Garmin kaart van Nederland

Een kaart van Nederland gebaseerd op OpenStreetMap data voor Garmin GPS staat klaar om gedownload te worden:

Ik ben zelf nog niet tevreden met de kaartkwaliteit. Beschouw deze dan ook als BETA voorlopig.

Hieronder een is een kaartuitsnede weergegeven:

NL-gmapsupp
Via de onderstaande links kan de kaart van heel Nederland gedownload worden. Let op: Deze kaart is door zijn grootte alleen te gebruiken met GPS apparaten met veel intern geheugen, bijvoorbeeld de modellen die met SD-kaarten uitbreidbaar zijn.

NL-tinymaps
Voor Garmin GPS apparaten met minder geheugen kunnen afzonderlijke kleine deelkaarten gedownload worden (deze link werkt momenteel alleen met FireFox browser). Deze deelkaarten kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden in MapSource. Al deze deelkaarten kunnen ook in een enkele zip gedownload worden via de volgende URL’s:

Hoe te gebruiken
{Hier moet nog een handleiding komen}

Achtergrond informatie
Deze kaart is gemaakt op basis van OpenStreetMap data en gegenereerd met Mkgmap. De ‘basis’ is de import van de +/- 6 jaar oude gevens van AND (wegennet, spoor, bossen, rivieren, gemeente-/provincie-grenzen) aangevuld met POI’s, fiets-/voet-/bos-paden en verbeteringen van het wegennet vanuit de OSM community.

Met een beetje geluk wordt deze kaart elke week opnieuw gegenereerd aan de hand van de laatste OSM database dump. Helaas kan deze kaart niet gebruikt worden om de Garmin GPS te laten navigeren. De kaart kan worden beschouwd als een topografische kaart (hoewel de hoeveelheid informatie niet te vergelijken valt met een echte topo kaart). Voor alledaags gebruik zeker geschikt!

Andere kaarten

  • De gehele wereld voor Garmin is ook beschikbaar in de vorm van tegels van 1,5° x 1,5°. Deze zijn afzonderlijk of in zijn geheel (180 MB) te downloaden.

Ontwikkelingen
De details en discussie over verdere ontwikkelingen van de Garmin maps en de bijbehorende website vind hier plaats.

tags: garmin, map, kaart, free, gratis, openstreetmap, nederland, netherlands

goed initiatief !

dit is goede manier om de data op een makkelijke manier aan te bieden aan de eindgebruiker
ik ga eens kijken of mijn garmin hem lust :wink:

De kaart van deze week is gegenereerd met een nieuwe versie van Mkgmap. Deze lost een probleem op waarbij elke POI meerdere keren in de lijst voorkwam.

Er is ook een nieuwe webinterface waarmee afzonderlijke tiles voor Garmins met kleine geheugens (8 MB) gedownload kunnen worden.

Het gebruik van sendmap17 leidde de laatste twee weken tot een totaalimage dat groter was dan 32 MB. Blijkbaar kon deze versie daar niet goed mee omgaan waardoor deze image corrupt was en de Garmin de kaart niet wilde lezen. Door een nieuwe versie van sendmap te installeren kunnen nu images gemaakt worden tot 1GB. Deze versie werkt wel goed en de complete kaart van Nederland werkt nu.

Vreemd dat, ondanks de vele downloads, niemand geklaagd heeft over het feit dat de kaart ‘het niet deed’…

Afgelopen zondag heb ik de nieuwe versie van deze week op mijn Garmin Vista CX geladen. Deze kaart heb ik dus als “actief” geselecteerd.
In een gebied waar ik binnen OSM op straatniveau kan inzoemen lukt me dat op deze kaart dus niet. Met SendMap heb ik de data naam mijn GPS verzonden. De .img file staat in de Garmin map.
Enig idee wat ik over het hoofd zie???

Nee, eigenlijk niet. Kun je wel details zien (maar niet ver genoeg inzoomen) of zie je helemaal geen kaart data? Welke kaart probeer je eigenlijk te laden, de samengestelde kaart (‘monolithic’) of een aantal kleine losse kaartjes?

Zou je de images uit deze directory willen proberen? Deze images hebben ‘bewezen’ goed te werken in mijn Garmin alswel MapSource en GPSMapEdit.

Update:
Ik heb een test gedaan met alle tot nu toe geproduceerde monolitische kaarten en wat blijkt: Alleen de eerste kaart met AND data (dus grote kaart) werkt op mijn Garmin. Het ligt dus niet aan jou. Ik weet niet waardoor dit komt ik ga er naar kijken.

Mocht ik behulpzaam kunnen zijn met testen dan doe ik dat graag! Dit is tenslotten een “mooi produkt” waar we OSM nog beter mee op de kaart zetten…

Vandaag heb ik de kaart van ‘mirror 1’ van de bovenste post gedownload en uitgepakt. Vervolgens heb ik deze met een kaartlezer overgebracht naar de geheugenkaart van mijn Garmin 60CSx. ( …/garmin/gmapsupp.img) Als ik, op de GPS, in het kaartscherm ga naar menu>instellen kaart dan heb ik daar het vinkje geplaatst voor “OSM street map, Maps uploaded with SendMap, Nov 2007” (dit is overigens de enige keuze die ik kan maken) Dus dit lijkt allemaal goed te gaan. Als ik echter daarna inzoom dan blijkt er slechts een kaart zichtbaar met enkel de hoofdwegen. Ik had verwacht dat ik álle straten te zien zou krijgen…
Wat doe ik verkeerd?

