Bijzondere bordencombinaties / bordblindheid

Ook een hele aardige:

https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.16058/6.32579&layers=N
En het fietspad loopt niet dood, na de huizen gaat het als half verhard fietspad naar de Velhorst.

Dat komt heel veel voor. Een bord doodlopende weg, terwijl het fietspad gewoon doorloopt.

Heel irritant als je zonder navigatiesysteem opweg bent.

In Duitsland hebben ze daar een mooie oplossing voor: óp het bord “doodlopende weg” wordt boven het rode balkje een fiets/voetgangerssymbooltje geplaatst, dat de doorgang voor hen aangeeft.

(Hoewel een bord doodlopende weg zonder nadere aanduiding niet voor voetgangers geldt, althans in Nederland…)

En dan ga je er dus de volgende keer gewoon in, want het fietspad zal wel doorlopen… zal je altijd zien dat je dan wel vastloopt. Nóg irritanter.

Wij volgen de fietsroute en slaan linksaf:

En dan, na 10 en 100 meter:

(bovendien ook nog aan de linkerkant van de weg).

Niet alleen in Duitsland, België heeft ze ook:
https://www.wegcode.be/actueel/1986-nieuw-verkeersbord-f45b-wijst-op-doorlopende-straat

En, voor de volledigheid, de Duitse variant:

Leve de harmonisering in Europa!

Kan de Fietsersbond dit niet eens oppakken?

De belgische variant laat vooral een aanpassing van de bestaande borden toe (en dat mag zelfs, middels gebruik van een sticker).
Schattingen zijn dat er in Vlaanderen alleen ongeveer 27.000 ‘doodlopende straten’ zijn, waarvan er 21.000 helemaal niet effectief doodlopen. Dat betekent dan ook dat 21.000 stickers een pak goedkoper uitvallen dan 21.000 borden… (kost, aanbrengen, …)

Waar doel je op met je referentie aan Fietsersbond?
Nederland het idee laten volgen, of een ‘harmonisering’ op hoger niveau proberen te bepleiten?

Het belgische initiatief is - voor zover ik het uit het hoofd weet - niet vanuit Fietersbond gegroeid (maar wellicht wel gesteund), en ik weet niet of er een overkoepelend orgaan boven de ‘nationale’ fietsersbonden staat.

@Tim

Ik heb dit, als ex-regiobestuurslid wel eens bij de NL Fietsersbond aan de orde gesteld.
Deze hebben het geen prioriteit gegeven.

Als ik nu zie dat Nederland links (eigenlijk onder) en rechts ingehaald wordt, vind ik het weer eens tijd worden. Dat kunnen wij ons als fietsnatie toch niet veroorloven!? :slight_smile:

Wat ik met de harmonisering bedoel is dat we binnen een ‘verenigd’ Europa toch nog steeds verschillende verkeersborden weten te produceren. Misschien was het cynisme van die opmerking je ontgaan :confused:

Het cynisme was me niet ontgaan, maar een poging tot harmonisering komt best zo snel mogelijk voor er nog 17 naties op de kar springen en we 19 verschillende ideëen krijgen in plaats van twee. Vandaar m’n vraag via welke kanalen je denkt een dergelijke harmonisering te kunnen proberen forceren.

Voor deze ene keer vind ik ‘onze’ optie best te pruimen.

Richting haalbaarheid hiervan in NL: kijk ruimer qua belangengroepen dan enkel fietsers. Oa. trage wegen vzw heeft bij ons flink mee helpen duwen geloof ik.

Lubach? Een flinke rant met wat belachelijke situaties, dan een paar voorbeelden hoe het óók kan, vervolgens vrij verkrijgbare stickers om zelf op de betreffende borden te gaan plakken… ik zou wel meedoen!

Okay, da’s niet het kanaal wat ik verwacht had… maar euhm… ‘whatever works’.

Alleen voor bezoekers van de volkstuin met aangespannen vee op een handkar?

Nee, de volkstuinders zijn uitgezonderd van de uitzondering op de C1;
je mag er pas met je landbouwtrekker rijden na opzegging van het lidmaatschap van de vereniging :laughing:

Misschien zelf bijgeplaatst?
(en te zuinig om een nieuw full-size onderbord te plaatsen met “uitgezonderd landbouwverkeer en leden van …” )

Maar sluit G7 al niet alle bestuurders uit? En dan heb ik toch geen C1 meer nodig?

[edit]G8 in G7 veranderd

G8 is einde voetpad, klassieke fout, wellicht door de layout van
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-07-01#Bijlage1
Ik doe dat ook regelmatig fout, start steeds bij A1 om mezelf eraan te herinneren dat de code en omschrijving niet bij elkaar horen, de code staat boven het bord, de omschrijving eronder, direct daaronder de code van het volgende bord :slight_smile:

Waarom G7 en toch nog een C1?
Voorafgaand aan RVV 1990 was het beeld bij juristen/wegbeheerders dat verboden die niet direct voortkwamen uit verbodsborden (C-serie), maar uit regiemborden (G-serie; verkeerstekens die verkeersregels aanroepen) niet met een onderbord konden worden ingeperkt. Ik vermoed dat de wegbeheerder hier vanuit die oude denkwijze een C1 heeft bijgeplaatst, daar paste zo’n inperking van het -direct uit het verkeersteken voortkomend verbod- wel bij in het oude systeem.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004826/2018-01-01#HoofdstukII_Paragraaf2_Artikel8

In de oorspronkelijke versie was het huidige sub e nog sub c, en opvallend genoeg anders verwoord, de huidige formulering benadrukt het verschil tussen de C en G-borden veel meer. Ook is het -later geïntroduceerde G12a bijgevoegd , maar G13 ontbreekt opvallend genoeg nog steeds.

De toelcihting van de wetgever:

http://publicaties.minienm.nl/download-bijlage/9755/geef-je-verstand-eens-voorrang-informatiemap-nieuw-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens.pdf

Oftewel: in 1985 was dit heel netjes, toen de borden een paar jaar geleden vervangen werden had de wel C1 weg mogen blijven, maar dat vergt wel wat analyse en misschien speelde angst voor een -volgens mij niet benodigd- verkeersbesluit mee?

Volgens mij kan Dan Brown binnenkort een boek schrijven over de Nederlandse bebording…:slight_smile:
Maar waarom kan de G7 dan niet gewoon weg?

Omdat je anders voetgangers niet verplicht om gebruik te laten maken van die weg.
Weet ongeveer waar dit is en er zal voor deze bordencombi gekozen zijn omdat het hele gebied als G7 aangeduid wordt (en toch heb je dan altijd weer fietsers die zich daar niks van aantrekken :sunglasses: ) en dat stuk weg alleen te berijden is. Anders krijg je weer zo’n situaties dat het pad van A naar B een voetpad is en van B naar A gewoon een C1 “uitgezonderd…” is.
Daar hebben we er al genoeg van hier in de streek… :wink:

Het is onderaan de Daelsweg Heerlen - Ubachsberg.

Maar het is natuurlijk geen verplicht voetpad: er loopt immers niets parallel aan :slight_smile: En een C1 is toch ook, in ieder geval effectief, een voetpad. Op een ander weggetje naar het zelfde gebied, vanaf de JFK-laan staat een C1, met onderbord en geen G7 :smiley:

Als ze er helemaal niet meer uitkomen, gewoon alle borden weg en alleen een uitroepteken plaatsen.