaltje terug.

Omdat de fysieke kenmerken van de bushalte meestal pas na een jaar of langer verdwijnen. Zelfs het paaltje blijft vaak nog een tijd staan (met de informatie afgeplakt). Wanneer iemand aan het gebied werkt en ziet dat deze weg zijn dan kunnen ze daar ook weg natuurlijk; het is tijdelijk. Het is ook nuttig als signaal aan mappers die het gebied kennen, maar niet op de hoogte van het opheffen van de bushalte zijn.

De als vlak ingetekende highway=platform blijft vaak liggen tot de volgende straatherinrichting, en dat kan jaren duren. Deze heeft op de kaart dan nog een functie als oriëntatiepunt.

Als een halte weer in gebruik genomen wordt is het helemaal fijn, want dan blijft de geschiedenis ervan behouden.

Het is dan ook doorgaans alleen de highway=bus_stop die disused:highway=bus_stop wordt (en disused: ook voor de public_transport key). De paadjes, shelter, bankjes, e.d. blijven vaak nog lang staan. Die kun je eigenlijk pas weghalen zodra je kan bevestigen dat ze weg zijn. Zoals bij deze bushalte die zondag opgeheven is.

Mijn ervaring is dat nogal wat opgeheven haltes na enkele jaren weer opnieuw gebruikt worden. Scheelt dan hoop werk als ze nog (onzichtbaar) op de kaart staan, zeker bij afgelegen haltes zonder duidelijk platform.

Alle wijzigingen voor Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn verwerkt.

Alleen het busstation Twibaksdyk in Bolsward moet nog ingetekend worden.
Maar dat laat ik graag over aan iemand die de gegevens daarvan heeft.

Ik kon alleen een acht jaar oude schets vinden. Helaas hangt er ook een wolk boven op de recente satellietbeelden. Maar even afwachten dus tot de BGT bij is of er nieuwe beelden zijn.

Ik heb een beginnetje gemaakt met de eerste 4 busroutes (10 relaties) van Nijmegen (nog 176 bestaande relaties en een aantal nieuwe routes te gaan in de stadsregio Arnhem-Nijmegen :D). Kan iemand met verstand van zake een kort kijkje nemen of ik het goed aangepakt heb, voor ik verder ga? (Tot vandaag had ik nooit meer gedaan dan een busroute een straatje opgeschoven of gesplitst :slight_smile: )
https://www.openstreetmap.org/changeset/116082387

Is er iemand die zou kunnen kijken in Gelderland, naar de openbaar vervoersverbindingen.
Ik weet dat lijn 80 Vorden - Zuthpen al een paar maand opgeheven is, maar er is veel meer gewijzigd.

Zelf heb ik geen bronnen die mij aan juiste info kunnen helpen, weet ook niet hoe ik het zou moeten herstellen door gebrek aan kennis hierin.

(Betreffende Commodoortjes vraag: ik ben alleen met de regio waar Breng rijdt bezig, de rest van Gelderland blijf ik bij gebrek van regionale kennis vanaf)

@ Commodoortje
Het is een kwestie van te weinig mappers en teveel wijzigingen.
Dat betekent dus dat het nog wel enige weken tot maanden kan duren voor werkelijk alle wijzigingen zijn verwerkt.

lijn 80 op disused gezet. Misschien moet ik delen van de route nog kopieren naar een andere buslijn.