Je doet helemaal niks verkeerd. Helaas blijken de gecombineerde kaarten die met Sendmap gemaakt zijn al een hele poos niet te werken. :roll_eyes:

Daar ben ik zelf pas net achter (hoezo testen?). Ik werk aan een oplossing… Daardoor is de build die afgelopen donderdag zou plaatsvinden nog niet uitgevoerd. Hopenlijk ben ik na het weekend wat wijzer.

Als hij dan toch niet werkt, is het dan niet handig om die link in het bovenste bericht buitengebruik te stellen?

Er heeft een poosje een waarschuwing bij de download gestaan. Die is nu weer weg, want: niet meer nodig! De kaart doet het ondanks zijn grootte nu wel goed :smiley:

Met dank aan een nieuwe versie van Mkgmap.

Lambertus,

Hij de kaart werkt !! super!!
alleen is er ook een mogelijkheid om de kaart via mapsource er op te zetten??
(nu zijn alle andere kaarten gewist)

Je kunt de kaart via MapSource uploaden maar daar moet je wel wat voor doen :smiley:

Download the NL-tinymaps.zip en pak deze uit op je pc. Dit was het makkelijke deel. Het volgende vereist wel iets meer computerkennis en durf. Heb je dat niet, stop dan nu…en wacht tot ik een installer werkend heb.
Nu moet je een .reg bestand gaan maken en deze aan je registry van Windows toevoegen. Is het .reg bestand niet juist aangemaakt dan crasht MapSource (is niet erg, verwijder de info weer uit het register en MapSource werkt weer). Op ondermeer in dit topic op het forum van geocaching.nl staat informatie over hoe je het .reg bestand moet aanmaken…

Te zijner tijd schrijf ik nog wel een mooie howto hierover.

Andere mogelijkheden zijn Sendmap, QLandkarte of het rechtstreeks op de SD kaart kopieren als je een X-model hebt.

Kunnen jullie aangeven met welke data download en software plus de daarbij gevolgde stappen het werk?
Mij lukt het niet om de zaak met succes aan de praat te krijgen.

Ik heb een X-model die, zodra je deze GPS aan de pc koppelt, via een gedeelde map bereikbaar is. Daarop kopieer ik de kaart uit NL-gmapsupp.zip (de kaart moet in /Garmin staan op de GPS, ergens anders werkt niet). Dan herstart ik de GPS en selecteer de kaart (is niet altijd nodig) zoals hieronder is weergegeven:

Voor andere modellen zonder SD kaarten zijn twee mogelijkheden:

  1. Met MapSource i.c.m. de nl-tinymaps.zip versie (zie mijn eerste post in dit topic).
  2. Met Sendmap i.c.m. nl-gmapsupp.zip.

Hoera deze image werkt op mijn Vista Hcx!

Mooi, hoe heb je dat nu uiteindelijk gedaan? Gewoon met Windows explorer op de removable disk gekopieerd?

Ik zal de kaart weer eens actualiseren als de KPN de kabelbreuk in mijn ADSL verbinding heeft gefixed. Ben overigens nog steeds niet tevreden met de manier waarop de deelkaarten samen de complete kaart maken. Hierbij vallen soms gaten in wegen die op de scheiding tussen de kaarten zit. Hiervoor ben ik nog steeds op zoek naar een oplossing…

Uiteindelijk heb ik inderdaad de data via Windows in de juiste map gezet waarna deze versie van de kaart werkte. De variabele in deze was toch wel de andere versie van de kaartdata. Met dezelfde werkwijze lukte het eerder niet om de kaart aan de praat te krijge. Ook niet met Sendmap of onderdelen van de Nederlandse kaart.

Hm, ik weet niet helemaal zeker of hij werkt. Het lijkt erop dat ik geen andere kaart kan kiezen? Of zie ik wat over het hoofd? Heb een Nüvi 300. Zit een Garmin kaart in van twee jaar oud en de stukken waarvan ik zeker weet die niet correct zijn, zie ik nog steeds foutief… (Bijvoorbeeld een kruispunt waar tegenwoordig een groot viaduct staat.) Tips?

Ik ben bang dat je wat dingen verkeerd ziet: OpenStreetMap levert geen updates voor de standaard/commerciele kaarten van Garmin. Als je dus een GPS gekocht hebt met een kaart van Garmin erin en je wilt deze kaart up-to-date houden dan moet je updates of nieuwe kaarten kopen van Garmin.

Wat OpenStreetMap wel doet is het publiceren van een eigen (wegen) kaart voor Garmin GPSsen. Deze kaart is (nog) niet routeerbaar, je kunt er dus niet mee navigeren waarbij je automatisch van A naar B gestuurd wordt. Wil je toch van onze kaart gebruik maken dan kun je deze downloaden (bijvoorbeeld een versie die zich installeert onder MapSource) en op de GPS plaatsen. Ik moet erbij zeggen dat ik de Nuvi niet ken en niet weet of je daar onze kaart op kunt zetten maar dat zie je vanzelf wel.